Inlägg från: Anonym (Om det är det som krävs) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Om det är det som krävs)

    Överge traditionella könsroller

    Till vilken grad kan kvinnor och män tänkas överge den kvinnliga och manliga könsrollen för att jämställdhet ska uppnås?

  • Svar på tråden Överge traditionella könsroller
  • Anonym (Om det är det som krävs)
    Anonym (enda) skrev 2018-08-13 16:52:55 följande:

    De enda som inte både man och kvinna kan göra är att föda barn och amma barn. Allt annat kan både man och kvinna göra om de vill. 

    Till vilken grad individer kan tänkas att överge traditionella roller går ju såklart inte att svara på. Men om man ser till ett samhälle så kan traditionella roller överges till mycket stor grad och det görs också idag.

    Med ekonomiska förutsättningar och styrningar så kan samhället påverka ännu mer hur rollerna inom både privatlivet och arbetslivet fördelas och förändras. 


    Det riskerar inte att hota den individuella friheten då?
  • Anonym (Om det är det som krävs)
    Aniiee skrev 2018-08-13 16:53:28 följande:

    Innan det går att svara på måste man nog göra en extremt konkret lista på vad dessa könsroller innebär/innehåller.

    Jag upplever att det många tänker på som "traditionella könsroller" i mångt och mycket endast går att spåra tillbaka till ungefär 1940-talet och dessutom "tog slut" ungeför 1975, så det blir lite svårt att tala om ibland.


    Jag tycker att det är skitlätt att identifiera, speciellt om man tittar på ungdomar. Pojkar mer stökiga, flickor mer försiktiga m.m.
  • Anonym (Om det är det som krävs)
    Anonym (Ö) skrev 2018-08-13 16:55:41 följande:

    Att båda ska tjäna lika för lika jobb

    Att båda ska ta ansvar för preventivmedel

    Att båda ska ta ansvar för barnet

    I övrigt är det inte frågan om könsroller utan om egenskaper. Vem som lagar mat om det är båda eller den ena och hur man fördelar saker och ting i hemmen. Men båda ska känna att det är 50/50.


    Jag tänkte iofs något mer subtila saker, typ som att killar förväntas ta mer initiativ och vara mer dominant, t ex i arbetslivet. Sådana saker.
  • Anonym (Om det är det som krävs)
    Tow2Mater skrev 2018-08-14 00:54:36 följande:

    Om monstringen kommer tillbaka antar jag den kommer att omfatta alla, oavsett kon.


    Är inte allmän värnplikt redan återinfört?
  • Anonym (Om det är det som krävs)
    asta66 skrev 2018-08-14 05:15:01 följande:

    Mannens frihet eller vad menar du. Att han kan göra vad han vill med sin fritid medan kvinnan fixar resten. Har man barn så har man väl gett upp den. Sen måste de flesta av oss försörja oss själva.


    Bådas frihet, naturligtvis, att uppträda könsstereotypt men för den sakens skull inte förtryckande. Det mesta vi gör är mycket subtilt, långtifrån så konkret som t ex kvinnomisshandel.
  • Anonym (Om det är det som krävs)
    asta66 skrev 2018-08-14 05:15:01 följande:

    Mannens frihet eller vad menar du. Att han kan göra vad han vill med sin fritid medan kvinnan fixar resten. Har man barn så har man väl gett upp den. Sen måste de flesta av oss försörja oss själva.


    Dessutom såg jag hjärnforskare i Malou efter tio hävda att det finns små, men ändå synbara, skillnader i mäns och kvinnors hjärnor. Det bör också tas i beaktande naturligtvis, så att en ivrig jämställdhetskamp inte ses som ett manipulerande av våra hjärnor. Var för övrigt intressant med Malous synvinkel om feminister nästan alltid ser olikheter som ett slags förtryckarmedel mot kvinnor.
  • Anonym (Om det är det som krävs)
    Anonym (Hedborg) skrev 2018-08-14 05:25:39 följande:

    Nej, värnplikten är inte allmän.

    Alla behöver inte göra det.


    Den är ju allmän såtillvida att ingen diskrimineras. Finns en del HBT-personer som är verksamma i militären.
  • Anonym (Om det är det som krävs)
    Anonym (Wtf) skrev 2018-08-14 08:14:46 följande:

    Du klarade inte av att svara på min fråga?

    Vad menar du med jämställdhet?


    Jag tycker att det är roligare att debattera än att bara ifrågasätta varandra.
  • Anonym (Om det är det som krävs)
    Anonym (XY) skrev 2018-08-14 09:20:04 följande:

    En förändring inom de områdena sker redan.


    Det tror jag vi alla kan uppmärksamma. Frågan här var väl hur man gör med dem som fortfarande vill inta ett könsstereotypt beteende.
Svar på tråden Överge traditionella könsroller