• Linda5

    Vad lägger ni på semester

    Hej!
    Blir liter nyfiken på hur mycket pengar folk lägger på semester.
    Sociala medier översvämmas ju av vad alla gör på sina semestern.
    Vi har ut ca. 25 000:- var i månaden mannen och jag. Lägger mellan 5000-10000 på sommarsemestern men då ingår ju även lite kläder och andra inköp inför hösten. Bara att ställa husvagn en natt kostar ju nästan 500kr.
    Sparar ni hela året eller lever ni på ingenting i augusti?
    Tacksam för svar 

  • Svar på tråden Vad lägger ni på semester
  • Anna60

    Jag lägger undan 1500 kr per månad i semesterpengar under året. Så ca15 000 kr har jag då. Jag sparar inget juni eller juli. Sen får jag ju semesterlön. Utanpå det får jag ofta ca 5000 kr tillbaka på skatten. Dessa sätts också undan till semestern. Nu är ju jag singel. Men ca 25 000 kr går till mina resorTvå till sommaren och en runt nyår. Dvs två utlandsresor samt en vecka på sommaren inom landet. Dock ingen husvagn.

  • MsM84

    Det beror på vad vi gör. Reser vi utomlands blir det dyrare och vi sparar då i förväg. Denna sommaren hyrde vi en stuga på västkusten ett par dagar, betalade stugan i förväg och spenderade sen ett par dagar i Göteborg, hotell på bonusnätter så ingen kostnad. Kostnaden för den veckan den månaden var främst det vi gjorde och åt, det gick från månadens pengar. Blir antagligen några utflykter nu på del två av vår semester, kommer också gå från månadens pengar. Hur mycket pengar vi faktiskt lägger varierar från år till år och vad vi gör på semestern.

  • nevermind

    Vi tar sällan sommarsemester. I år till exempel har jag arbetat på annan ort. Men vi reser mycket andra tider på året, rekordet var strax över 100 000 kr på resor (5 stycken) på ett år.

  • sextiotalist

    Rent generellt så är inte våra semestrar dyrare än resten av året. Vi brukar sällan resa speciellt långt och gör inget som vi inte kunnat göra annars.

    I år har vi mest varit hemma och njutit av vår närmiljö, ska väl tillägga att vi bor nära en semesterort och sommarhuset ligger vid en annan semesterort.

  • Milfshake

    Kostnaderna tenderar att skena drastiskt när det är semester. Lägger undan pengar varje månad för just det ändamålet. Tidigare har vi alltid åkt utomlands flera gånger per år men nu när vi har köpt hus i Italien kommer det bli mindre av det. Åtminstone sommartid. 

  • riboflavin

    Det varierar jättemycket, i år har vi hittills gjort dagsutflykter och det har inte kostat överdrivet mycket extra. Kanske 5000 kr totalt inkl. transport utslaget på 5 veckor.

    Vi ska åka på en charter i höst också (knappt 10 000 kr+matkostnad).

    Vissa år åker jag (vi har ännu inte rest så tillsammans) på rejäla långresor och då kan det kosta en del (bortåt 60 000 kr har jag spenderat ibland). Då sparar jag ju länge inför en sån resa, annars är det mest så att de månaderna vi gör något extra så sätter vi in mindre på sparande, och eventuellt nallar lite från sparade pengar.

    Vi har in ca 40 000 tillsammans efter skatt.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • neaaaak

    Det brukar kunna gå åt en hel del under semestern då jag alltid har 8 veckor

    Hitils i år har vi

    Skara ca 9000

    Öland ca 15000

    Kolmården ca 3000

    Lite dags utflykter ca 2000

    Till hösten blir det Spanien 1 vecka

    Kommer landa på runt 35000

    Vi är 2 vuxna och 3 barn.

    Jag har ut ca 21000 sambon har ut runt 35000

    Brukar börja spara i februari ca 3000 i mån till semester sen brukar vi alltid köra att vi rensar ur frysen o skafferiet på allt under sommaren så brukar spara in rätt mycket på matkostnaderna :)

  • modsey

    Årets semester landade på ca 40 000 kr för tre veckor utomlands. Med hyrt hus, flyg, bilhyra o fickpengar. Matpengar något mer mot om vi ätit hemma den perioden.

    Sparar hela året på ett resekonto. Även fjällresa på vintern .

    Sen brukar jag ta några extra pass innan semester oxå för att ha lite extra.

Svar på tråden Vad lägger ni på semester