• faglin

    När började ni jobba?

    Jag har en underbar liten Elvis på 3,5 månader. Han föddes 20 mars. Är mammaledig från mitt jobb nu men fick precis veta att jag fick en av de eftertraktade platserna (mycket svåra att få) som notarie på Tingsrätten. Jag skulle egentligen börja den 1 september men det är ju på tok för tidigt eftersom han då bara är 5,5 månader så jag ska börja med att vara föräldraledig. Känns lite pinsamt eftersom dom har mycket jobb på tingsrätten och blir en man kort.

    Har så svårt att bestämma mig för när det känns ok att lämna över till pappan. Vad tycker ni? Hur gamla var era barn när pappan tog över? Vi har för avsikt att ha honom hemma tills han är 1,5 år.

  • Svar på tråden När började ni jobba?
  • Meriall

    För mig hade det känts ok så fort ens egen kropp läkt efter förlossningen vilket man oftast hinner på de 10 dubbeldagarna i början. Det är ju pappans bebis lika mkt så klart han kan vara hemma från början. Förstår att det är jobbigare om man ammar och så men vill du verkligen både amma och jobba så kan ju pappan komma med bebisen så du kan amma på rasten.

    Vid 5,5 mån så har bebisar börjat smaka/äta lite mat också dessutom.

  • Meriall

    Även fl-dagar-mässigt går det bra för du hinner ju ta ut alla dagar låsta till dig om du är hemma 5,5 mån och så kan du skriva över resten på pappan.

  • Anonym (K)

    Med första barnet var jag hemma i ett år. Pappan hade tyvärr inte möjlighet att vara fl direkt efter det utan barnet började förskolan då. Det gick jättebra och pappan tog sedan fl med barnet i 6 månader 2,5 år senare när vi var ute och reste.

    Med andra barnet var jag hemma i 1,5 år och sedan var pappan hemma i 6 månader. Planen från början var att jag skulle vara hemma i 1 år och pappan i 6 månader till 1 år (beroende på när vi kunde få förskoleplats) men jag fick en stor förlossningsskada och kunde inte börja jobba efter 1 år. Jag behövde ytterligare 6 månader för att läka och rehabilitera.

    Jag var hemma i 1-1,5 år för att jag ville det och för att pappan hellre ville ta ut sin fl när barnen var äldre. Han tar även fl på lov men eftersom jag är lärare är jag ledig då ändåså i slutänden kommer vi ha delat i princip lika på föräldradagarna. Hade vi bortsett från vad vi ville hade han kunnat vara fl mycket tidigare. När jag ammade hade jag kunnat pumpa eller att han kom till mitt jobb med barnet. Sen började båda våra barn äta vanlig mat vid 6 månader så då hade jag kunnat amma när jag var hemma och pappan hade kunnat ge annan mat på dagarna.

    Vad är det som gör att det inte känns okej att lämna över till pappan? Ni kan ju även dela på fl i veckorna för att du ska kunna jobba lite. Kanske att du jobbar mån-ons och han är fl och så tvärt om tors-fre. Då kan du ju börja lite på ditt nya jobb ändå. Jag har många kompisar som har delat upp sin fl så redan från att barnet varit 2-3 månader och det har funkat toppen för dem. Jag hade gärna haft en sådan uppdelning men min man har ett jobb som inte går att göra så med.

  • Anonym (Samma)

    Hej! Är i lite samma sits som du! Har fått en jätteeftertraktad tjänst på drömstället. Detta gör att jag måste börja jobba när minsta är 6 mån nu snart. Men börjar på 80%. Känns ok men lite jobbigt. Med vår äldsta va jag hemma nästan ett år men jag kröp på väggarna efter ett halvår så kan nog bli lite lagom. Ser fram emot att kunna vara hemma lite igen sen om något år eller så.

  • SilverEmma

    Jag har 13 månader mellan barnen. Var arbetslös när första föddes och var därmed hemma med henne. Med en vecka kvar till BF med andra barnet var jag på intervju för ett jobb och började den anställningen på 100% när hon var 3,5 vecka. Hade redan innan bestämt mig för att inte amma så det underlättade. Tyckte det var jätteskönt att åka till jobbet på morgnarna. 

  • Anonym (Mm)

    Jag började jobba vid 9 mån. Det var lagom och jag tyckte det var skönt att börja jobba. Sen var jag hemma lite till vid drygt 1år, då var det roligare att vara föräldraledig för man kunde hitta på mer och jag kände mig inte så isolerad och fick sova på nätterna.

  • Anonym (Nina)

    Började jobba halvtid vid 5 månader, heltid vid 10 månader (jag och pappan varvade båda föräldraledighet med jobb mellan 5 och 10 månaders ålder).

  • Anonym (Tidigt)

    När min son var 8 veckor började jag jobba heltid..min man var hemma på heltid till sonen var 6 månade och sedan jobbade han 50% omlott med mig . Vi behövde inte dagis förrän sonen var 3 år

  • MrsAJ88

    Började enstaka veckor när dottern var 5 månader, sedan helt och pappan tog över vid 7 månader. Det gick jättebra. Nu väntar vi andra och maken vill gärna ta över vid 6 månader. Vår upplevelse är att deg är lättare då, att helt plötsligt ta över och vara hemma med en 1-åring är mer krävande tycker vi..,

  • faglin
    Anonym (K) skrev 2018-07-07 06:58:47 följande:

    Med första barnet var jag hemma i ett år. Pappan hade tyvärr inte möjlighet att vara fl direkt efter det utan barnet började förskolan då. Det gick jättebra och pappan tog sedan fl med barnet i 6 månader 2,5 år senare när vi var ute och reste.

    Med andra barnet var jag hemma i 1,5 år och sedan var pappan hemma i 6 månader. Planen från början var att jag skulle vara hemma i 1 år och pappan i 6 månader till 1 år (beroende på när vi kunde få förskoleplats) men jag fick en stor förlossningsskada och kunde inte börja jobba efter 1 år. Jag behövde ytterligare 6 månader för att läka och rehabilitera.

    Jag var hemma i 1-1,5 år för att jag ville det och för att pappan hellre ville ta ut sin fl när barnen var äldre. Han tar även fl på lov men eftersom jag är lärare är jag ledig då ändåså i slutänden kommer vi ha delat i princip lika på föräldradagarna. Hade vi bortsett från vad vi ville hade han kunnat vara fl mycket tidigare. När jag ammade hade jag kunnat pumpa eller att han kom till mitt jobb med barnet. Sen började båda våra barn äta vanlig mat vid 6 månader så då hade jag kunnat amma när jag var hemma och pappan hade kunnat ge annan mat på dagarna.

    Vad är det som gör att det inte känns okej att lämna över till pappan? Ni kan ju även dela på fl i veckorna för att du ska kunna jobba lite. Kanske att du jobbar mån-ons och han är fl och så tvärt om tors-fre. Då kan du ju börja lite på ditt nya jobb ändå. Jag har många kompisar som har delat upp sin fl så redan från att barnet varit 2-3 månader och det har funkat toppen för dem. Jag hade gärna haft en sådan uppdelning men min man har ett jobb som inte går att göra så med.


    Det främsta skälet är ju det där med anknytning, hade känts bra att vara hemma med honom första året. Sen är det här sista barnet så det känns lite nostalgiskt med. Elvis har två bröder som är 7 och 5 år så det är ju lite det med. Att han ska ta hand om tre stycken. Oliver som är 5 år får ju bara gå 15h i veckan på förskolan så två dagar är han ledig. Och Ludvig måste gå hem från fritids efter två timmar. Det är jag som har koll på allt och får allt att funka, i 1,5 år har jag varit den som gått ner i tid och hämtat barnen eftersom han började ett nytt jobb då. Men visst när han blir den som är hemma så kommer han ju ta mer ansvar. Jag kommer pendla, det tar två timmar med tåg till nya jobbet och sen två timmar hem så jag kommer jobba 75 procent just därför och då vara hemma till middagen.
  • Fru Ve

    Jag var hemma 6 månader med första, 11 månader med tvåan och 7 månader med trean. Det enda är ju att det är krångligt att fortsätta amma helt om man jobbar. Men det finns ersättning, det finns pump och barn över 6 månader kan även äta gröt och puré. För oss har det funkat bra men lite trixigt de första månaderna efter att pappan tog över, just med maten. Gäller att ha en plan för det i så fall. Annars ser jag inget hinder alls i att pappan lika gärna är hemma.

  • Anonym (?)

    Jag jobbade kontinuerligt en helg i månaden under

    min fl, jag och pappan var hemma tillsammans på heltid första 3 månaderna. Han jobbade sen 75% och gick hem på heltid från 6 månader då jag började jobba 80%.

    Han har hela tiden varit en betydligt stabilare förälder än mig som mest tyckt det varit ganska tråkigt och blivit stressad att vara hemma så vi valde att låta honom ta merparten av fl.

    Finns det något som tyder på att pappan skulle ta sämre hand om sonen än du gör?

  • Anonym (Tröttelitrötttrött)

    Min kompis kille har nästan all föräldraledighet. Hon var hemma i typ 2 veckor och sedan började hon jobba halvtid. Inga problem överhuvudtaget. 

    Det spelar väl ingen roll ifall det är du eller pappan som har hand om barnet så länge som du har slutat amma, du har läkt ordentligt, och barnet har anknytning till er båda??? Du är ingen bättre vårdnadshavare bara för att du är mamman, din sambo/man är säkert fullt kapabel till att ta hand om barnet själv.... 

  • Jemp

    Var hemma 9 månader med första.

    Optimalt känner jag hade varit att börja på halvtid eller så en övergångsperiod, det kanske hade varit något? Det hade jag kunnat tänka mig vid 7-8 mån.

  • Alexi

    Just eftersom det verkar vara du som tagit det största ansvaret hittills är det ju utmärkt om pappan är hemma på heltid länge med det här barnet.

  • Anonym (Nina)
    faglin skrev 2018-07-07 11:28:26 följande:

    Det främsta skälet är ju det där med anknytning, hade känts bra att vara hemma med honom första året. Sen är det här sista barnet så det känns lite nostalgiskt med. Elvis har två bröder som är 7 och 5 år så det är ju lite det med. Att han ska ta hand om tre stycken. Oliver som är 5 år får ju bara gå 15h i veckan på förskolan så två dagar är han ledig. Och Ludvig måste gå hem från fritids efter två timmar. Det är jag som har koll på allt och får allt att funka, i 1,5 år har jag varit den som gått ner i tid och hämtat barnen eftersom han började ett nytt jobb då. Men visst när han blir den som är hemma så kommer han ju ta mer ansvar. Jag kommer pendla, det tar två timmar med tåg till nya jobbet och sen två timmar hem så jag kommer jobba 75 procent just därför och då vara hemma till middagen.


    Varför skulle pappan inte klara det, det har väl du gjort med samma förutsättningar hittills? Tycker det verkar utmärkt att låta pappan bli delaktig på riktigt nu och ta över föräldraledigheten så att du kan sitta ting nu i höst.
  • Jemp
    faglin skrev 2018-07-07 11:28:26 följande:

    Det främsta skälet är ju det där med anknytning, hade känts bra att vara hemma med honom första året. Sen är det här sista barnet så det känns lite nostalgiskt med. Elvis har två bröder som är 7 och 5 år så det är ju lite det med. Att han ska ta hand om tre stycken. Oliver som är 5 år får ju bara gå 15h i veckan på förskolan så två dagar är han ledig. Och Ludvig måste gå hem från fritids efter två timmar. Det är jag som har koll på allt och får allt att funka, i 1,5 år har jag varit den som gått ner i tid och hämtat barnen eftersom han började ett nytt jobb då. Men visst när han blir den som är hemma så kommer han ju ta mer ansvar. Jag kommer pendla, det tar två timmar med tåg till nya jobbet och sen två timmar hem så jag kommer jobba 75 procent just därför och då vara hemma till middagen.


    Fast även pappan måste ju få en anknytning, och jobbet med tre är ju lika stort för er båda. Bara bra att han kommer in i det han med.

    Låter ju perfekt med ett bra jobb på deltid med de förutsättningarna!
Svar på tråden När började ni jobba?