• Anonym (Hmm)

    Nyfunnen vän som redan frågar om pengar...

    Jag har en nyfunnen vän som redan har börjat fråga om pengar, hon ville först låna pengar för att kunna Gå ut och festa med mig och nu pengar för att tanka på sin telefon.... först ville hon låna 400 kr och nu 160 kr. Jag finner detta mycket märkligt då jag tycker att man i första hand frågar sin familj och sedan nära vänner och INTE någon man precis börjat lära känna... jsg tycker bara hela situationen är jobbig och obekväm... nekad henne nät hon frågade om pengar till fest men kände mih tvungen att låna till hennes telefon då det bara rör sig om

    En hundring.... men vill onte hamna i denna situation igen (vilket jag är säker på att jag kommer göra så vad ska jag säga? ). Jag har en tendens att vata Brutalt ärlig vilket gör att jag ibland kan hamna l ansträngda situationer så hur får

    Jag henne att sluta fråga mig om pengar men på ett sätt så att hon inte tar illa upp?

    vill inte ge upp vänskapen men henne då vi har kul tillsammans men det börjar bli ansträngt

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-07-10 11:53
    OBS! Jag lånade aldrig ut nåra pengar för kändes fel.

  • Svar på tråden Nyfunnen vän som redan frågar om pengar...
  • Scoops
    Anonym (Hmm) skrev 2018-07-10 11:56:05 följande:

    Så lånade aldrig ut några pengar igår och Fick det här smset idag...

    Vad svarar jag?

    Sorry för igår men hade stress hade verkligen inte pengar men jag löste de ...Är inte sur.


    Eeeh... Vad då inte sur? Ska hon inte bli sur för att du inte lånade pengar till henne? Låter mer som. Hon försöker bädda för att kunna fråga igen snart. Men undertonen att hon blir sur om hon inte får låna då.

    Nej, henne hade. Jag inte haft kvar i min väncirkel om hon inte var överdrivet fantastiskt på alla andra möjliga vis. Hon kommer vara till besvär ganska snart.
  • Anonym (Nyfunnen vän)
    ESEP skrev 2018-07-09 20:01:59 följande:

    Att be om lån för att gå på krogen gör man bara inte, skriker lyxfällan på lång väg!

    Har man inte ens 160 kr för att fylla på mobilkort är man urfattig (hade dessutom funderat på hur en människa hamnar där). Har man heller inte den sociala spärren ett be en ny bekantskap om pengar kommer hon aldrig sluta. Känns inte så kul att alltid ha en klump i magen när man träffar en vännina när man vet att frågan kommer. Börjar du ge ut struntsummor tär det bara på relationen och blir dessutom pengar i slutändan.


    Jag lånade ibland 30 kr, räckte till ingrediens för att kunna laga ihop en maträtt / äta en korv på stan om man har ätstörningar i bakgrunden och som ändå kändes "lyx" att unna sig en vanlig måltid. Summan är inget strunt, den är symbolisk för hur lite jag behövde för att känna att jag är också värd att må bra.

    Döm inte folk bara för att du inte har EQ nog att förstå människors sätt att agera.
  • Anonym (Nyfunnen vän)
    Aniiee skrev 2018-07-10 12:55:14 följande:

    Det är en jävla skillnad på att erbjuda en ny vän att låna pengar och be en ny vän om att få låna pengar.


    Jag frågade min nya vän. Sa som det var. Det har inte varit några problem för oss.
  • ESEP
    Anonym (Nyfunnen vän) skrev 2018-07-10 13:10:19 följande:

    Jag lånade ibland 30 kr, räckte till ingrediens för att kunna laga ihop en maträtt / äta en korv på stan om man har ätstörningar i bakgrunden och som ändå kändes "lyx" att unna sig en vanlig måltid. Summan är inget strunt, den är symbolisk för hur lite jag behövde för att känna att jag är också värd att må bra.

    Döm inte folk bara för att du inte har EQ nog att förstå människors sätt att agera.


    Känns inte riktigt jämnförbart. Om det är en lyx du unnar dig ibland trots att du inte har råd har du väl närmare vänner eller föräldrar att be detta om. Att första lånet dessutom var för att festa på krogen tycker jag inte man frågar en människa man inte känner om. Men det är min åsikt det. Man brukar få ha åsikter på forum, god ton kommer man långt på ;)
  • Anonym (Fattig Mamma)
    Anonym (Lina) skrev 2018-07-10 12:59:46 följande:
    En annan av mina vänner som jag har väldigt lite kontakt med i nuläget messade mig och frågade om hon fick låna 200kr då hon var helt pank. Jag swishade 1000kr och skrev att det var en gåva. Hon blev så klart extremt tacksam och glad. En annan gång är det jag som behöver hjälp. Vad är ni för märkliga "vänner" i den här tråden?
    Skulle jag aldrig göra - även om jag hade 1000:- till övers...
  • Anonym (Nix)
    Anonym (Fattig Mamma) skrev 2018-07-10 13:53:31 följande:

    Skulle jag aldrig göra - även om jag hade 1000:- till övers...


    Inte jag heller! Jag har svårt för att säga nej så jag lånade ut 2000:- till en kollega som jag kände sisådär, jag fick kämpa som en dåre för att få tillbaka dem. Jag lånar gärna ut till nära vänner och familj men aldrig till nån jag knappt känner längre!
  • Physalis
    Anonym (Hmm) skrev 2018-07-10 11:56:05 följande:

    Så lånade aldrig ut några pengar igår och Fick det här smset idag...

    Vad svarar jag?

    Sorry för igår men hade stress hade verkligen inte pengar men jag löste de ...Är inte sur.


    Svara "Vad bra att det löste sig. Klart du inte är sur, det finns ju inget att vara sur över. Kram"
    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Nyfunnen vän)
    ESEP skrev 2018-07-10 13:27:56 följande:

    Känns inte riktigt jämnförbart. Om det är en lyx du unnar dig ibland trots att du inte har råd har du väl närmare vänner eller föräldrar att be detta om. Att första lånet dessutom var för att festa på krogen tycker jag inte man frågar en människa man inte känner om. Men det är min åsikt det. Man brukar få ha åsikter på forum, god ton kommer man långt på ;)


    De flesta undviker att låna från föräldrar om de nu inte har jätteförstående ena som inte dömer dig för att du behöver pengar.

    En bekant bemöter dig självständigt medan föräldrar lätt ser det som att du är oansvarig så de pressar dig.

    Nej kan hålla med att första lånet var mycket pengar och till en sak som inte var ett måste men fick TS igen pengar för det?
  • Anonym (Samma här)

    Oj va sjukt, en tjej jag känner höll på EXAKT så med mig, skrev också att hon inte va sur... Börjar hennes namn på E?

  • Anonym (nej)
    Anonym (Hmm) skrev 2018-07-10 11:56:05 följande:

    Så lånade aldrig ut några pengar igår och Fick det här smset idag...

    Vad svarar jag?

    Sorry för igår men hade stress hade verkligen inte pengar men jag löste de ...Är inte sur.


    Du behöver inte svara alls. Fånga inte upp henne med mjukt dun när hon faller.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Samma här) skrev 2018-07-10 16:00:04 följande:

    Oj va sjukt, en tjej jag känner höll på EXAKT så med mig, skrev också att hon inte va sur... Börjar hennes namn på E?


    Vad hände med eran vänskap? började hon tidigt fråga om pengar? vad behövde hon pengarna till?

    vill inte hänga ut någon.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Nix) skrev 2018-07-10 14:04:13 följande:
    Inte jag heller! Jag har svårt för att säga nej så jag lånade ut 2000:- till en kollega som jag kände sisådär, jag fick kämpa som en dåre för att få tillbaka dem. Jag lånar gärna ut till nära vänner och familj men aldrig till nån jag knappt känner längre!
    jaaa det känns ganska naivt och risky att låna ut pengar till någon man knappt känner för man vet inte vad personen går för... 
  • Anonym (Fixaren)

    Jag tänker så här: Man ska inte låna ut pengar som man inte kan vara utan, alltså du ska inte själv bli lidande p.g.a. det du lånar ut.

    Jag har lånat ut deposition till hyra åt en vän som jag inte kände jätteväl då, hon satt på pottkanten med barn och det var den enda bostad de kunde ta just då. Men det var pengar jag kunde vara utan en tid och jag gav henne 20 månader på sig att betala tillbaka för så tajt ekonomi hade de.

    Så om man får återbetalning, räkna med att det tar lång tid om personens ekonomi är svag. Tänk efter noga, och se också om det inte finns något annat sätt att hjälpa vännen- tips om jobb eller extrajobb, eller gratis ekonomirådgivning på bank eller hos kommunen?

    Om man bryr sig om någon försöker man hjälpa dem långsiktigt tycker jag och det är få personer som inte kan ändra på saker om viljan finns. Om hon väljer att blanda in dig i sin ekonomi så får hon ta att du vill veta mer och kanske har åsikter om vad hon borde göra annorlunda, tycker jag.

  • Anonym (J.)

    Jag får dåliga vibbar...känns mysko. Ja, bara inte den nyfunna vännen utnyttjar dig, och att du står där med tom plånbok sedan.....inte så kul.

  • Anonym (Hmm)
    Anonym (J.) skrev 2018-07-11 14:10:26 följande:

    Jag får dåliga vibbar...känns mysko. Ja, bara inte den nyfunna vännen utnyttjar dig, och att du står där med tom plånbok sedan.....inte så kul.


    Tycker också hela grejen känns skum och att hon vill utnyttja mig, för efter hag nekade henne pengar har det varit stel mellan oss och hon blev arg... nästan som att hon försöker skuldbelägga mig
  • Anonym (Samma här)
    Anonym (Hmm) skrev 2018-07-10 20:02:28 följande:

    Vad hände med eran vänskap? började hon tidigt fråga om pengar? vad behövde hon pengarna till?

    vill inte hänga ut någon.


    Börjar hon på e? Vi jobbade på samma jobb och hon frågade om pengar till smink eller nått klädesplagg typ. Hon frågade på tv efter vi hade pratat en dag på jobbet
Svar på tråden Nyfunnen vän som redan frågar om pengar...