• kma

    Ska jag låta katten vara vildkatt eller låta henne bo i stor lägenhet och vara innekatt, snälla hjälp!

    Hej

    Jag har haft en honkatt i 3 år som är så underbar på alla sätt och vis. Medan jag och mitt ex separerade fick hon flytta till mina föräldrar och där efter 1 år och efter att andra katter flyttat till samma område började hon kissa inne. Vi provade med allt men inget hjälpte och det fanns bara ett sätt att göra och det var att göra sig av med henne.

    Hon fick flytta till ett hus på landet men där fick hon aldrig vara inne då dom som bor där är allergisk men det var ingen annan som kunde ha henne. Hon blev utekatt och har bara skött sig själv hon har inte trivts på gården så hon bor en bit därifrån men får ingen mat regelbundet. Jag fick tag på henne igår för första gången på över en månad och hon kände igen mig direkt vilket kändes fantastiskt! Jag gav henne mat och hon hade inte ätit på hur länge som helst för hon var helt galen. Men ändå ser hon inte mager ut.

    Nu åker jag utomlands ett tag och får tillträde i slutet av september till en stor lägenhet högst upp med inglasad balkong.

    Så frågan är nu, ska jag ta hem henne och låta henne bo med mig där hon får kärlek och mat varje dag eller ska jag låta henne bo ute i det fria men där hon får fixa mat själv och ingen kärlek av någon. Känns hemskt båda alternativen att hon ska bli innekatt tills jag köper hus om kanske 5 år men lika hemskt att låta henne bli vildkatt. Hur hade ni gjort??

    Jättetacksam för svar! Bara seriösa svar tack!

  • Svar på tråden Ska jag låta katten vara vildkatt eller låta henne bo i stor lägenhet och vara innekatt, snälla hjälp!
  • Anonym (kattmynta)

    Antingen tagit hem henne till lägenheten och gått ut med henne i koppel varje dag, eller hittat ett seriöst hem på landet åt henne där hon blir omhändertagen väl.
    Oavsett vad så måste du ju såklart ta hem henne redan nu förstår du ju själv. Eller hitta någon som kan ta hand om henne medan du är utomlands. Givetvis ska du INTE låta henne bli vildkatt. Jag hoppas att hon är steriliserad också.

  • kma
    Anonym (kattmynta) skrev 2018-07-24 20:54:34 följande:

    Antingen tagit hem henne till lägenheten och gått ut med henne i koppel varje dag, eller hittat ett seriöst hem på landet åt henne där hon blir omhändertagen väl.

    Oavsett vad så måste du ju såklart ta hem henne redan nu förstår du ju själv. Eller hitta någon som kan ta hand om henne medan du är utomlands. Givetvis ska du INTE låta henne bli vildkatt. Jag hoppas att hon är steriliserad också.


    Jag kan inte ta hem henne nu då jag inte har ett eget boende än då jag inte får ha djur för hyresvärden annars hade jag självklart tagit hem henne för längesen. Och ja hon är till och med kastrerad och inte bara steriliserad.
  • Drottningen1970

    Jag är helt seriös när jag påstår att man är helt jävla dum i huvudet om man tror att ?man låter en katt bli vildkatt och hon får sköta sig själv? Är du frisk i huvudet?? Det du talar om är att ÖVERGE ett husdjur som du har ansvar för. Övergivna husdjur far illa, svälter och klarar ofta inte vintern. Hur i helvete kan du ens fråga??

    Och nej, jag tycker inte du ska ta hem katten för du är uppenbarligen inte lämpad att ha ansvar för något levande överhuvudtaget. Se till att få katten omplacerad eller avliva i värsta fall.

  • kma
    Drottningen1970 skrev 2018-07-24 23:05:57 följande:

    Jag är helt seriös när jag påstår att man är helt jävla dum i huvudet om man tror att ?man låter en katt bli vildkatt och hon får sköta sig själv? Är du frisk i huvudet?? Det du talar om är att ÖVERGE ett husdjur som du har ansvar för. Övergivna husdjur far illa, svälter och klarar ofta inte vintern. Hur i helvete kan du ens fråga??

    Och nej, jag tycker inte du ska ta hem katten för du är uppenbarligen inte lämpad att ha ansvar för något levande överhuvudtaget. Se till att få katten omplacerad eller avliva i värsta fall.


    Oj oj vilken bitter människa. Dina ord säger mer om dig än mig i alla fall. Såklart att jag inte vill överge min katt och låta henne bli vildkatt men att stänga in henne i lägenhet kändes så grymt. Men då ingen annan kan ta hand om henne så ska ju jag självklart göra det.
  • bullen1984
    kma skrev 2018-07-25 05:31:57 följande:
    Oj oj vilken bitter människa. Dina ord säger mer om dig än mig i alla fall. Såklart att jag inte vill överge min katt och låta henne bli vildkatt men att stänga in henne i lägenhet kändes så grymt. Men då ingen annan kan ta hand om henne så ska ju jag självklart göra det.
    Det är inte ett bittert svar, det är realistiskt. Hur har du kunna ändå att läsa om hur vanligt det är med människor som tex tar sig en sommarkatt och ger den mat på sommaren och sedan drar. Katterna dör på vintern. 
    Du kommer döda din katt, så du vet.
    Det är helt ansvarslöst av dig. Det är ditt husdjur och du ska se till att hon får ett bra hem. Om du inte förstår det så är du som ovan skriver Helt jävla dum i huvudet, och det är ett enkelt konstaterande utan att vara bitter.
  • kma
    bullen1984 skrev 2018-07-25 05:38:20 följande:

    Det är inte ett bittert svar, det är realistiskt. Hur har du kunna ändå att läsa om hur vanligt det är med människor som tex tar sig en sommarkatt och ger den mat på sommaren och sedan drar. Katterna dör på vintern. 

    Du kommer döda din katt, så du vet.

    Det är helt ansvarslöst av dig. Det är ditt husdjur och du ska se till att hon får ett bra hem. Om du inte förstår det så är du som ovan skriver Helt jävla dum i huvudet, och det är ett enkelt konstaterande utan att vara bitter.


    Men ni har ju uppenbarligen inte läst hela inlägget. Jag får tillgång till lägenhet i september så innan vintern kommer hon ju självklart att få flytta hem. Jag skulle aldrig låta henne bo ute då såklart! Jag trodde det var djurplågeri att ha katter (som har fått varit ute innan) i lägenheter men då vet jag.
  • Dexter dot com

    Självklart kan du inte lämna katten vind för våg utan mat och vatten, tillsyn,regelbunden avmaskning, plockning av fästingar osv. Varför har det nya hemmet inte tagit hand om katten?

  • kma
    bullen1984 skrev 2018-07-25 05:38:20 följande:

    Det är inte ett bittert svar, det är realistiskt. Hur har du kunna ändå att läsa om hur vanligt det är med människor som tex tar sig en sommarkatt och ger den mat på sommaren och sedan drar. Katterna dör på vintern. 

    Du kommer döda din katt, så du vet.

    Det är helt ansvarslöst av dig. Det är ditt husdjur och du ska se till att hon får ett bra hem. Om du inte förstår det så är du som ovan skriver Helt jävla dum i huvudet, och det är ett enkelt konstaterande utan att vara bitter.


    Men ni har ju uppenbarligen inte läst hela inlägget. Jag får tillgång till lägenhet i september så innan vintern kommer hon ju självklart att få flytta hem. Jag skulle aldrig låta henne bo ute då såklart! Jag trodde det var djurplågeri att ha katter (som har fått varit ute innan) i lägenheter men då vet jag.
    kma skrev 2018-07-25 05:48:05 följande:

    Men ni har ju uppenbarligen inte läst hela inlägget. Jag får tillgång till lägenhet i september så innan vintern kommer hon ju självklart att få flytta hem. Jag skulle aldrig låta henne bo ute då såklart! Jag trodde det var djurplågeri att ha katter (som har fått varit ute innan) i lägenheter men då vet jag.


    bullen1984 skrev 2018-07-25 05:38:20 följande:

    Det är inte ett bittert svar, det är realistiskt. Hur har du kunna ändå att läsa om hur vanligt det är med människor som tex tar sig en sommarkatt och ger den mat på sommaren och sedan drar. Katterna dör på vintern. 

    Du kommer döda din katt, så du vet.

    Det är helt ansvarslöst av dig. Det är ditt husdjur och du ska se till att hon får ett bra hem. Om du inte förstår det så är du som ovan skriver Helt jävla dum i huvudet, och det är ett enkelt konstaterande utan att vara bitter.


    Och förresten så är hon inte min längre för hon har fått ett nytt hem men dom verkar inte engagera sig så mycket, jag åker dit med mat åt katten i tid och otid så säg inte att jag inte förstår för oj vad jag bryr mig om den där katten.
  • bullen1984
    kma skrev 2018-07-25 05:48:05 följande:
    Men ni har ju uppenbarligen inte läst hela inlägget. Jag får tillgång till lägenhet i september så innan vintern kommer hon ju självklart att få flytta hem. Jag skulle aldrig låta henne bo ute då såklart! Jag trodde det var djurplågeri att ha katter (som har fått varit ute innan) i lägenheter men då vet jag.
    Jo du skriver att du har två alternativ och det ena är ett hemskt liv i lägenhet och det andra är att hon ska få bli vildkatt. Nu försöker du slingra dig.
    Det är ditt ansvar som djurägare att hitta ett bra hem. Du kan inte ge henne till någon som inte tar hand om henne och sen säga "nu är det ju faktiskt inte MIN katt längre" Ta hand om din kattjävel för i helvete!!! Får hon ingen mat så ska du se till att hon hamnar någonstans där hon får mat! Fattar inte hur man kan vara så jäääävla dum att man ger bort sin katt till nån som inte tar hand om katten.
  • riboflavin

    Jag blir också helt mållös. Nu kontaktar du bums valfritt kattpensionat och tar katten dit tills du kan ta hem henne i september eller kan omplacera henne. Katter ska ges tillsyn två gånger om dagen och mat och vatten på daglig basis, att du menar på att du inte längre äger katten är ingen ursäkt, du borde tagit tillbaka katten eller anmält de nya ägarna för länge sen när du insåg att de inte bryr sig ett skvatt om henne.

    Det är fullt möjligt att ge en tidigare utekatt ett fantastiskt inneliv, det är hundra gånger bättre än att hon kämpar för mat, sover ute, går med ständiga fästingar och troligen också inälvsparasiter (hon är superhungrig men inte mager om magen för att hon antagligen är full med mask).


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Ska jag låta katten vara vildkatt eller låta henne bo i stor lägenhet och vara innekatt, snälla hjälp!