• Emma30

    Missfallsutredning Danmark

    Jag undrar om det är några här som gjort missfallsutredning i Danmark o kan säga hur lång tid det tar innan man får provsvaren?? Jag har kontakt med Ole Bjarne Christiansen men han har inte svarat på frågan trots att jag skrivit den två gånger. Jag har även frågat om proverna måste tas en viss cykeldag. Men det har jag inte heller fått svar på. Känns frustrerande och jag blir stressad av att det tar så lång tid för honom att svara och när han väl svarar så svarar han inte på frågorna :(

  • Svar på tråden Missfallsutredning Danmark
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-10-02 09:05:07 följande:

    Kan man köpa Ivig utan recept i Aten? Eller med danskt recept?

    Dr Gorgy var väl dyr va? Dyrare än Aten?


    Man kan köpa de flesta mediciner receptfritt i Aten (förutom narkotikaklassade mediciner). Intralipid kan man köpa utan recept i Aten.

    Ivig vet jag inte, jag har inte försökt få tag på det, men fråga Katie på ivfSerum som jag tipsade dig om tidigare. Hon kan säkert svara dig om man kan köpa det utan recept i Aten och vad det kostar.

    Ja, Dr Gorgy är dyrare. Men Dr Gorgys utredning är större än Dr Ds i Aten.

    Dr Gorgy använder också ivig och andra mediciner som tex Progesteronsprutor som man sätter i en muskel (sånt som inte Dr D sysslar med. ).

    En utredning hos Dr D i Aten kostar ca 20.000kr, och en utredning hos Dr Gorgy kostar ca 35.000kr.
  • Tumvante

    Undrandesökande, tror du fick essensen av OBCs svar. Ägguppläggning är ju när man sätter in ett moget ägg tänker jag (är inte så inne i ivf termer etc).

    Jag fick 25 g själv. Vissa får mer beroende på vikt, men är man normalviktig är det 25 g som gäller.

    OBC är helt inne på forskning kring just IVIg och mediciner som prednison.

  • UndrandeSökare
    Tumvante skrev 2018-10-02 10:48:52 följande:

    Undrandesökande, tror du fick essensen av OBCs svar. Ägguppläggning är ju när man sätter in ett moget ägg tänker jag (är inte så inne i ivf termer etc).

    Jag fick 25 g själv. Vissa får mer beroende på vikt, men är man normalviktig är det 25 g som gäller.

    OBC är helt inne på forskning kring just IVIg och mediciner som prednison.


    Låter bra att jag fick med essensen av danske läkarens text iaf.

    Hur många Privigen 25g fick du totalt inför och under denna sista graviditet som nu går bra? Har du tagit 7 ivigdropp eller fler?
  • Emma30
    Tumvante skrev 2018-10-02 10:48:52 följande:

    Undrandesökande, tror du fick essensen av OBCs svar. Ägguppläggning är ju när man sätter in ett moget ägg tänker jag (är inte så inne i ivf termer etc).

    Jag fick 25 g själv. Vissa får mer beroende på vikt, men är man normalviktig är det 25 g som gäller.

    OBC är helt inne på forskning kring just IVIg och mediciner som prednison.


    Kommer inte ihåg om jag frågat dig om Ivig om det hjälpte dig? Kommer nog inte ha råd med Ivig nästa försök.. Det är ju så himla mycket pengar om det inte funkar..
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-10-02 19:22:20 följande:
    Kommer inte ihåg om jag frågat dig om Ivig om det hjälpte dig? Kommer nog inte ha råd med Ivig nästa försök.. Det är ju så himla mycket pengar om det inte funkar..
    Tumvante får Ivig gratis pgr av att hon bor i Danmark, hon har ett barn sen tidigare, men hade svårt att få syskon. Hon försökte med enbart ivig men men fick fortfarande missfall. Så då gjorde hon IvfSerums Mensblodtest, baciller hittades och både hon och mannen fick antibiotikakur. Sen gjorde de nytt test med ivig efter antibiotikakuren och denna gång har det gått bra.

    IvfSerums Mensblodtest:

    www.ivfserum.com/infection-screening/


  • Emma30
    UndrandeSökare skrev 2018-10-02 20:08:22 följande:

    Tumvante får Ivig gratis pgr av att hon bor i Danmark, hon har ett barn sen tidigare, men hade svårt att få syskon. Hon försökte med enbart ivig men men fick fortfarande missfall. Så då gjorde hon IvfSerums Mensblodtest, baciller hittades och både hon och mannen fick antibiotikakur. Sen gjorde de nytt test med ivig efter antibiotikakuren och denna gång har det gått bra.

    IvfSerums Mensblodtest:

    www.ivfserum.com/infection-screening/


    Ok men varför med Ivig igen då efter antibiotikakuren? Berodde inte missfallen på bacillerna?

    Det här svaret fick jag av Katie:

    Yes we use intralipids often and order IVIg occasionally in our infertility treatment. We don't have IVIg here so we have to order it to be be provided by a nearby hospital. The price varies depending on how much the hospital can buy it for at the specific time but it's always very expensive.

    I don't recall dealing with a case of MBL deficiency related infertility previously, but understand that the condition can make infertility more likely because of the increased susceptibility to vaginal, uterine and tubal infection.

    It's not obvious what help intralipids would be because they are primarily thought to help by reducing NK overactivity and it's not obvious that it would be raised with MBL deficiency.

    I haven't found any studies suggesting IVIG having been used for MBL deficiency related infertility but there is some discussion of it being used in MBL deficiency to try to reduce susceptibility to infection so I don't think we could rule it out as being possibly helpful for infertility with MBLd.

    Can I suggest you complete our medical history questionnaire so we can understand your infertility situation better?
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-10-02 21:08:37 följande:
    Ok men varför med Ivig igen då efter antibiotikakuren? Berodde inte missfallen på bacillerna?

    Det här svaret fick jag av Katie:

    Yes we use intralipids often and order IVIg occasionally in our infertility treatment. We don't have IVIg here so we have to order it to be be provided by a nearby hospital. The price varies depending on how much the hospital can buy it for at the specific time but it's always very expensive.

    I don't recall dealing with a case of MBL deficiency related infertility previously, but understand that the condition can make infertility more likely because of the increased susceptibility to vaginal, uterine and tubal infection.

    It's not obvious what help intralipids would be because they are primarily thought to help by reducing NK overactivity and it's not obvious that it would be raised with MBL deficiency.

    I haven't found any studies suggesting IVIG having been used for MBL deficiency related infertility but there is some discussion of it being used in MBL deficiency to try to reduce susceptibility to infection so I don't think we could rule it out as being possibly helpful for infertility with MBLd.

    Can I suggest you complete our medical history questionnaire so we can understand your infertility situation better?
    Katie vill att du ska fylla i Serums Questionaire och maila in det, så gör det.
    Här hittar du det:
    www.ivfserum.com/questionaire/

  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-10-02 21:08:37 följande:
    Ok men varför med Ivig igen då efter antibiotikakuren? Berodde inte missfallen på bacillerna?

    Det här svaret fick jag av Katie:

    Yes we use intralipids often and order IVIg occasionally in our infertility treatment. We don't have IVIg here so we have to order it to be be provided by a nearby hospital. The price varies depending on how much the hospital can buy it for at the specific time but it's always very expensive.

    I don't recall dealing with a case of MBL deficiency related infertility previously, but understand that the condition can make infertility more likely because of the increased susceptibility to vaginal, uterine and tubal infection.

    It's not obvious what help intralipids would be because they are primarily thought to help by reducing NK overactivity and it's not obvious that it would be raised with MBL deficiency.

    I haven't found any studies suggesting IVIG having been used for MBL deficiency related infertility but there is some discussion of it being used in MBL deficiency to try to reduce susceptibility to infection so I don't think we could rule it out as being possibly helpful for infertility with MBLd.

    Can I suggest you complete our medical history questionnaire so we can understand your infertility situation better?
    Det är möjligt att hennes missfall berodde på både baciller OCH immunförsvaret. Hos vissa finns det bara en orsak, men hos andra kan det finnas flera olika orsaker till missfallen.

    Det kan tex vara livmodermiljön med tex död vävnad, polyper etc
    Infektioner
    Problem med spermier eller ägg
    Immunproblem
    Hormonproblem
    eller andra problem
  • Emma30
    UndrandeSökare skrev 2018-10-02 23:17:46 följande:

    Det är möjligt att hennes missfall berodde på både baciller OCH immunförsvaret. Hos vissa finns det bara en orsak, men hos andra kan det finnas flera olika orsaker till missfallen.

    Det kan tex vara livmodermiljön med tex död vävnad, polyper etc

    Infektioner

    Problem med spermier eller ägg

    Immunproblem

    Hormonproblem

    eller andra problem


    Ok jag förstår.

    Hur går antibiotikakuren till då?

    Jag fyllde i formuläret som Katie bad mig om. Tyckte det var jätte krångligt! Testade att skicka det flera gånger men flera fält blev gulmarkerade.. även de som hörde till partner som jag inte har någon anledning till att fylla i. Slutade med att det jag skrev mina uppgifter där med..
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-10-03 08:06:25 följande:

    Ok jag förstår.

    Hur går antibiotikakuren till då?

    Jag fyllde i formuläret som Katie bad mig om. Tyckte det var jätte krångligt! Testade att skicka det flera gånger men flera fält blev gulmarkerade.. även de som hörde till partner som jag inte har någon anledning till att fylla i. Slutade med att det jag skrev mina uppgifter där med..


    Om du vill göra Mensblodtestet så behöver du 5 saker.

    Börja med att införskaffa dem redan nu i god tid innan nästa mens.

    1. En vadderad påse av minsta storlek (finns på tex Clas Ohlsson)

    2. Några frimärken

    3. Koksaltlösning att späda blodet med lite i röret så det inte torkar in under transporten (Apoteket)

    4. Urinprovrör med skruvkork (Apoteket)

    5. Instruktion hur man ska göra inklusive adressen att skicka till som du hittar om du googlar på

    IvfSerum infection screening.

    Man gör BÅDE Locus Medicus testet och 11 in one testet. Det kostar sammanlagt 300 euro och då ingår receptskrivning om baciller hittas.

    Så om baciller hittas får du (och ev din partner om sådan finnes ) varsitt EU-recept på antibiotika som man kan lösa ut på svenskt apotek.

    Det är detta test Tumvante, jag och en massa andra kvinnor i Atentråden gjort.
Svar på tråden Missfallsutredning Danmark