• Blåklocka87

    BF om 3 dagar börjar bli rädd

    Ska förlösa andra barnet och från ingenstans har rädsla börjat komma...

    Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden BF om 3 dagar börjar bli rädd
  • telly

    Vad exakt är du rädd för? Är det första barnet?

    Måla upp målbilder som du kan ta fram inombords när det behövs. Jag tänkte tex på stunden när barnets huvud kommer ut och sista pushen och när barnet läggs upp på min mage. Det hjälpte mig.

    Läs på om vad som händer på förlossningen, så är du mentalt förberedd.

    Vik lite barnkläder, så kommer tankarna på bebisen istället för förlossningen om det är den di oroar dig för.

    Kvinnor har fött barn i ALLA tider. Det hjälpte mig att tänka på. Alla som du ser, alla människor, har blivit födda av en kvinna.

  • InaLo

    Har du haft en jobbig förlossning tidigare? Kan iallafall trösta med att oftast är andra förlossningen betydligt enklare en första. Det är väl egentligen inte konstigt att känna sig orolig inför förlossningen. Det är ju en väldigt tuff sak man ska göra. Man får väl hålla focus på målet. Är det något specifikt du är orolig över.

    Är själv på bf+1 och aldrig varit gravid så hör länge förut. Väntar fjärde barnet. Vid det här laget är jag så less på att vara gravid att jag bara vill ha ut barnet. Känner dock mycket oro inför kryssningen. Det är ju den jag alltid tyckt vara jobbigast. Men vad jag längtar efter bebisen.

  • Blåklocka87
    telly skrev 2018-07-25 07:50:18 följande:

    Vad exakt är du rädd för? Är det första barnet?

    Måla upp målbilder som du kan ta fram inombords när det behövs. Jag tänkte tex på stunden när barnets huvud kommer ut och sista pushen och när barnet läggs upp på min mage. Det hjälpte mig.

    Läs på om vad som händer på förlossningen, så är du mentalt förberedd.

    Vik lite barnkläder, så kommer tankarna på bebisen istället för förlossningen om det är den di oroar dig för.

    Kvinnor har fött barn i ALLA tider. Det hjälpte mig att tänka på. Alla som du ser, alla människor, har blivit födda av en kvinna.


    Jag vet inte varför jag blivit rädd... ska förlösa andra barnet :)

    Ska tänka mer på tiden efter bebis kommer :)

    Ör kanske lite orolig hur min första pojk kommer ta det... allt är så kaos :) hahaha
  • Blåklocka87
    InaLo skrev 2018-07-25 07:59:33 följande:

    Har du haft en jobbig förlossning tidigare? Kan iallafall trösta med att oftast är andra förlossningen betydligt enklare en första. Det är väl egentligen inte konstigt att känna sig orolig inför förlossningen. Det är ju en väldigt tuff sak man ska göra. Man får väl hålla focus på målet. Är det något specifikt du är orolig över.

    Är själv på bf+1 och aldrig varit gravid så hör länge förut. Väntar fjärde barnet. Vid det här laget är jag så less på att vara gravid att jag bara vill ha ut barnet. Känner dock mycket oro inför kryssningen. Det är ju den jag alltid tyckt vara jobbigast. Men vad jag längtar efter bebisen.


    Haft normal förlossning tidigare :) 17 h sprack väldigt dock... så tig lååååång tid att komma tillbaka. kunde inte amma var sån hets på att amma.... tills det slutade med depression då fick jag ett break, och slutade med amning...

    Jag längtar också efter bebis :) det kanske inte är förlossningen jag är rädd för, kanske att livet kommer bli förändrat och jag har ingen förberedelse eller aning om hur det blir?!
  • InaLo

    Har du planerat att låta bli att amma? Kanske bra om det blev så jobbigt förra gången. Sen kan det ju vara bra att värkligen ge sig tid efter förlossningen. Inga besök om man inte orkar. Tänk inte 2-3 dagar. Behöver du 1,2,3 eller 4 veckor. Ta den tiden med lugn och ro. Gör bara det som passar dig och dina barn. Ligg i sängen halva dagen med bebisen om ni inte orkar mer. Om du har ett svart sjukt stora syskon så är det ju bra att göra det barnet väldigt delaktigt och byt av ibland så att du är med storasyskonen och pappan tar bebisen. Det är värkligen en tid för att vara egoistisk och tänka bara på dig och dina barn.

  • Blåklocka87
    InaLo skrev 2018-07-25 08:54:51 följande:

    Har du planerat att låta bli att amma? Kanske bra om det blev så jobbigt förra gången. Sen kan det ju vara bra att värkligen ge sig tid efter förlossningen. Inga besök om man inte orkar. Tänk inte 2-3 dagar. Behöver du 1,2,3 eller 4 veckor. Ta den tiden med lugn och ro. Gör bara det som passar dig och dina barn. Ligg i sängen halva dagen med bebisen om ni inte orkar mer. Om du har ett svart sjukt stora syskon så är det ju bra att göra det barnet väldigt delaktigt och byt av ibland så att du är med storasyskonen och pappan tar bebisen. Det är värkligen en tid för att vara egoistisk och tänka bara på dig och dina barn.


    Jag tänker inte amma! De förstörde allt för mig genom att inte vara förstående eller stöttande så jag tänker absolut inte amma.! Vet att det ör bästa för barnet att amma, men det ska inte behöva gå så långt att man mår psykiskt dåligt.

    Jo, tänker ta det i vår takt. Har bara miljoner känslor i kroppen
  • AK78

    Amning är det bästa så länge mamma och barn mår bra! Vet hur det är. Fött tre barn och väntar mitt fjärde. Har bara lyckats amma tvåan i knappt fyra månader. Mådde piss med första barnet och kändes jobbigt även med trean trots erfarenhet och hög ålder (39). Men det är säkert alla hormoner som spökar! Skit i alla andra utom dig själv och din familj. Skit i alla måsten. Försök att njuta och bara vara. Den första tiden går så fort! Lycka till!

Svar på tråden BF om 3 dagar börjar bli rädd