• Sommar15

    Fertilitetsutredning syskonförsök

    Hej!

    Vi ska nu i veckan påbörja en fertilitetsutredning efter syskonförsök. Första barnet föddes efter två missfall (en ma och ett tidigt mf) och då blev jag gravid lätt men de ville inte stanna. Nu blir jag inte ens gravid. Är 32 år så åldern bör förhoppningsvis inte vara en faktor...

    Någon som gjort detta nyligen som kan berätta om era erfarenheter eller står inför samma utmaning?

  • Svar på tråden Fertilitetsutredning syskonförsök
  • Sommar15
    Anonym (S) skrev 2018-08-29 16:50:34 följande:

    Beklagar verkligen <3


    Tack <3 ja nu är det riktigt tungt.
  • Sommar15
    Anonym (Corneliasbarn) skrev 2018-08-29 19:20:24 följande:

    Nej, vad jobbigt. Beklagar verkligen :( så tungt för dig, er.


    Tack <3 jag orkar liksom inte ta in det än...
  • Anonym (S)
    Sommar15 skrev 2018-08-29 20:30:51 följande:

    Fy fan, vet precis känslan att önska en till när man kanske egentligen borde nöja sig med de (den i mitt fallkr som man haft lyckan att få. Men har du provat progesteronkräm för dina spottings? Tror det var den som gjorde att jag blev gravid nu senast men som ju tyvärr blev ytterligare ett missfall. Fick innan alltid spottings på äl+9 typ.


    Jo jag har testat 2 månader utan ngn skillnad. Har inte lågt värde så borde lixom va okej men just nu äter jag munkpeppar och upplevde att de blev bättre. Så tänker nog testa krämen nästa cykel. Har du kollat dins progesteron värden om du låg lågt?
  • Sommar15
    Anonym (S) skrev 2018-08-29 20:54:33 följande:

    Jo jag har testat 2 månader utan ngn skillnad. Har inte lågt värde så borde lixom va okej men just nu äter jag munkpeppar och upplevde att de blev bättre. Så tänker nog testa krämen nästa cykel. Har du kollat dins progesteron värden om du låg lågt?


    Nej jag körde ändå. Hade symptom på lågt värde som spottings, dålig hy på hakan etc plus alla mina missfall så jag tänkte att det inte kunde skada iaf.
  • Sommar15

    Hur går det för er?

    Vi var igår och fick provsvar etc. har bra ägg och spermier, tack vare ålder så vi är goda kandidater till ivf, men det skyddar ju inte mot missfall som ju egentligen är vårt problem. Så ska få progesteron och trombyl utskrivet och försöka själva några månader nu. Händer inget (har ju trots allt bara en äggledare numera efter senaste operationen) så ska vi kolla på ivf. Men det blir ju rätt dyrt så jag hoppas såklart vi kan hinna lyckas på egen hand... kollade med vul nu och nästa äl nu är på min dåliga sida, men den är förhoppningsvis inom en vecka så vi tänkte försöka denna månad ändå.

  • monn
    Sommar15 skrev 2018-09-20 07:58:02 följande:

    Hur går det för er?

    Vi var igår och fick provsvar etc. har bra ägg och spermier, tack vare ålder så vi är goda kandidater till ivf, men det skyddar ju inte mot missfall som ju egentligen är vårt problem. Så ska få progesteron och trombyl utskrivet och försöka själva några månader nu. Händer inget (har ju trots allt bara en äggledare numera efter senaste operationen) så ska vi kolla på ivf. Men det blir ju rätt dyrt så jag hoppas såklart vi kan hinna lyckas på egen hand... kollade med vul nu och nästa äl nu är på min dåliga sida, men den är förhoppningsvis inom en vecka så vi tänkte försöka denna månad ändå.


    Vid IVF får man ju stöd av progesteron efter återföring av embryo, det kanske hjälper mot missfall? Samt att bara befruktade fina embryon återförs. Det är ju en komplicerad process att bli gravid egentligen och mycket kan gå fel. Lycka till:)
  • Sommar15
    monn skrev 2018-09-21 10:42:21 följande:

    Vid IVF får man ju stöd av progesteron efter återföring av embryo, det kanske hjälper mot missfall? Samt att bara befruktade fina embryon återförs. Det är ju en komplicerad process att bli gravid egentligen och mycket kan gå fel. Lycka till:)


    Ja det finns en viss fördel med ivf eftersom man vet att äggen börjat dela sig fint, men annars är det inte minskad risk. Mina missfall har kommit senare så det skyddar inte ivf mot... men trombyl och progesteron kan ha effekt mot missfall också så får hoppas på det! Tack! <3
  • Sommar15

    Hej,

    Hur går det för er alla? Är inne på andra cykeln nu efter mitt senaste missfall, fick förutom trombyl o crinone även ovitrelle denna månad för att se till att det blev ägglossning, så nu börjar den långa väntan mot bim. Om nån vecka är det dags att börja testa o se om det blev ngt av detta försöket. Blir minst ett sånt här försök med hormonstöd till innan vi påbörjar ivf...

  • H@llon

    Jag har gjort mitt första IVF-försök, i tisdags stoppades en blastocyst in i min livmoder så nu väntar vi och hoppas på det bästa. :)


    Sommar15 skrev 2018-09-20 07:58:02 följande:

    Hur går det för er?

    Vi var igår och fick provsvar etc. har bra ägg och spermier, tack vare ålder så vi är goda kandidater till ivf, men det skyddar ju inte mot missfall som ju egentligen är vårt problem. Så ska få progesteron och trombyl utskrivet och försöka själva några månader nu. Händer inget (har ju trots allt bara en äggledare numera efter senaste operationen) så ska vi kolla på ivf. Men det blir ju rätt dyrt så jag hoppas såklart vi kan hinna lyckas på egen hand... kollade med vul nu och nästa äl nu är på min dåliga sida, men den är förhoppningsvis inom en vecka så vi tänkte försöka denna månad ändå.


  • Sommar15
    H@llon skrev 2018-11-01 15:18:18 följande:

    Jag har gjort mitt första IVF-försök, i tisdags stoppades en blastocyst in i min livmoder så nu väntar vi och hoppas på det bästa. :)


    Åh spännande! När är testdag? Fick ni ut många ägg?
  • H@llon

    Testdag 12/11. Vi fick ut 11 ägg, 8 blev befruktade och 3 av dem blev blastocyster. Vi har 2 st i frysen. Känns både spännande, hoppfullt och hopplöst på samma gång.


    Sommar15 skrev 2018-11-01 17:05:26 följande:

    Åh spännande! När är testdag? Fick ni ut många ägg?


  • Sommar15
    H@llon skrev 2018-11-01 19:33:00 följande:

    Testdag 12/11. Vi fick ut 11 ägg, 8 blev befruktade och 3 av dem blev blastocyster. Vi har 2 st i frysen. Känns både spännande, hoppfullt och hopplöst på samma gång.


    Känner igen känslan precis! Men det var ju ett bra resultat, bra med 2 till frysen! Då har vi samma testdag typ :) har bim den 13/11!
  • H@llon

    Hoppas på två glädjande besked, förstår inte hur jag ska ta mig igenom en till besvikelse..


    Sommar15 skrev 2018-11-01 19:53:11 följande:

    Känner igen känslan precis! Men det var ju ett bra resultat, bra med 2 till frysen! Då har vi samma testdag typ :) har bim den 13/11!


  • Sommar15
    H@llon skrev 2018-11-01 20:57:15 följande:

    Hoppas på två glädjande besked, förstår inte hur jag ska ta mig igenom en till besvikelse..


    För mig är inte negativt gravtest det värsta utan ytterligare missfall... men hoppas definitivt på två fina plus då!
  • H@llon

    Fy vad tungt att vara med om det, flera gånger dessutom.. :(


    Sommar15 skrev 2018-11-01 21:29:14 följande:

    För mig är inte negativt gravtest det värsta utan ytterligare missfall... men hoppas definitivt på två fina plus då!


  • Sommar15
    H@llon skrev 2018-11-02 07:35:15 följande:

    Fy vad tungt att vara med om det, flera gånger dessutom.. :(


    Ja fy... det är hemskt. Man kan aldrig glädjas en sekund åt en graviditet. När min dotter föddes vågade jag aldrig hoppas förrän hon var ute, 10 mån av total ångest! Hoppas kunna må lite bättre om jag lyckas igen!
  • monn
    Sommar15 skrev 2018-11-01 14:32:05 följande:

    Hej,

    Hur går det för er alla? Är inne på andra cykeln nu efter mitt senaste missfall, fick förutom trombyl o crinone även ovitrelle denna månad för att se till att det blev ägglossning, så nu börjar den långa väntan mot bim. Om nån vecka är det dags att börja testa o se om det blev ngt av detta försöket. Blir minst ett sånt här försök med hormonstöd till innan vi påbörjar ivf...


    Vi gjorde FET i september och jag blev gravid, vecka 12 nu! :) lycka till er!!!
  • Sommar15
    monn skrev 2018-11-03 12:09:57 följande:

    Vi gjorde FET i september och jag blev gravid, vecka 12 nu! :) lycka till er!!!


    Wow, Grattis!
  • SoSS15

    Hej!

    Här har ni en ung tjej på 26 år, sambo på 27. Vi har en 4 årig dotter som kom till oplanerat och utan att "försöka", och har försökt skaffa syskon nu i snart 1 år.

    Har alltid haft oregelbunden cykel (35-65 dagar) och har därför haft svårt att pricka ägglossningen. Men nu har det visat sig att jag förmodligen inte ens har ägglossning varje cykel. Så, denna cykel vet jag att jag hade ägglossning då jag fick positivt äl-test cykeldag 25, och vi sexade, förhoppningsvis kanske det tar sig.

    Annars har jag tid för gynekologisk undersökning i slutet av januari, då för att bland annat kolla om jag har PCO eller någonting annat som stör ägglossningen. :(

    Hur går det för er? :)

Svar på tråden Fertilitetsutredning syskonförsök