• Bighenk

    Förstår inte tecknet

    Hej! De är så att våran son på 2,5 år inte lärt sig att prata än. Men han är duktig på att kommunicera med takk tecken och visa vad han vill.

    Men det är en symbol han gör allt mer ofta som vi inte förstår vad det betyder.

    Kanske någon här har någon aning?

  • Svar på tråden Förstår inte tecknet
  • Meriall

    Kan det vara ett persontecken? Om ni inte hittar det på kartorna. I vilka sammanhang gör han det?

  • Bighenk
    Meriall skrev 2018-07-18 13:41:35 följande:

    Kan det vara ett persontecken? Om ni inte hittar det på kartorna. I vilka sammanhang gör han det?


    Vi har inte fått några kartor eller liknande från dagis där han lärt sig dom. Så vi har inget att kolla på. Han kan göra de princip när som helst men han vill alltid att man ska kolla och lyssna så de är nått speciellt han vill
  • Bighenk
    Meriall skrev 2018-07-18 13:41:35 följande:

    Kan det vara ett persontecken? Om ni inte hittar det på kartorna. I vilka sammanhang gör han det?


    Vi har inte fått några kartor eller liknande från dagis där han lärt sig dom. Så vi har inget att kolla på. Han kan göra de princip när som helst men han vill alltid att man ska kolla och lyssna så de är nått speciellt han vill
  • Anonym (Ja)

    Är ju inte säkert att det betyder någonting, kanske bara något bebisen gör med fingrarna.

  • Anonym (???)

    Det är inte så att han försöker teckna "hungrig" fast håller händerna uppåt istället för neråt? Då ska namn förstås röra händerna också men bara en tanke. 

    Annars liknar det tecknet för mos Glad

  • Bighenk
    Anonym (???) skrev 2018-07-18 14:20:21 följande:

    Det är inte så att han försöker teckna "hungrig" fast håller händerna uppåt istället för neråt? Då ska namn förstås röra händerna också men bara en tanke. 

    Annars liknar det tecknet för mos 


    När han är hungrig brukar han antingen dra oss till köket och peka eller göra tecknet för ?smöra macka? kan va som ovanstående att de kanske bara nått han gör, men känns som de är nått han vill ????
  • Meriall
    Bighenk skrev 2018-07-18 14:06:20 följande:

    Vi har inte fått några kartor eller liknande från dagis där han lärt sig dom. Så vi har inget att kolla på. Han kan göra de princip när som helst men han vill alltid att man ska kolla och lyssna så de är nått speciellt han vill


    Det finns många kartor på internet om ni vill söka igenom :) Min son gjorde också ett konstigt tecken ofta och då visade det sig vara spöke :D
  • Ellie

    Ungefär sådär brukar min dotter visa "hjärta", en då skall pekfingrarna böjas neråt.
    Annars är det väl så man tecknar "huset" i sången "i ett hus i skogens slut"?

  • Norbottensfia

    Så gör min dotter när hon vill att jag ska sjunga imse vimse spindel :)

Svar på tråden Förstår inte tecknet