• Anonymsju

    Bebis RATAR mat

    Min snart 8 månaders kille vill inte äta något annat än ersättning och jag och min sambo håller på att bli galna. Han vill inte ha gröt, yoghurt, hemmagjord puré, burkmat, hemmagjord fruktpuré. Vi har testa att ge honom alla möjliga tider, så han inte ska vara för trött, för hungrig, för mätt osv osv osv. 
    Vi har testa olika sorters gröt, olika maträtter, olika frukter. Vi har tagit pauser några dagar och sedan börja om och erbjuda mat. I början gick det helt OK, det var ca 1 månad sedan, men nu ratar han det efter 2-3 skedar, han bli förbannad redan när man ska ta på honom haklappen. Han tar 2-3, sen kniper han munnen och blir irriterad när man försöker ge honom mer, fortsätter man så blir han tillslut så arg att han gråter hysteriskt tills man tar av honom haklappen och han får leka istället. Vi försöker göra matstunden till en trevlig stund, pratar och uppmuntrar honom och ger beröm när han tar en sked.

    Jag håller på att bli galen av oro. Jag var så taggad och kollade upp flera recept med bra barnmat och lagade massa, han åt ibörjan men nu ratar han det som sagt, då köpte vi färdig mat och testade det men det ratar han också.

    Är det någon som har tips? Är det något vi kan göra annorlunda? Vad gör vi för fel???

  • Svar på tråden Bebis RATAR mat
  • Blåklocka87

    Dricker han vatten i flaskan?

    Är han rädd för att äta med sked och tallrik?

    Äter han ersättningen om ni lägger den i matskålen och matar med sked?

    Kan det vara konsistensen på maten som är läskig?

    Kan också vara en bra idé att inte försöka mata honom vid bordet,

    Lägga ut ett kex där han leker, kanske blir intresserad och vill smaka?

  • Anonymsju
    Blåklocka87 skrev 2018-07-07 16:23:02 följande:

    Dricker han vatten i flaskan?

    Är han rädd för att äta med sked och tallrik?

    Äter han ersättningen om ni lägger den i matskålen och matar med sked?

    Kan det vara konsistensen på maten som är läskig?

    Kan också vara en bra idé att inte försöka mata honom vid bordet,

    Lägga ut ett kex där han leker, kanske blir intresserad och vill smaka?


    Japp vatten ur flaska gillar han att dricka.

    Vi har inte testat ge ersättning med sked, låter lite bökigt, men är det nåt vi borde testa?

    Jag har funderat på om det är så att han inte gillar puré konsistensen, har läst om barn dom inte åt bra förenat dom kunde äta allt i småbitar och plocka själv, men han känns inte alls redo för det.

    Ska vi testa att flytta hans stol så han inte ser bordet eller?

    Har funderat på att köpa såna tunna kex som han ska få plocka med själv, är en 7/5 månaders bebis redo för det? Ska han gå plocka med det samtidigt som man ger honom puré då?

    Är så orolig att han ska sätta i halsen, och även tycker jag kex är för onyttigt att ge egentligen, typ mjöl o vatten? Men självklart bättre att han går i sig nåt sånt än inget alls.

    Det känns som att hela proceduren "på med haklapp, mata med sked" gör honom irriterad, det har blivit så laddat och jag får ångest när det är dags att försöka ge honom mat, för man vet hur det kommer bli.

    Sorry för många frågor men känner mig desperat!!

    Tack för bra svar!
  • isaswe

    Mina barn har alltid vägrat bli matade, och puréer har ratats direkt.

    Mitt tips är att ge plockmat av den mat ni själva äter. Är det spaghetti och köttfärs tex, ge det. Den mesta maten går att dela i såpass små bitar att det inte kan fastna i halsen. Självklart kommer det tillfällen att något hamnar i fel strupe men de löser det oftast själva genom att hosta; precis som vi gör.

    Så länge han får ersättning är det ingen stress med maten. Hitta vad han gillar istället och se varje måltid som en sätt för honom att få smaka på all den mat som han kommer att växa upp med.

    Mi äldsta dotter avskyr tex sås och äter bara köttfärssås innan vi heller i krossade tomater; helt enkelt stekt köttfärs =)

  • Meriall

    Skippa halklappen om ni matar, så mkt spill blir det inte. Min tjej avskydde också den.

    Testa ersättning på sked så sked blir positivt.

    Blanda ersättning med pure tex potatis så han vänjer sig vid ny konsistens men smaken är välkänd

    Tar han napp så testa smaknapp kanske?

  • jennie08

    Min dotter ratade också mat när hon var så pass liten. Hon ville helst bara ha välling. Men när hon var 10-11 månader så kom vi på att det nog var konsistensen hon inte gillade. Dels åt hon när hon fick plocka lite själv och hon började gilla maten mer och mer ju mer bitar det var i maten. Sen gillade hon inte heller barnmatsburkar som inte smakade så mycket. Vi lagade egen barnmat och kryddade desto mer vilket hon gillade.

  • Kasperina

    Min dotter vägrade fast föda tills hon var 13 månader. Pureer gick iofs bra, men ingenting som var varmt. Insåg efter ett tag att hon inte ville ha varm mat...
    Hon slutade även ta bröstet vid 4 månader, men rumstempererad bröstmjölk eller ersättning gick bra.
    Fortsätt erbjuda och prova, men vill han inte så vill han inte och att försöka övertala honom kan leda till direkt matvägran om man har otur.

  • Kasperina

    Smörgåskex ska du undvika, de fastnar lätt i halsen, köp ngt som löses upp helt av vätska utan att kladda ihop.

  • Blåklocka87
    Anonymsju skrev 2018-07-07 16:44:51 följande:

    Japp vatten ur flaska gillar han att dricka.

    Vi har inte testat ge ersättning med sked, låter lite bökigt, men är det nåt vi borde testa?

    Jag har funderat på om det är så att han inte gillar puré konsistensen, har läst om barn dom inte åt bra förenat dom kunde äta allt i småbitar och plocka själv, men han känns inte alls redo för det.

    Ska vi testa att flytta hans stol så han inte ser bordet eller?

    Har funderat på att köpa såna tunna kex som han ska få plocka med själv, är en 7/5 månaders bebis redo för det? Ska han gå plocka med det samtidigt som man ger honom puré då?

    Är så orolig att han ska sätta i halsen, och även tycker jag kex är för onyttigt att ge egentligen, typ mjöl o vatten? Men självklart bättre att han går i sig nåt sånt än inget alls.

    Det känns som att hela proceduren "på med haklapp, mata med sked" gör honom irriterad, det har blivit så laddat och jag får ångest när det är dags att försöka ge honom mat, för man vet hur det kommer bli.

    Sorry för många frågor men känner mig desperat!!

    Tack för bra svar!


    Jag skulle testat med sked så kanske det blir en positiv upplevelse (om han nu tycker skeden är läskig)

    Det kan vara konsistensen, prova plockmat. :)

    Prova att flytta stolen, om det inte funkar ge han ett kex i lekrummet så att det blir helt naturligt, lite som en ny leksak,, fast det är mat. Om du förstår vad jag menar.? Hahaha

    Om du inte vill ge kex ge en gurkbit vindruva. Det vi försöker här är att få reda på varför han strejkar mat, Nyttigt eller onyttigt är lite orelevant just nu..:)

    Ta bort haklappen. :)

    Onödigt att reta upp honom :)

    Ha det på rutin att han sitter med er vid bordet när ni äter, ge han lite mat se hur han reagerar, försök att ha det så naturligt som möjligt. Kanske inom sin tid så blir det hur normal och inga konstigheter med maten :)
  • Anonymsju
    isaswe skrev 2018-07-07 16:55:38 följande:

    Mina barn har alltid vägrat bli matade, och puréer har ratats direkt.

    Mitt tips är att ge plockmat av den mat ni själva äter. Är det spaghetti och köttfärs tex, ge det. Den mesta maten går att dela i såpass små bitar att det inte kan fastna i halsen. Självklart kommer det tillfällen att något hamnar i fel strupe men de löser det oftast själva genom att hosta; precis som vi gör.

    Så länge han får ersättning är det ingen stress med maten. Hitta vad han gillar istället och se varje måltid som en sätt för honom att få smaka på all den mat som han kommer att växa upp med.

    Mi äldsta dotter avskyr tex sås och äter bara köttfärssås innan vi heller i krossade tomater; helt enkelt stekt köttfärs =)


    Okej, skönt att läsa att man inte är ensam om problemet!
    Får jag fråga hur det funkat just med att inte sätta i halsen? Har du börjat med riktig mat senare än 6 månader? Och vad för sorts plockmat har funkat bra första gångerna? 

    Jag känner en enorm stress att han måste äta riktig mat minst 3 gånger om dagen nu när han närmar sig 8 månader, och det gör han ju verkligen inte, just nu är det ju bara några skedar av något lite utspritt på dagen eftersom han vägrar..
Svar på tråden Bebis RATAR mat