• Anna1234

    Någon som ångrat sin leasingbil?

    Vi ska byta bil i höst och funderar (som många andra) på alternativet att leasa bilen istället.

    När jag läser i trådar så är alla så positiva även om man förstår att man kanske inte tjänar på det ekonomiskt i det långa loppet men jag har fortfarande aldrig läst om hur det gått när de tre åren är över och man lämnar in sin bil med div repor, skador orsakade av barn som suttit i bilen, att man åkt för många mil mm.

    Vilka nackdelar har du upplevt? Hur mycket har det faktiskt kostat dig extra som du aldrig tänkte på när du skrev under avtalet?

    Vi har många vänner och släktingar med leasingbil och gemensamt för dessa är att de aldrig hade kontantinsatsen att köpa sin bil och därför valde leasing, inte för att det är så otroligt fördelaktigt. En annan vän måste avstå från den stora, fina, säkra Volvon när de åker längre sträckor, t ex på semestern, eftersom milen inte kommer räcka till då- hur är det vettigt?

    Finns ni som faktiskt avråder från att leasa sin bil grundat på egen erfarenhet?

  • Svar på tråden Någon som ångrat sin leasingbil?
  • Anna1234
    Salmiakk skrev 2018-07-24 10:19:02 följande:

    Vi har aldrig ångrat det och är nu uppe i 8 år med leasingbil. Kommer aldrig mer köpa en bil!


    Tack för svaret. Betyder det att ni aldrig behövde betala extra för slitage eller extramil? Har ni haft barn i bilen?
  • riboflavin

    Vi var lite oroliga när vi skulle lämna in vår första leasingbil (lite i förväg och byta upp oss en storlek på grund av ändrade behov) då vi både hade fått stenskott, hade haft hundar i bilen och kanske inte varit överdrivet försiktiga, fick beröm för hur fint skick bilen var i. Angående milen så har vi klarat oss, men dessutom tänkt att kostnaden ändå inte är så stor (7 kr milen) om vi skulle dra över. En hel extra årsförbrukning (1500 mil) skull inte kosta mer än lite drygt 10 000 kr.

    Det finns alla möjligheter att lägga på den kostnaden löpande i avtalet om man vet med sig att 4500 mil på 3 år är i underkant, men de flesta som leasar bor ju så till att de kör korta sträckor och använder bilen hyfsat lite.

    Bilpendlar man är nog inte leasing en bra idé.

    Har man inte marginaler att lösa en extrakostnad på knappt en halv månadslön är nog bil överhuvudtaget en riskaffär oavsett om man äger eller leasar.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin

    Tillägg till ovan. Är man inte sen tidigare bilägare eller nyss flyttat så är det svårt att uppskatta hur ens behov egentligen ser ut, har man haft bil sen tidigare så vet man ju på ett ungefär hur mycket man kör varje år.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Långbenopluto
    Anna1234 skrev 2018-07-24 11:43:52 följande:
    Tack för svaret. Betyder det att ni aldrig behövde betala extra för slitage eller extramil? Har ni haft barn i bilen?
    Vi hade inga extramil och vi hade både barn och hund i bilen, det var normalt slitage.
  • Magnefico

    Bilar köper man kontant. Behöver man leasing eller lån så har man valt en för dyr bil. Eller så får man spara en stund till...

  • Decx
    Magnefico skrev 2018-07-24 18:08:48 följande:

    Bilar köper man kontant. Behöver man leasing eller lån så har man valt en för dyr bil. Eller så får man spara en stund till...


    Är ju knappast av ekonomiska skäl man leasar...
  • Endastjag
    Decx skrev 2018-07-24 18:19:44 följande:

    Är ju knappast av ekonomiska skäl man leasar...


    Skulle vilja säga precis tvärtom. Ett väl valt avtal på en premiumbil är bättre än att köpa en ny bil kontant. Man betalar i princip bara för värdeminskning och slipper kapitalkostnaden.

    Dessutom kan man använda sitt eget likvida kapital till växa istället.
  • Decx
    Endastjag skrev 2018-07-24 18:39:40 följande:

    Skulle vilja säga precis tvärtom. Ett väl valt avtal på en premiumbil är bättre än att köpa en ny bil kontant. Man betalar i princip bara för värdeminskning och slipper kapitalkostnaden.

    Dessutom kan man använda sitt eget likvida kapital till växa istället.


    Om jämförelsen ligger på att köpa en ny bil var tredje år så visst. Är väl vid 4-5år köp går om i lönsamhet, (lite dåligt uppdaterad på siffrorna så rätta mej om jag har fel).
  • Endastjag
    Decx skrev 2018-07-24 20:39:12 följande:

    Om jämförelsen ligger på att köpa en ny bil var tredje år så visst. Är väl vid 4-5år köp går om i lönsamhet, (lite dåligt uppdaterad på siffrorna så rätta mej om jag har fel).


    Jag har de senaste åren haft avtal dom löper på två år utan extra kostnad. Lite av en förhandlingsfråga såklart, men för mig är det suveränt.
  • Magnefico
    Endastjag skrev 2018-07-24 18:39:40 följande:

    Skulle vilja säga precis tvärtom. Ett väl valt avtal på en premiumbil är bättre än att köpa en ny bil kontant. Man betalar i princip bara för värdeminskning och slipper kapitalkostnaden.

    Dessutom kan man använda sitt eget likvida kapital till växa istället.


    Det är väl inte riktigt sant ändå? En ny Volvo V90 får du ge kanske 330 000 kr för. Privatleasing kostar runt 5500 kr/mån. Om man räknar med att bilen är värd hälften efter 3 år (förmodligen är den värd mer eftersom det är en Volvo) så är värdeminskningen ungefär 4500 kr/mån. Du lånar kapitalet klart billigare än 1000 kr/mån med dagens låga räntor. Visst brukar man få service i privatleasing också, men leasingen lär knappast vara fördelaktig ändå. De första servicearna är billiga. Dessutom riskerar du alltid att åka på extra kostnader om du skulle behöva köra några mil extra eller orsakar någon repa.
  • Anna1234
    Magnefico skrev 2018-07-24 22:33:41 följande:
    Det är väl inte riktigt sant ändå? En ny Volvo V90 får du ge kanske 330 000 kr för. Privatleasing kostar runt 5500 kr/mån. Om man räknar med att bilen är värd hälften efter 3 år (förmodligen är den värd mer eftersom det är en Volvo) så är värdeminskningen ungefär 4500 kr/mån. Du lånar kapitalet klart billigare än 1000 kr/mån med dagens låga räntor. Visst brukar man få service i privatleasing också, men leasingen lär knappast vara fördelaktig ändå. De första servicearna är billiga. Dessutom riskerar du alltid att åka på extra kostnader om du skulle behöva köra några mil extra eller orsakar någon repa.
    Fast hittills är det ingen som upplevt några extrakostnader, i alla fall inga som valt att skriva om det.


  • Endastjag
    Magnefico skrev 2018-07-24 22:33:41 följande:

    Det är väl inte riktigt sant ändå? En ny Volvo V90 får du ge kanske 330 000 kr för. Privatleasing kostar runt 5500 kr/mån. Om man räknar med att bilen är värd hälften efter 3 år (förmodligen är den värd mer eftersom det är en Volvo) så är värdeminskningen ungefär 4500 kr/mån. Du lånar kapitalet klart billigare än 1000 kr/mån med dagens låga räntor. Visst brukar man få service i privatleasing också, men leasingen lär knappast vara fördelaktig ändå. De första servicearna är billiga. Dessutom riskerar du alltid att åka på extra kostnader om du skulle behöva köra några mil extra eller orsakar någon repa.


    Det låter som en billig V90 och dyr leasing

    Som jag sa så är det en förhandlingsfråga, men jag räknar ca 1.1% av bilens värde i månadskostnad och 2-årigt avtal utan extra kostnad. Plus servicekostnad som är ca 7tsek.

    Det gör en totalkostnad på 87120:- med ditt exempel där nybilspriset var 330tsek.

    Skall man köpa motsvarande bil så är det nog mer realistiskt att räkna 1500:- i månatlig räntekostnad. Lågt räknat har du sedan 25% värdeminskning på två år vilket tillsammans med service ger en totalkostnad på 125tsek räknat på två år.

    Då har jag inte ens räknat med att jag som leasar kan använda mitt likvida kapital i säg en lågriskfond med 10% avkastning.
  • Endastjag
    Magnefico skrev 2018-07-24 18:08:48 följande:

    Bilar köper man kontant. Behöver man leasing eller lån så har man valt en för dyr bil. Eller så får man spara en stund till...


    Köper bilar gör jag också men då Youngtimers som sakta stiger i värde. Men framförallt inte används i vardagsbruk.
  • Milfshake

    Har leasat två gånger och sist fick jag betala en mindre summa vid inlämning men det var väntat. Utökade milen efter halva tiden också. Är supernöjd och så länge det är förmånligt kommer jag nog aldrig köpa bil privat igen. 

Svar på tråden Någon som ångrat sin leasingbil?