• Sisterofthesun

    Mår så illa, lergigan hjälper inte.

    Någon som kan tipsa om ett bättre preparat om inte ens lergigan fungerar mot illamående? Provade ju först de receptfria men behöver något effektivare. Känner mig fullständigt nedbruten just nu (5+6)

  • Svar på tråden Mår så illa, lergigan hjälper inte.
  • Meriall

    Har du vanlig lergigan eller comp? Comp ska hjälpa bättre. Finns även ondasetron eller vad det heter om inte det funkar.

    Jag fick primperan en gång efter dn operation och det hjälpte direkt men vet inte om man får ta det som gravid.

    I vissa fall måste man bara härda ut om de snälla läkemedlen man kan ta som gravid inte funkar :/ Vilken vecka är du i? Har du provat att småäta konstant.

  • Sisterofthesun
    Meriall skrev 2018-07-07 11:08:43 följande:

    Oj ser nu att du bara är i v5+6! Tidigt att må så illa som du gör! Kräks du också?


    Tack för svar! Ja, det är verkligen tidigt och kom som ett slag i ansiktet från ingenstans. Har kräkts en gång bara men allt snurrar och det känns som jag ska svimma när jag står upp :( det är vanlig lergigan jag har, kanske ska testa comp då. Jag har för mig att enda skillnaden är att comp är långtidsverkande bara?

    Blir något bättre precis när jag äter något litet men känns nästan ännu värre efteråt.
  • EpicNurse

    Prata med din barnmorska. Postafen är första steget, lergigan comp andra. Sen provar man primperan och till sist zofran (ondansetron). Men det är viktigt att se till att ha något att tugga på hela tiden, det hjälper att hålla nere illamåendet. Man kan också prova akupunktur och åksjukeband.

    Tips på saker som du kan småäta är salta kex, frukt, isglass, bars av olika slag, nötter


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Sisterofthesun
    EpicNurse skrev 2018-07-07 11:19:14 följande:

    Prata med din barnmorska. Postafen är första steget, lergigan comp andra. Sen provar man primperan och till sist zofran (ondansetron). Men det är viktigt att se till att ha något att tugga på hela tiden, det hjälper att hålla nere illamåendet. Man kan också prova akupunktur och åksjukeband.

    Tips på saker som du kan småäta är salta kex, frukt, isglass, bars av olika slag, nötter


    Tack! Ska ringa henne imorgon och se vad hon säger.

    Min sambo som också är sjuksköterska hoppas att jag kan få zofran så jag kan fungera igen. Just nu ligger jag bara i soffan som en zombie och kan inte ens ta hand om min dotter ordentligt. Försöker småäta då det hjälper en gnutta :)
  • Meriall
    EpicNurse skrev 2018-07-07 11:19:14 följande:

    Prata med din barnmorska. Postafen är första steget, lergigan comp andra. Sen provar man primperan och till sist zofran (ondansetron). Men det är viktigt att se till att ha något att tugga på hela tiden, det hjälper att hålla nere illamåendet. Man kan också prova akupunktur och åksjukeband.

    Tips på saker som du kan småäta är salta kex, frukt, isglass, bars av olika slag, nötter


    Så man kan ta primperan? Det ska jag komma ihåg om jag blir gravid igen :) Den hjälpte jättebra för mig och jag har haft hyperemesis i mina graviditeter men inte fått prova den då. Vet du om det finns som stolpiller om man bara kräks upp vanliga piller?
    Sisterofthesun skrev 2018-07-07 11:18:39 följande:

    Tack för svar! Ja, det är verkligen tidigt och kom som ett slag i ansiktet från ingenstans. Har kräkts en gång bara men allt snurrar och det känns som jag ska svimma när jag står upp :( det är vanlig lergigan jag har, kanske ska testa comp då. Jag har för mig att enda skillnaden är att comp är långtidsverkande bara?

    Blir något bättre precis när jag äter något litet men känns nästan ännu värre efteråt.


    Du kanske mår extra dåligt pga vanliga lergigan. Man blir jättetrött av den. När jag tagit den har jag knappt kunnat resa mig upp för allt bara snurrar. Så tror den kanske gör det värre för dig.

    Comp innehållet koffein som motverkar tröttheten.
  • Sisterofthesun
    Meriall skrev 2018-07-07 11:59:42 följande:

    Så man kan ta primperan? Det ska jag komma ihåg om jag blir gravid igen :) Den hjälpte jättebra för mig och jag har haft hyperemesis i mina graviditeter men inte fått prova den då. Vet du om det finns som stolpiller om man bara kräks upp vanliga piller?Du kanske mår extra dåligt pga vanliga lergigan. Man blir jättetrött av den. När jag tagit den har jag knappt kunnat resa mig upp för allt bara snurrar. Så tror den kanske gör det värre för dig.

    Comp innehållet koffein som motverkar tröttheten.


    Då får jag fråga min barnmorska om comp istället kanske. Lergiganen gör en precis som du säger seg som bara den :/
  • EpicNurse
    Meriall skrev 2018-07-07 11:59:42 följande:

    Så man kan ta primperan? Det ska jag komma ihåg om jag blir gravid igen :) Den hjälpte jättebra för mig och jag har haft hyperemesis i mina graviditeter men inte fått prova den då. Vet du om det finns som stolpiller om man bara kräks upp vanliga piller?Du kanske mår extra dåligt pga vanliga lergigan. Man blir jättetrött av den. När jag tagit den har jag knappt kunnat resa mig upp för allt bara snurrar. Så tror den kanske gör det värre för dig.

    Comp innehållet koffein som motverkar tröttheten.


    Ja man kan ta primperan som gravid. Inte vid bara vanligt graviditetsillamående utan vid hyperemesis.

    Det finns som supp men det är licenspreparat och går inte att få på recept, enbart tex när man är inlagd.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Nostalgity

    För mig funkade inte lergigan heller. Be en bm skriva ut nå starkare åt dig! Det hjälpte mig.


    Storebror 12/10 -08 Lillasyster 06/10 -12
  • Nostalgity

    Kan tillägga att jag åt comp, funka inte!

    Bm kan skriva ut åt dig fast du inte är inskriven och är tidigt gången.


    Storebror 12/10 -08 Lillasyster 06/10 -12
Svar på tråden Mår så illa, lergigan hjälper inte.