• Kajzaan

    Slå sin hund

    Jag får väl börja med att säga att slå är väl lite att ta i, för ett slag enligt mig ska gör fysiskt ont. Men att ?daska till? kan ju också göra ont psykiskt.

    Och det ligger till sähär.

    Jag skaffade hundvalp med min pojkvän och blev sen lämnad få veckor därefter.

    Vilket blev resultatet av att jag helt plötsligt satt själv med en krävande hundvalp, bostadslös och fruktansvärt sårad. Jag rykte upp mig och löste mitt liv men oroade mig för att valpen hade tagit skada av ett sånt tidigt uppbrott. Gick till en Hundcoatch och betalade 700 kr för en timmes hjälp och kvinnan som hjälpte mig sa att det inte var nått fel på hunden utan att det ända som behövs är att jag tuffar till mig och ger honom ett slag på nosen när han gör fel.

    Innan jag träffade henne så löste jag allt med godis, vilket resulterade i att det gick väldigt bra med att få min valp att göra som jag ville så länge det inte var nej eller sluta. Jag tyckte hon slog honom rätt hårt över nosen men han slutade direkt och blev väldigt lydig. Så hon bad mig att sluta ge godis och knäppa han på nosen om han gjorde fel.

    Eftersom hon verkade vara väldigt duktig på sitt jobb så följde jag först hennes förslag.

    Men... första gången jag knäppte honom på nosen så kändes det så fel! Jag satte in min valp i buren och lämnade rummet för jag klarade inte det utan grät för att det kändes så hemskt.

    (Jag vet att det är lite överdramatiserat av mig, men pointera att jag också blivit lämnad och aldrig hade tanken på att göra detta själv). Efter gjort det några gånger (förmodligen alldeles för löst dessutom för effekt) så känns det snarare som att det gjort värre effekt än att det har gjort gått. Jag menar hade nån gått från att ge mig beröm och positivitet när jag gör rätt. Till att helt plötsligt bli knäppt på näsan när jag gör fel. Det känns inte rätt för mig.

    Nu ska jag tack och lov få hjälp på hunddagis och kommer ta till mig alla tips dem kan ge mig.

    Men jag undrar... hur gör ni?

    Det måste finnas massa bra sätt att få en hund att lyda.

    Det enda hjälp jag har fått handlar om att man ska va så himla hård mot sin hund. Och det är nog inte jag rätt människa för. Men samtidigt vill jag inte vara den hundägaren som bara jagar sin olydiga hund som typ röjer runt i andras picknickfiltar i parken.

    Och ni som har nått negativt att säga mig gälllande vad som hänt... läs inlägget igen!

    Jag ber faktiskt bara om hjälp!

  • Svar på tråden Slå sin hund
  • gahadas

    Slå är fel ord, ja. Det är mer att man puttar till den.

    Alldeles för få verkar kunna ryta till åt sin hund också.

  • Celaena

    Du har rätt i din känsla, att bruka våld, även "milt" våld, är en väldigt dålig uppfostringsmetod. Tråkigt att den där människan lär ut sånt och dessutom tjänar pengar på det. Sen vet jag inte vad du menar med att du satte in valpen i buren, men det är olagligt att förvara hundar i stängda burar. Det är okej att ha en bur som krypin men den ska vara öppen så hunden kan gå ut och in som den vill. 

    Kolla efter en tränare som använder mjuka metoder. Söker du på internet så kolla på skvallerträning, positiv förstärkning, positiv vardagslydnad etc.
    Själv använder jag bara positiva metoder. Mina hundar är familjemedlemmar och kompisar, vi jobbar ihop och leker ihop. 

    Har du någon erfarenhet alls av hundar? Vad är det för ras?

  • Celaena
    gahadas skrev 2018-08-05 16:31:59 följande:

    Slå är fel ord, ja. Det är mer att man puttar till den.

    Alldeles för få verkar kunna ryta till åt sin hund också.


    Vad hjälper puttar och att ryta åt sin hund? Känns mest som att något gått fel på vägen om man måste ta till sånt.
  • Thorax

    Läs på om Reko hundträning. Eller reko hund.

    Att vara bestämd och bestraffa är långt ifrån samma sak. Självklart ska man inte slå, puffa, sparka, snäppa etc för att få lydnad. Det enda man får är en osäker hund som är rädd för en.


    Behind every legend, lies an impossible dream
  • Tessaloniki

    Läste inte hela men var bara tvungen att skriva med en gång när jag såg att du stängde in hunden i bur. Det är enligt djurskyddslagen förbjudet att stänga in hundar i burar annat än vid transport. Läs på om hundhållning på jordbruksverkets hemsida, där finns broschyrer om vad lagen säger. Och stäng aldrig in din hund igen.

  • gahadas
    Celaena skrev 2018-08-05 16:34:02 följande:
    Vad hjälper puttar och att ryta åt sin hund? Känns mest som att något gått fel på vägen om man måste ta till sånt.
    För att hunden inte vet att den gjort fel annars.

    Det går inte säga "nämen sådär får du ju inte göra" om man vill lära hunden att inte sätta upp tassarna på bordet eller gå utanför tomtgränsen.
  • Celaena
    gahadas skrev 2018-08-05 16:39:11 följande:
    För att hunden inte vet att den gjort fel annars.

    Det går inte säga "nämen sådär får du ju inte göra" om man vill lära hunden att inte sätta upp tassarna på bordet eller gå utanför tomtgränsen.
    Märkligt, det där har jag lyckats med med många hundar utan att putta eller ryta åt dem. 
  • Kajzaan

    Till att börja med så får jag ju tillägga att buren har jag som vilken valphage som helst. Den är väldigt stor för honom och jag sätter bara in honom i den när han är helt omöjlig. Jag förvarar inte honom där under några längre stunder utan det är bara en lydnadsgrej. Och han är definitivt en familjemedlem. Vi sover ihop och han får hur mycket kärlek som helts. Han ligger vid mina fötter och följer mig överallt. Mitt problem har snarare varit att jag varit för snäll, så jag inte fått den respekten som behövts. Jag vet inte om det har att göra med att han har sett mig blivit skriken på sin första tid och att jag har varit ledsen och nere.

    Och min valp är definitivt inte rädd för mig, utan detta är mina egna tankar... jag är för smart för att gå tillbaka till nått som tidigare gett mig en elstöt och jag kommer alltid har lite obehag mot den grejen. Och eftersom jag har ett fint band med min valp så känns det fel att jag skulle göra så när vi ska bygga så mycket relation nu i början.

    När han bara skäller eller springer runt okontrollerat eller bara biter sönder mina armar... det är dem tillfällen jag pratar om. Eller när man måste göra nått i en minut som innebär att man inte kan hålla 100 % fokus och då inte vill att allt ska spåra ur!

    Så ni menar att alla som låter sina valpar sova i bur under natten bryter mot lagen?

    Då känner jag många som brutit eller bryter mot lagen.

    Nej jag kan inget om hundar, det var betydligt svårare än jag förväntat mig. Men tanken var också att han skulle bo med mig och min pojkvän och hans hund.

  • Just raw
    gahadas skrev 2018-08-05 16:39:11 följande:
    För att hunden inte vet att den gjort fel annars.

    Det går inte säga "nämen sådär får du ju inte göra" om man vill lära hunden att inte sätta upp tassarna på bordet eller gå utanför tomtgränsen.
    Då gör du något fel om du inte lyckas utan såna metoder. 

    Jag har hållt på med hundar i över 50år och haft otaliga som bott med mig, antingen som mina egna eller som blivande tjänstehundar för träning. 
    Och dom har alla lärt sig rätt eller fel utan att jag nånsin behövt  höja min hand mot nån av dom.
    Däremot krävdes det mycket jobb för att få den groenendaelhane som kom till mig efter att polisen tagit hand om honom eftersom han blivit misshandlad och slagen av sin förra husse.
    Att få den hunden att våga lita på män igen tog mycket tid och tålamod. 
  • gahadas
    Just raw skrev 2018-08-05 16:57:44 följande:
    Då gör du något fel om du inte lyckas utan såna metoder. 

    Jag har hållt på med hundar i över 50år och haft otaliga som bott med mig, antingen som mina egna eller som blivande tjänstehundar för träning. 
    Och dom har alla lärt sig rätt eller fel utan att jag nånsin behövt  höja min hand mot nån av dom.
    Däremot krävdes det mycket jobb för att få den groenendaelhane som kom till mig efter att polisen tagit hand om honom eftersom han blivit misshandlad och slagen av sin förra husse.
    Att få den hunden att våga lita på män igen tog mycket tid och tålamod. 
    kul för dig
Svar på tråden Slå sin hund