Inlägg från: Anonym (Hmmmmm...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmmmmm...)

    Vad tycker ni om burka och niqabförbudet?

    Anonym (ej förbud) skrev 2018-08-02 13:48:01 följande:

    Problemet är att när kvinnorna tvingats ha detta i många år, så känner de sig nakna utan sina niqab och burkor. De känner sig uttittade och skäms. Så nej, förbud tror jag inte alls på. Däremot, som du säger ovan, så borde de kvinnor som inte vill vara dolda, slippa det. Utan reprissalier från männen i sin släkt och omgivning. Men då börjar vi komma in i hederskulturen. En kvinna som släpper sina slöjor utan mannens medgivande, riskerar falla offer för hederskulturen. Ett dilemma.


    Detta är ett förbud som hjälper FRAMTIDA flickor så att inte de drabbas av samma sak. Nu är det av maskeringsgrejen som är orsaken till förbudet, men den typen av förtryckarinstrument bör inte vara tillåtet.
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Less is more skrev 2018-08-02 14:08:14 följande:

    Jag skulle vilja förbjuda burka och niqab.

    Men problemet är att många kvinnor då inte kommer att få gå ut överhuvudtaget tyvärr. Så - resultatet blur nog inte så bra av ett förbud. Fast kanske värt ett försök ändå. Familjerna måste ju jobba, gå i skolan, handla etc. Mannen kan ju knte vara överallt och kontrollera.


    Ett förtryck kan inte tillåtas bara för att förtryckaren i så fall låter kvinnan stanna hemma. Då blir det det man får kämpa emot.
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Drottningen1970 skrev 2018-08-02 15:18:15 följande:

    Ett samhälle som bestämmer hur medborgarna får klä sig....

    Iran, Nordkorea , Danmark...,

    Charmig... eller inte ..


    Burka och niqab är inte klädesplagg utan förtryckarinstrument. Precis som fotbojor inte är smycken.
  • Anonym (Hmmmmm...)
    ThomasW skrev 2018-08-02 15:37:47 följande:

    Ett bra steg på vägen.

    Danmark har bestämt sig för att bli av med utanförskapsområdena.

    I längden kommer man inte tillåta att kvinnor tvingas sitta hemma.

    Skola, praktik eller jobb kommer att bli obligatoriskt


    Precis! Vi ska vara tydliga med vad som gäller här. Gillar man inte det får man bosätta sig nån annan stans.
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Drottningen1970 skrev 2018-08-02 16:17:09 följande:

    På 70 talet betraktades BH som ett kvinnoförtryckande plagg och stora demonstrationer brände BHS på bål.


    Intressant att de som "brände bh:ar" nu försvarar niqab och burka som ju verkligen är förtryckande på flera sätt.
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Anonym (kluven) skrev 2018-08-02 17:45:24 följande:

    Exakt! Att hålla kvinnor hemma mot sin vilja blir att hålla någon gisslan och som människorov. Där får de lägga resurserna på att kriminalisera männen. Det borde ju samtidigt läggas resurser på att utbilda alla i jämlikhet och att inspirera kvinnor att våga vara utan sina förklädnader.


    Obligatorisk information när man söker asyl om vilka regler som gäller här: att män och kvinnor har lika stor rätt att forma sina liv; att man inte har rätt att bestämma över sina döttrars klädval eller val av pojkvän; att om dottern vill flytta ihop med nån man inte gillar när hon fyller 18 är det bara att acceptera och att det inte innebär att hon är en hora; att det bara är att acceptera om sonen är gay. Är man inte OK med det kan man söka asyl i ett annat land, kanske ett land närmare sitt hemland!
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Anonym (anonym) skrev 2018-08-02 18:00:03 följande:

    Om det är de som var unga på 70-talet som försvarar religiös klädsel är det ju valfriheten att klä sig hur man vill som försvaras.En gång i tiden fick kvinnor strida för att kunna ha byxor 


    Inte samma sak. Byxor eller inte är inte en fråga om heder. Snarare var det frigjorda kvinnor som ville ha byxor. Att försvara niqab och burka är som att försvara fotbojor och skampålar. Slöjor ÄR förtryckarinstrument. De används för att skilja på bra och dåliga kvinnor; de används för att kontrollera kvinnors sexualitet; de används för att minska kvinnors rörelsefrihet. Visst, många kvinnor påstår att de vill bära dessa, men ett förtryck blir inte mindre för att det internaliserats av sina offer!
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Less is more skrev 2018-08-02 18:01:32 följande:

    Om niqab och burka förbjuds behöver samhället få koll på vilka kvinnor som sitter hemma inlåsta som gisslan. Inte lätt. Skolungdomar borde vara fullt möjligt. Men de som är äldre? Det måste man hitta en lösning på.


    Alla måste försörja sig även muslimska kvinnor. När de är nyanlända måste de också delta i SFI bla. Detta ska vara obligatoriskt och om någon uteblir ofta får man kolla upp det. Främst hjälper denna lagen döttrarna, så att de slipper bli förtryckta som mödrarna.
  • Anonym (Hmmmmm...)
    OlgaElvira skrev 2018-08-02 18:37:30 följande:

    Det finns krafter som ofta kraftfullt agerar för att kvinnor ska klä på sig. Det finns krafter som ofta kraftfullt agerar för att kvinnor ska klä av sig.

    Gemensam nämnare, män vill styra kvinnors klädsel.


    Fel: i patriarkala kulturer vill män att kvinnor ska klä sig modest. Täckande kläder och/eller slöja. Det finns inte, och har aldrig funnits, en patriarkal kultur där kvinnor tillåts vara lättklädda.

    Att få vara en sexuell varelse, som har sex på sina egna villkor, det är kvinnlig frigörelse!
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Anonym (Wtf) skrev 2018-08-02 22:49:48 följande:

    Jag avsåg inte att det bara är SD anhängare som tycker det är förtryckande med burka inte alls! Det jag menade var att SD anhängare tror att man löser problemet med ett burka förbud. Problemet löses inte av att kvinnorna förbjuds gå ut. Fast SD:arna skiter väl i det. Så länge de inte ser en burka anser de kanske problemet vara löst.


    Jag är positiv till förbud men skulle ALDRIG rösta på SD!
  • Anonym (Hmmmmm...)
    oanonym skrev 2018-08-04 17:17:32 följande:

    Jag är också emot förbud, rent generellt. Om förbud går att undvikas så är det bra.

    Om män har burka har jag ingen aning om. Men om det blir en maskeringslag så ska den gälla båda könen, och då borde det bli svårare att tvinga/övertala sin partner att täcka ansiktet.


    Naturligtvis kan män ha burka. Bästa markeringen vid bankrån ju!
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Incognito skrev 2018-08-04 19:03:26 följande:

    Det finns kvinnor som är födda i Danmark och kanske vill gå med burka!!! Jag är man och kanske känner för att gå i burka nån dag av okänd anledning.

    Självklart är det fel att straffa kvinnorna för de vill eller inte vill ha burkan.

    Det borde självklart införts lag som poliser frågar vill du ha burkan på dig? eller känner du dig tvingad pga din religion, din man, släkting eller annan levande organism så som ex nån fucked up Alien.

    Och är svaret jag vill ha burkan själv och mitt beslut. Det svär jag på min religion då skulle jag iaf inte bötfälla den burkabärande personen!!!

     

    Vad skall de förbjuda härnäst Tuppkam för någon inte tycker han skall få dagisjobb för det, trots att barnen säkert sett eller koimmer se om månader eller år någon med tuppkam och fråga Pappa ex varför har den personen sådant hår?

    pappan svarar ex - Det beror nog på hans musikstil, mest musiken han lyssnar på själv och med sina kompisar för ibland min son kommer du se flera både tjejer och killar med tuppkam heter det och kommer i flera färger som chock rosa och grönt blått mm.

    Så om det ej är tvång tycker jag inte det skall betalas böter för något en kvinna,man eller barn vill ha på sig.

    Tänk om du fick för dig idag vill jag ha en sådan där burka på  mig av okänd anledning. Tycker du själv? ,  att du då skall bli bötfälld för ett klädesplagg du ville ha den dagen och förklarar att du själv ville ha burkan och ingen tvingat dig.

     

    Men svarar hon ja.. det är mitt beslut det är inte min man eller släkting eller vänner som skulle frysa ut mig om jag inte bär burka, niquaben.

    Vad skall dom förbjuda härnäst halsduk? det brukar jag ha på riktigt kalla vintrar runt mitt ansikte sedan runt nacken och instoppat under min jacka. Det är nog någon som känner igen sig i den sitationen. Och dom har sagt inte bara burka utan allt som täcker delar av ansiktet. Jag har fan is på utsidan av halsduken efter 20-30min max om det är riktigt kallt.

     

    Så om det är med tvång när polis frågar skall böter ges till personen som tvingat henne/honom att ha burka eller något som täcker delar av ansiktet som halsduken jag tog upp. Det låter vettigt att straffa den som tvingat någon till det inte straffa offret som blivit tvingat till att begå brottet.

    Tycker du detta skall vara olagligt på allmän plat?  en upgrade på halsduks storyn jag skrev om.

    Isåfall vad härnäst förbjuda Tuppkam, buttricksglasögon om man vill ha heltäckande lösskägg för att byta look som Brad Pitt en gång kom till ett event med riktigt bra gjort heltäckande lösskägg.

    Vi måste protestera innan samma idiot lagar införs i Sverige också.

     

    Föresten har en sådan i svart som på bild knäpps med kardborreband på  baksidan ger samma skydd som en halsduk, men du slipper isbildningen pga hål för näsa och mun.

     

    ska kontakta mitt parti och säga vad jag tycker om att ha en sådan lag där offret blir bötfällt. Hoppas fler tycker som jag och gör det samma.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     


    1) Det är ett maskeringsförbud, dvs man får inte ha burka och niqab på de ställen där man inte får ha skidmask eller rånarluva eller annan maskering.

    2) Burka och niqab är inte klädesplagg utan förtryckarinstrument som används för att kontrollera kvinnors sexualitet. En del kvinnor har internaliserat förtrycket och känner det därför som att det är ett val de gjort och att de vill klä sig så.
  • Anonym (Hmmmmm...)
    oanonym skrev 2018-08-04 17:14:44 följande:

    Det förbjuder väl i så fall alla som medvetet gjort valet att maskera sig?

    Eller gäller förbudet endast kvinnor med niqab/burka?


    Ja så är det väl. Tror att det tidigare inlägget fanns undantag för religiös klädsel.
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Incognito skrev 2018-08-04 19:08:46 följande:

    Skitsmart trollande vet ej vart du varit sista 6åren typ men det är iaf tiden som iaf swedbank och troligtvis alla andra banker inte sysslar med kontanter längre.

     

    När hörde du om ett bankrån sist!!


    OK, butiksrån då!
  • Anonym (Hmmmmm...)
    asta66 skrev 2018-08-06 20:19:37 följande:

    Vi är ju ett sekulärt samhälle. Och varför göra ett sånt undantag?


    Precis!
  • Anonym (Hmmmmm...)
    klyban skrev 2018-08-05 11:55:05 följande:

    Men att lagen ser ut och ha ett annat syfte, kommer inte ändra nått i det praktiska.

    Jag tror mestadels det är kvinnor kommer råka illa ut, och det känns rätt fel.


    Men deras döttrar kommer att få det bättre och det är det värt. Vi måste våga stå upp för den jämställdhet vi har.
  • Anonym (Hmmmmm...)

    Läsvärt!

    www.gp.se/debatt/kan-ni-inte-bara-sluta-f%C3%B6rsvara-burka-och-niqab-1.7651124

    "Vissa argumenterar för att ett förbud mot att täcka ansiktet riskerar att leda till segregation och isolering av beslöjade kvinnor. Kvinnor som täcker sina ansikten är redan isolerade ? vilket är hela poängen med plagget i sig.
    I en artikel i ETC hävdar Veronica Palm (S) att ett burkaförbud är ?kvinnofientligt?. Men är det kvinnofientligt att motsätta sig en kvinnofientlig symbol? Palm menar också att kvinnor som bär niqab tvingas att stanna hemma i stället för att träffa nya människor i deras nya hemland. Men till vilken grad träffar man nya människor bakom en barriär? Är de verkligen att interagera med människor, att mötas, när man inte ens visar sitt ansikte? Burkan måste förstås som det begränsande mobila fängelse som det avser att vara."

  • Anonym (Hmmmmm...)

    "bara för att rasister motsätter sig en kvinnofientlig symbol, rättfärdigar det inte att vi försvarar samma symbol. Extremhögerns motiv bakom burkamotståndet förändrar inte den underliggande betydelsen av burkan som kvinnofientlig symbol."

    HELT RÄTT!

Svar på tråden Vad tycker ni om burka och niqabförbudet?