Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

    Brusten cysta äggstock/livmoder

    Kan inte svara på hur länge det gör ont osv. för jag har själv inte varit med om det. Men via UL kan man tyda vätska. Det kan vara blod eller annan vätska. Men de kan ju ha sina teorier och anta. :)

  • Anonym (J)

    Om du upplever fortsatt och långdraget besvär bör du självklart söka vård igen! :)

  • Anonym (J)
    Anonym (Ts) skrev 2018-07-22 01:51:22 följande:
    Förstår att de är svårt att svara men tack att du tog dig tid ändå. Jag är nog väldigt otydlig när jag skriver och frågar här men försöker förstå hur mycket vätska som är "normalt" och hur lång tid som är normal att avvakta?

    Vad är långdraget i detta sammanhang?? 1 vecka? 3 veckor? Nästa mens?

    Klarar kroppen att själv göra sig av med blod om det är vätskan som syndes? Borde det inte sluta svälla om vätskan minskat/stoppats?

    Läkaren mätte inte vätskan men jag såg att det området var lika brett som livmodern, och högt med, gissar liknande storlek som livmodern totalt ändå. Tveklöst större än blåsan. Allt läkaren sa var att det kommer vätska vid ägglossning men att det var för mycket för att bara vara så nu.

    Såg även en tjock slemhinna i livmodern. Nämndes bara för att den skrämde mig då de liknade formen och storleken från tidiga gravid ultraljud. Aldrig sett liknande innan som ogravid.

    När jag försöker googla får jag bara upp varningar och värsta scenarion. Och de tänker jag inte tro på!
    Men oj! Jag är helt säker på att jag svarade dig men inlägget publicerades väl inte.. Då får jag skriva om det. :)

    Angående vad som är långdraget och inte bör du höra med din läkare om. Om han satt en gräns på ett visst antal veckor gäller ju den. Men om du upplever att det blir värre bör du ringa 1177 omgående och få en bedömning och alternativt åka in. Cystor kan vara väldigt besvärliga (men ofarliga). :)

    Ja, kroppen klarar i viss mån av att göra sig av med resterande vätska men det beror också lite på volym och ställe samt typ av vätska. Blod brukar t.ex tas hand om eller komma ut i mindre mängd. Det beror lite på om vätskan finns i livmodern, äggledaren m.m. eller ute i buken. Jag är ingen expert dock (är sjukvårdsutbildad men ej läkare) så du får höra med läkaren om det. Tänk på att livmodern när den är ogravid är ungefär i samma storlek som ett hönsägg så det är egentligen inte en superstor vätske-/blodansamling du har.

    Angående en tjock slemhinna har jag inga direkta svar. Men det är ingenting du behöver bry dig om alls!

    Försök att inte googla. Ring 1177 istället och om du upplever mycket besvär bör du uppsöka närmaste närakut om det finns i ditt län. MVH!
  • Anonym (J)
    Anonym (Ts) skrev 2018-07-22 14:32:13 följande:

    Blir ofta så på familjeliv! Rätt jobbigt när man skrivit en lång text och allt försvinner helt när de borde skickats. Är bara smått desperat och less så puffar mitt inlägg i hopp om lite svar, eller att nån annan varit med om liknande och kan dela med sig. Trött på att må så här.

    Aha ja då var de inte så stort som de lätt upplevs på skärmen. Hehe jag trodde blåsan var som ett litet ägg och livmodern som ett litet äpple. Där ser vi hur okunnig jag är :$

    Kändes som att läkaren var kunnig men samtidigt ignorant, troligtvis pga stress och tidspress så lite förståelse har jag ju och speciellt sommartid. Frågorna jag ställer här frågade jag där efter undersökningen, med undantag för vad för typ av vätska och har inte så mycket svar ändå. Cystan är borta redan så smärtan som är kvar är från vätskan och hormoner cystan utsöndrade. Ändå fortsätter magen svälla. Allt som allt tog 20 min, inräknat tiden för prat först, provtagning på labb, vag ultraljud, cellprov, frågor efteråt och lämna mottagningen. Så tyvärr kan jag inte vända mig dit och 1177 kommer inte svara för dom har inga bilder eller journal att läsa. Trött på att höra testa Alvedon och avvakta! Så allt jag har är Google :/


    Jodå! Ring 1177 så hänvisar de dig till närmaste mottagning. Jag vet inte hur bra det är att din mage fortsätter svälla. Antingen kan det ha skapats mer vätska eller så är det bara pga. trauma. Något du bör kolla upp iallafall! :)
  • Anonym (J)
    Anonym (Ts) skrev 2018-07-22 21:17:26 följande:
    Närmaste mottagning är där jag var, och dom har inte tid, knappt för akuta, vilket dom självklart inte får säga i klarspråk utan istället hänvisar till alvedon och avvakta. Fick tjata mig till en tid så jag kunde utesluta infektion men tog mig en vecka. Att de sväller och bara i ett begränsat område brydde sig läkaren inte om, varken innan eller efter undersökningen "Läkare kollar aldrig utseende utan enbart inne med maskinen". 1177 kommer hänvisa till akuten om värken är för kraftig vilket den inte är, och oavsett är akuten fel så dom kommer i sin tur hänvisa till gynakuten. Och akut är det inte även fast det är mer rätt avdelning. Så då är vi tillbaka på ruta ett.

    Men tack ändå :)
    Okej! Låter bra! Uppdatera oss gärna hur allt går!
Svar på tråden Brusten cysta äggstock/livmoder