Inlägg från: nadie2019 |Visa alla inlägg
  • nadie2019

    Gravid och crossfit

    Hej, 
    Någon som har erfarenhet av att köra crossfit och vara gravid? 
    Är i gravidvecka 3, så det är tidigt. 
    Men tänkte höra om någon har tips? 

  • Svar på tråden Gravid och crossfit
  • nadie2019
    tintin88 skrev 2018-08-12 19:59:39 följande:

    Hej!

    Jag är gravid med tredje barnet i vecka 34. Har tränat crossfit i snart 3 år. Jag berättade tidigt för några av coacherna i min box att jag va gravid så det är tips nummer 1! Tips 2: lyssna på kroppen! Konditionsmässigt kände jag av i v 15 cirka att jag inte klara av samma intensitet när det kom till rodd o löpning etc. Efter v 18 typ blev de obekvämt att ligga på magen och hoppa hopprep blev jag sjukt kissnödig av, bara o fråga coachen om ersättningsövningar. Viktigast att tänka på är mag- och bålstödet, speciellt vid de olympiska lyften! SplitJerk och utfallssteg är något du får känna efter allteftersom hur belastningen blir, tänk på fogarna i bäckenet. Anpassa vikten och känn efter hur dagsformen är!

    Ju längre tiden går i graviditeten, desto mindre konditionsträning har det blivit här. Kör enbart styrkepass nu, mycket fokus på teknik och inga maxningar! Kör på cirka 85-90% av min tidigare "bekvämlighetsvikt". Nu, med 7 veckor kvar, lyckas jag få in 3 pass i veckan och det känns toppen! Träningsendorfinerna är guld värda!

    Lycka till med crossfiten under din graviditet, jag rycker det är en superbra träningsform, va inte rädd för o fortsätta!!


    Tack snälla för ditt svar.

    Nu är jag VÄLDIGT tidig, men det känns som att jag inte orkar något längre. Nu är jag förkyld men innan så var det väldigt segt, konditionsmässigt! Hoppas det går över senare i graviditeten, är i vecka 6. Tack för tipsen, kom gärna med övningar som du känt dig bekväm med - istället för andra liksom... Känner att jag har svårt för att veta vad som är olej och inte. Hur gör du annars med kost och hälsa, kul och veta.

    Tacksam för svar!
  • nadie2019
    annabellelee skrev 2018-08-13 21:16:09 följande:

    Jag har inte tränat just Crossfit men tränat annat under båda mina graviditeter, både styrketräning och konditionsträning. De första tre månaderna kan man träna i princip som vanligt - det jobbiga är att man är trött och illamående. Månad 3-6 tränade jag ungefär som vanligt, men tog bort vissa magövningar och körde lite lättare vikter, kanske 80-90% av tidigare, med mer repetitioner.

    Första graviditeten tränade jag till v 37, men i andra kändes allt jobbigare och sista tre månaderna cyklade jag, simmade och körde bara lätt styrketräning.

    Att träna har varit guld när man har liten bonus att släpa på sedan.


    Härligt, nu ska jag bara bli frisk från förkylningen och sen ska jag på?t igen. Även då jag är tidig så känns det trögt, men fick lite pepp nu när du krigat på till vecka 37. Vilka övningar exempelvis (ej maskiner).
  • nadie2019
    tintin88 skrev 2018-08-14 11:03:23 följande:

    Äter som vanligt i princip, blir ett extra mellanmål bara, speciellt de dagar jag tränar, äter nåt en timma innan träning, blir inte superhungrig efteråt då. Angående de där med tröttheten, igenkänningsfaktorn är hög! :D vecka 7-11 va jag sjuuuukt trött, de gånger jag ändå tog mig till gymmet under den perioden märkte jag att det iaf inte blev värre av o träna så försök så gott de går, kör mindre intensivt om du känner dig tröttare nån dag. Tar gravidtillskott, Apotekets o har haft bra järnvärde hela graviditeten.

    Nu blir de en mindre uppsats som följer här och vill bara understryka att det är högst personligt! Jag väntar tredje barnet o vet hur de kan o får kännas så att säga, viktigaste är att lyssna på kroppen! Det blir obekvämt för dig själv innan det blir farligt för bebisen. Tänk på att dricka mycket under, men framförallt innan träningen så de finns vätska o svettas ut för svettas gör man, du får mer blod som gravid o en högre kroppstemperatur. Men nu börjar ju sommaren gå mot sitt slut så inte lika svettigt o träna då kanske utan 30 graders hetta ;) minns knappt hur det var :D haha

    Pullups=ringrodd, enklare att få till rätt mag o bål-stöd och blir inte lika ryckigt

    Boxhopp=boxstepup med viktplatta som senare tagits bort för att undvika för stor snedbelastning i bäckenet. Kör nu bara boxstepup med fokus på teknik o hitta anspänningen i rumpan

    TTB= knäuppdrag, så länge de går bra, annars planka bara för magträning

    DUs=singelhopp till en början. När jag kände att jag tappa anspänningen i magen o bäckenet o inte kunde knipa samtidigt som jag hoppa så sluta jag helt enkelt bara hoppa hopprep. De va samtidigt som jag sluta göra metcon's o gick över till mer styrkeinriktade pass själv så har inte funderat på nån ersättning i programmeringarna som varit..

    Löpning=rodd. Har alltid varit sån att jag går väldigt långt fram i rodden och utnyttjat benstyrkan och det har blivit "ytligare" eller hur jag ska förklara, allteftersom tiden gått, tar i mer med armarna istället för benen nu.

    Plankan, funkar! Raka plankan utesluts nu mot slutet men det är bara o känna efter när del ingen av magmusklerna börjar kännas av, individuellt hur mycket o hur tidigt det kommer..

    Situps=jag sluta direkt med dom, gjorde plankan istället. Kör du en prog är det bara o spegla någon o göra plankan lika länge som den andre gör sina situps.

    Splitjerk -> pushjerks -> pushpress känn efter vad bäckenet o bålen klarar! Är du van vid att köra splitjerk med hög belastning är det bara o börja med att sänka vikten. Sen när det inte "hjälper", går över till pushjerk. Mag- o bålstöd superviktigt när du fångar i dippen, pausa i dippen så du känner att du har kontroll o inte lutar dig framåt utan håller dig upprätt! När du känner att du börjar svaja i bålen o bröstryggen, även vid lägre vikt, gå över till pushpress.

    Tycker farmerswalk har varit toppen för att stabilisera och hitta kontakt med de inre musklerna. Kör med lättare belastning allteftersom bara!

    Burpee= stanna ovan marken i en planka, allteftersom är det bara att "landa mot" en Box för att komma upp från marken

    Armhävning=gör dom mot en Box när magen blir ivägen

    Utfallssteg=jag kunde göra dom med lättare o lättare belastning, fram till v17-18, bytte sen ut dom mot knäböj som inte snedbelastar bäckenet

    Squats o marklyft, funkar, anpassa vikten, speciellt i Frontsquat då det kräver mer bålstabilitet. Jag är sån att jag nästan sätter mig ner på huk, är väldigt rörlig, djupet o framförallt belastningen får anpassas allteftersom veckorna går då explosiviteten inte är densamma längre

    Clean=alla varianter funkar. Går inte o dra stången på samma sätt såklart, jag tycker det hjälper mycket att utnyttja studsen i höften med stången o göra så den kommer ut från kroppen lite, sedan när den precis kommit förbi magen drar jag in den mot bröstet så den går nästan som i en halvcirkel, runt magen. Svårt o förklara, kräver lite övning för o inte slå i magen på vägen ner heller om de ska göras flera cleans på en gång från höften, annars är de bara o droppa den.

    Fråga om det är nåt annat du funderar över. Det kan va skönt att ha någon bara att ventilera med som också är gravid, i början, det är ju nåt helt nytt för kroppen o att träna samtidigt (jag tränade inte aktivt med någon av de tidigare graviditeterna) o man vill ju såklart inte riskera att göra nåt som kan skada, vare sig en själv eller bebis! Jag tänker att jag ska hålla igång o gå på pass till v 37-38, sen frysa kortet o börja igen efter årsskiftet o bygga upp framförallt coren igen, den blir sig inte riktigt lik efter en full graviditet o förlossning. Crossfit är ju lite speciellt då det verkligen tränar hela kroppen o ibland på en gång så sen får man väl börja bygga upp så sakta igen antar jag.. ska också bli spännande!


    Kan inte tacka dig nog, du har gett mig så mycket!

    Eftersom det är min första graviditet så undrar jag om man kan hoppa, tänker boxjump? Och HSPU, det kanske inte är så smart? Vet inte om jag kommer våga göra clean, rädd att träffa magen. Hur gör du snatch, kör du det?

    Waow, du får GÄRNA berätta hur du kommer igen efter graviditeten. Alltså det behöver jag också lära mig! Återigen, tack!

    Vilken box kör du på?
Svar på tråden Gravid och crossfit