• Anonym (hysteri)

    Att resa - hysteri.

    Känner någon som mig en hysteri bland många att bege sig utomlands under sommaren?

    Vi har råd att resa men är på landet istället bland hästar, havsvatten, många hektar mark och mycket att göra. 

    Varför denna hysteri att resa varje sommar?

    Finns både höst, vinter och vår att resa inom och göra långresor till Australien osv. 

  • Svar på tråden Att resa - hysteri.
  • MsFry
    Anonym (hysteri) skrev 2018-07-19 10:40:26 följande:

    Men där vi bor (överklass område i Stockholm) reser man till sina landställen OCH utomlands varje sommar....


    Så det du undrar är alltså varför dina grannar gör vad de vill med sina pengar och sin lediga tid?
  • Lainie Kennedy
    Anonym (hysteri) skrev 2018-07-19 10:40:26 följande:

    Men där vi bor (överklass område i Stockholm) reser man till sina landställen OCH utomlands varje sommar....


    Att du inte vet att det heter lantställe, inte landställe (alternativt inte kan stava) sår tvivel för din snobbiga miljö.
  • Fiona M
    Anonym (hysteri) skrev 2018-07-19 10:40:26 följande:

    Men där vi bor (överklass område i Stockholm) reser man till sina landställen OCH utomlands varje sommar....


    Går hela tråden ut på att tala om hur mycket pengar ni har?

    Läs igenom dina inlägg och fundera på hur du uppfattas.

    Jag tänker att pengar i sig inte säger ngt om en person, utan hur man är och hur man beter sig mot andra.
  • Anonym (Hm)
    Alexi skrev 2018-07-19 10:35:42 följande:
    Jag tycker också det är jättemärkligt att svenskar vill lägga pengar på solresa på sommaren. Jag vill ha och behöver det på vintern, när det är mörkt och kallt, då är det underbart att byta det mot en vecka i solen. Mitt i svensk sommar känns det bara halet varmt vid medelhavet och onödigt att resa.
    Håller med
  • kottelin

    Skulle inte resa utomlands på sommaren, jag reser tre gånger per år. Januari-mars till Gran Canaria, Teneriffa eller La Gomera. Plus vår och höst till Medelhavet. Sommaren tillbringar jag på Gotland, finns inget bättre!


    Ja, typ så...
  • Anonym (Gotlänning)
    Lainie Kennedy skrev 2018-07-19 10:45:20 följande:

    Att du inte vet att det heter lantställe, inte landställe (alternativt inte kan stava) sår tvivel för din snobbiga miljö.


    Ja, och så heter det överklassområde... inte överklass område.

    Jag tror att ts har bra fantasi bara..
  • Anonym (Gå ut skolan först)
    Anonym (Gotlänning) skrev 2018-07-19 10:50:18 följande:
    Ja, och så heter det överklassområde... inte överklass område.

    Jag tror att ts har bra fantasi bara..
    Jag reagerade redan på "Dem har väll sommarlov?" Skrattande 
  • Anonym (Hanna)

    Varför denna hysteri att vara på landet?

    Eller varför menar du att det är hysteriskt att vilha resa och se världen på sommaren? Det är ju då man oftast har semester och därmed möjlighet samt barn har ledigt från skolan osv. En del reser ju kring jul och andra lov med, är det mindre hysteriskt?

  • Anonym (Z)

    Det är väl ganska enkelt att förstå varför folk reser på sommaren. De flesta har en lång semester då (4-5V) och barnen har sommarlov. 

    Inte alla skolor beviljar ens en dag ledigt för att resa, många kan/ får inte semester beviljad under höst och vinter så att det räcker till en minst 7 dagars resa då heller. 

    Många tycker om att besöka ett annat land för vädret, kulturen, nya människor, ny mat, sol och bad (vilket en Svensk sommar inte alltid erbjuder i den mån som just denna sommaren gör) - listan på varför folk kan tänkas lämna Sverige är lång, nog lika lång som antalet resenärer. 

    Personligen tycker jag det är skönt att komma hemifrån och uppleva någonting nytt och låta barnen se olika länder, se olika kulturer osv. Vi reser just på sommaren för att det är då vi har beviljad semester, barnen har sommarlov och vi kan resa. Under höst, vinter och vår måste vi arbeta även om barnen har lov. Skolan deras beviljar inte gärna ledighet för semester. Dessutom skulle barnen beviljats ledighet och vi semester så hade barnen vart ganska upptagna med skolarbetet på resan och då hade det förlorat sin poäng med ledighet. Skolan är liksom viktigare än att resa under skoltid. 

    Varför är du i ditt minislott på just sommaren för? Där kan du väl lika bra vara även i mars eller november? Varför hysterin kring att vara där just på sommaren?

  • Anonym (hysteri)
    Anonym (Z) skrev 2018-07-19 12:56:23 följande:

    Det är väl ganska enkelt att förstå varför folk reser på sommaren. De flesta har en lång semester då (4-5V) och barnen har sommarlov. 

    Inte alla skolor beviljar ens en dag ledigt för att resa, många kan/ får inte semester beviljad under höst och vinter så att det räcker till en minst 7 dagars resa då heller. 

    Många tycker om att besöka ett annat land för vädret, kulturen, nya människor, ny mat, sol och bad (vilket en Svensk sommar inte alltid erbjuder i den mån som just denna sommaren gör) - listan på varför folk kan tänkas lämna Sverige är lång, nog lika lång som antalet resenärer. 

    Personligen tycker jag det är skönt att komma hemifrån och uppleva någonting nytt och låta barnen se olika länder, se olika kulturer osv. Vi reser just på sommaren för att det är då vi har beviljad semester, barnen har sommarlov och vi kan resa. Under höst, vinter och vår måste vi arbeta även om barnen har lov. Skolan deras beviljar inte gärna ledighet för semester. Dessutom skulle barnen beviljats ledighet och vi semester så hade barnen vart ganska upptagna med skolarbetet på resan och då hade det förlorat sin poäng med ledighet. Skolan är liksom viktigare än att resa under skoltid. 

    Varför är du i ditt minislott på just sommaren för? Där kan du väl lika bra vara även i mars eller november? Varför hysterin kring att vara där just på sommaren?


    Just under sommaren är hela släkten samlade (nästan iallafall) och lättare att bege sig ut i skogen och rida på hästar, göra utflykter, ev ta en dagstripp till Köpenhamn, bada vid en liten strand i närheten el i havet, åka motorbåt, njuta av det pittoreska området som är bättre under värme än på vintern då man ändå oftast är inomhus då det är för kallt och regningt för annat. 

    Herrgården finns med under wikipedia så känd för offentligheten. 
Svar på tråden Att resa - hysteri.