• Aniiee

    Är 4 år av riktigt kaos det som behövs för att få ordning på torpet?

    Om vi leker med tanken att SD får egen majoritetsregering..... Deras senaste skuggbudget är en katastrof, de har ingen erfarenhet, de har massor av problem i de egna leden, få verkar faktiskt veta vad de tycker annat än "men, men, men invandrarna!!!!!" och de verkar inte direkt vara intresserade av att lära sig styra ett land, göra hållbara prioriteringar och tänka flera steg i taget (nu pratar jag alltså om aktiva politiker, inte alla de som tänker rösta på dem).

    Jag skulle tänka mig att det skulle bli fullständigt kaos, men kanske ett nyttigt sådant. Ibland behövs ett riktigt kaos för att få ordning på torpet.

    Tankar?


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Svar på tråden Är 4 år av riktigt kaos det som behövs för att få ordning på torpet?
  • Mrs Green

    Jag tror att anledningen att det går så bra för SD är att de aldrig har haft någon makt och aldrig behövt ta ansvar, så jag funderar också ibland om enda sättet att folk ska genomskåda dem så att vi blir av med dem för gott, är att de faktiskt får sitta i regeringen ett tag och visa hur dålig koll de har.

  • Mrs Green

    Jag tror att anledningen att det går så bra för SD är att de aldrig har haft någon makt och aldrig behövt ta ansvar, så jag funderar också ibland om enda sättet att folk ska genomskåda dem så att vi blir av med dem för gott, är att de faktiskt får sitta i regeringen ett tag och visa hur dålig koll de har. Men jag vet inte om jag vågar chansa Skrikandes

  • Aniiee
    Mrs Green skrev 2018-07-16 20:44:33 följande:

    Jag tror att anledningen att det går så bra för SD är att de aldrig har haft någon makt och aldrig behövt ta ansvar, så jag funderar också ibland om enda sättet att folk ska genomskåda dem så att vi blir av med dem för gott, är att de faktiskt får sitta i regeringen ett tag och visa hur dålig koll de har.


    Det är exakt så här jag också tänker. Men som sagt, tankelek, inget jag egentligen vill dra till sin spets.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Lucius Vorenus

    Trump lägger fram korkade lagförslag, förolämpar allierade nationer och trakasserar oliktänkande. Trots det så har han starkt stöd hos gräsrotsrörelsen.

    Jag har för låg tilltro till vissa människors logiska tankeverksamhet för att våga chansa på ett Sverigedemokratiskt kaos.

  • Nonym

    Fast å andra sidan är det inte hållbart så som Sveriges ekonomi har skötts de senaste 20+ åren heller..

    Det sparas på fel ställen konstant, skolor stängs, äldreboenden stängs, vårdköer ökar, tidigare statligt finansierade institutioner stängs eller säljs ut och öppnas upp för allmän konkurrens med lägre lönsamhet som resultat.

    Tyvärr är skadan på svensk ekonomi redan skedd, enda sättet att lösa den är nog att ställa högre krav på självförsörjande på invånarna (oavsett ursprung) och göra det svårare för företagen att lägga ner fabriker och flytta jobben utomlands (se Tyskland tex, där måste företagen betala avgångsvederlag till samtliga anställda, när Electrolux la ner där kostade det ungefär 6 gånger så mycket per anställd som när de la ner en fabrik i sverige).

    Tänk också för typ tio år sen, då togs det bort att företagen i Sverige skulle göra pensionsinbetalningar för anställda under 25, varför fan då?? Jo, för det var så synd om de som valde att plugga vidare efter gymnasiet, buhu, det enda detta har lett till är att alla de som börjat jobba direkt efter gymnasiet (och ofta då i tunga slitsamma yrken) behöver jobba ännu längre.. pensionsåldern kommer i och med detta att behöva höjas till minst 70 för alla låginkomsttagare, och det är just denna grupp av människor som redan är kraftigt överrepresenterade bland de som måste sluta jobba i förtid för att de är utslitna.. galenskap!!

    Så det där med 4 år av kaos är det nog försent för alla redan, det kommer, och några fyra år kommer inte räcka heller..de kanske rentav redan har börjat, pga av skitbeslut som redan har tagits för svensk ekonomi..

  • Anonym (anonym)
    Lucius Vorenus skrev 2018-07-16 23:44:56 följande:
    Trump lägger fram korkade lagförslag, förolämpar allierade nationer och trakasserar oliktänkande. Trots det så har han starkt stöd hos gräsrotsrörelsen.
    Jag har för låg tilltro till vissa människors logiska tankeverksamhet för att våga chansa på ett Sverigedemokratiskt kaos.
    USA är ett stort land och fyllt lågutbildade obildade fundamentalister som inte ser hela bilden av samhället utan bara till vad som kan göra livet bättre för just dem och inte för så många som möjligt.
  • Anonym (A)
    Mrs Green skrev 2018-07-16 20:45:10 följande:
    Jag tror att anledningen att det går så bra för SD är att de aldrig har haft någon makt och aldrig behövt ta ansvar, så jag funderar också ibland om enda sättet att folk ska genomskåda dem så att vi blir av med dem för gott, är att de faktiskt får sitta i regeringen ett tag och visa hur dålig koll de har. Men jag vet inte om jag vågar chansa Skrikandes
    Håller med
  • Anonym (anonym)

    Ett parti som har lokalavdelningar som inte ens vet vad valmyndigheten skickar ut tillsammans med röstkort till svenskar som bor utomlands lär ju knappast kunna klara av speciellt mycket

  • Anonym (Snapdragon)

    SD har inte kompetensen att vara ett statsbärande parti. Till och med den nuvarande regeringen har fått flera anmärkningar av bl.a. lagrådet för sina lagförslag (inte bara lagen om gymnasieamnestin). Och då kan man ändå tänka att tjänstemännen har varit relativt sympatiska mot S och MP, vilket jag starkt betvivlar att de kommer att vara när SD-politiker beslutar om de lagförslag som de vill genomföra. 

    Problemet är dock att vi i grund och botten inte vet vilka reformer SD vill genomföra. 

    Det känns ju inte särskilt tryggt att rösta på ett sådan parti. Å andra sidan har jag full förståelse för SD:s anti-etablissemangsdiskurs lockar många. 

  • Anonym (riktig tanke)

    SD kommer inte att gå 51% men din grundtanke är riktig.

    Vi behöver en period av kaos och vi kommer att få det. Vi är nämligen i en brytningstid för ideologier.

    Det är snart slut på vänsterns, PK-människornas, mångkulturisternas och medelklass-liberalernas minoritetsstyre. Det är därför de bråkar så mycket nu. De gör allt för att för att stoppa utvecklingen som går dem emot. Då blir det kaos.

    Om nu bara dessa människor får bråka av sig så kommer de till slut att tröttna och acceptera sitt nederlag. Då kan ett nytt jämviktsläge i samhället infinna sig. Längre till höger och mer konservativt.

  • Anonym (riktig tanke)
    Mrs Green skrev 2018-07-16 20:45:10 följande:
    Jag tror att anledningen att det går så bra för SD är att de aldrig har haft någon makt och aldrig behövt ta ansvar, så jag funderar också ibland om enda sättet att folk ska genomskåda dem så att vi blir av med dem för gott, är att de faktiskt får sitta i regeringen ett tag och visa hur dålig koll de har. Men jag vet inte om jag vågar chansa Skrikandes
    En sanning. Delvis.

    Den dagen SD hamnar i en regering går det för dem som för MP. Många illusioner brister och en del av deras sympatisörer lämnar.

    Men SD kommer "aldrig" (dvs inte inom överskådlig tid) att bli ett småparti igen. SD är en ny folkrörelse. 
Svar på tråden Är 4 år av riktigt kaos det som behövs för att få ordning på torpet?