• Anonym (Lillis)

    Glutenintolerant

    Skrev här om dagen men hittar inte den tråden nu :)

    Har varit vansinnigt trött i flera år. Klarar knappt av en vardag... får ofta ont i kroppen. Har sökt läkarhjälp flera gånger men aldrig fått nått svar. De har dock bara kollar blodtryck och ?det vanligaste...?

    fick råd om att det kunde vara glutenintolerans. Ringde vårdcentralen men fick inte tid förrän om 3 veckor. Köpte ett självtest som visade sig vara positivt... kan man lita på dessa??

  • Svar på tråden Glutenintolerant
  • Anonym (Lillis)
    Anonym (Glutis) skrev 2018-08-31 17:23:34 följande:

    Hej, jag gick med oupptäckt celiaki. Ledvärk, depression, trötthet. Inte ont i magen. Efter gastroskopi= glutenfri kost. Blev en stor skillnad när jag började äta glutenfritt, depression försvann, värk försvann, pigg o glad igen. Som sagt tänk på att man kan bli deprimerad också.. om du skulle ha celiaki, man vänjer sig snabbt vid glutenfri kost, och man äter gärna glutenfritt då man vet vilken skillnad det gör. Lycka till :)


    Hur fick du hjälp?

    Jag får ju inte ens ta ett test för läkaren
  • Anonym (L)
    Anonym (Monna) skrev 2018-08-31 17:45:19 följande:

    Börja med glutenfritt och inta även ett b-vitaminpreparat..


    Nej, för jösse namn. Man ska ALDRIG börja äta glutenfritt innan man har fått sina undersökningar gjorda om man vill få en diagnos ställd (vilket är ett måste för att få läkarintyg om t ex specialkost eller ersättning från försäkringsbolag). Om du börjar med glutenfritt så läker tarmen vilket gör att blodprov och gastroskopi inte visar på något fel. Då måste du provocera kroppen genom att äta gluten under rätt lång tid för att kunna göra proverna och då mår man ofta mycket, mycket sämre efter att ha varit utan gluten ett tag. Så nej - se till att göra undersökningarna först. Byt vårdcentral om du inte får gehör.
  • Anonym (Glutis)
    Anonym (Lillis) skrev 2018-08-31 18:14:36 följande:

    Hur fick du hjälp?

    Jag får ju inte ens ta ett test för läkaren


    Tyvärr måste du stå på dig, var tuff och säg att du kräver att de ska utreda dig. Blodprov först , om det visar antikroppar så är det gastroskopi som gäller för att vara helt säker. På gastroskopin ser de om tarmluddet är skadat= celiaki. Det är ingen big deal att vara gluten, en kort omställningstid, sen vänjer man sig, och sen är man glad att man blir så pigg :). Börja INTE äta glutenfritt innan du är utredd.
  • Anonym (Lillis)
    Anonym (Glutis) skrev 2018-08-31 20:00:32 följande:

    Tyvärr måste du stå på dig, var tuff och säg att du kräver att de ska utreda dig. Blodprov först , om det visar antikroppar så är det gastroskopi som gäller för att vara helt säker. På gastroskopin ser de om tarmluddet är skadat= celiaki. Det är ingen big deal att vara gluten, en kort omställningstid, sen vänjer man sig, och sen är man glad att man blir så pigg :). Börja INTE äta glutenfritt innan du är utredd.


    Vet inte hur jag ska göra för att stå på mig. Jag sa till läkaren att jag ville göra ett test trots att han inte ville, varpå han svarade att jag inte är glutenintolerant eftersom jag inte har diare... jag blev arg och ledsen och grät tillslut men han tänkte inte beställa prover eftersom de kostar för mycket. Jag skulle googla och åka till nån annan privat klinik.... men vet inte vart jag ska vända mig för att få hjälp nu.

    Nej jag tänker inte börja äta glutenfritt, har läst på flera sidor att man inte ska göra det utan läkarintyg.
  • Anonym (Glutis)
    Anonym (Lillis) skrev 2018-08-31 20:33:39 följande:

    Vet inte hur jag ska göra för att stå på mig. Jag sa till läkaren att jag ville göra ett test trots att han inte ville, varpå han svarade att jag inte är glutenintolerant eftersom jag inte har diare... jag blev arg och ledsen och grät tillslut men han tänkte inte beställa prover eftersom de kostar för mycket. Jag skulle googla och åka till nån annan privat klinik.... men vet inte vart jag ska vända mig för att få hjälp nu.

    Nej jag tänker inte börja äta glutenfritt, har läst på flera sidor att man inte ska göra det utan läkarintyg.


    Vad jag vet så har du rätt att gå till en annan vårdcentral. Ring på Måndag! Visst, jag har också hört att det är dyrt, men om du misstänker fluten så får de kolla upp dig!
  • Anonym (. Eila)
    Anonym (Lillis) skrev 2018-08-31 20:33:39 följande:

    Vet inte hur jag ska göra för att stå på mig. Jag sa till läkaren att jag ville göra ett test trots att han inte ville, varpå han svarade att jag inte är glutenintolerant eftersom jag inte har diare... jag blev arg och ledsen och grät tillslut men han tänkte inte beställa prover eftersom de kostar för mycket. Jag skulle googla och åka till nån annan privat klinik.... men vet inte vart jag ska vända mig för att få hjälp nu.

    Nej jag tänker inte börja äta glutenfritt, har läst på flera sidor att man inte ska göra det utan läkarintyg.


    Jag hade aldrig heller diarré utan har alltid varit extremt hård i magen istället. Gah jag blir så förbannad på läkare som ska stirra sig blind på vissa symtom.. Det är inte säkert man har alla problem..
  • Anonym (Sök annan läkare)
    Anonym (Lillis) skrev 2018-08-31 20:33:39 följande:

    Vet inte hur jag ska göra för att stå på mig. Jag sa till läkaren att jag ville göra ett test trots att han inte ville, varpå han svarade att jag inte är glutenintolerant eftersom jag inte har diare... jag blev arg och ledsen och grät tillslut men han tänkte inte beställa prover eftersom de kostar för mycket. Jag skulle googla och åka till nån annan privat klinik.... men vet inte vart jag ska vända mig för att få hjälp nu.

    Nej jag tänker inte börja äta glutenfritt, har läst på flera sidor att man inte ska göra det utan läkarintyg.


    Men va f-n. Från Läkartidningen:

    FAKTA 1. SYMTOM OCH FYND

    Symtom och fynd som kan indikera obehandlad celiaki (exempel)

    Buksmärtor och uppblåsthet

    Tarmrubbningar (diarré alternativt obstipation*)

    Anemi

    Trötthet

    Ont i kroppen

    Beteenderubbningar

    Koncentrationssvårigheter

    Depression

    Tillväxtrubbning

    Försenad pubertet

    Ökad trötthet

    Frekventa aftösa sår i munhålan

    Tänder med emaljpåverkan

    *trög mage / förstoppning (mitt förtydligande)

    Symtomen kan ofta vara diffusa, så din läkare är helt ute och cyklar.

    Jag fick själv diagnosen när jag sökte för depression. Hade inte en tanke på att jag kunde ha celiaki. Läkaren tyckte vi skulle ta ett gäng blodprov för att kolla så inget fysiskt problem låg bakom min depression och då visade blodprovet på misstänkt celiaki. Bekräftades sedan med gastroskopi. (Jag har en hög summa på min sjukförsäkring så jag fick ut 27000 kr när jag fick diagnosen. Beroende på bolag och försäkringssumma får man ut ca 9000-45000 kr)
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Sök annan läkare) skrev 2018-08-31 22:22:43 följande:

    Men va f-n. Från Läkartidningen:

    FAKTA 1. SYMTOM OCH FYND

    Symtom och fynd som kan indikera obehandlad celiaki (exempel)

    Buksmärtor och uppblåsthet

    Tarmrubbningar (diarré alternativt obstipation*)

    Anemi

    Trötthet

    Ont i kroppen

    Beteenderubbningar

    Koncentrationssvårigheter

    Depression

    Tillväxtrubbning

    Försenad pubertet

    Ökad trötthet

    Frekventa aftösa sår i munhålan

    Tänder med emaljpåverkan

    *trög mage / förstoppning (mitt förtydligande)

    Symtomen kan ofta vara diffusa, så din läkare är helt ute och cyklar.

    Jag fick själv diagnosen när jag sökte för depression. Hade inte en tanke på att jag kunde ha celiaki. Läkaren tyckte vi skulle ta ett gäng blodprov för att kolla så inget fysiskt problem låg bakom min depression och då visade blodprovet på misstänkt celiaki. Bekräftades sedan med gastroskopi. (Jag har en hög summa på min sjukförsäkring så jag fick ut 27000 kr när jag fick diagnosen. Beroende på bolag och försäkringssumma får man ut ca 9000-45000 kr)


    Jag fick ut 91000 kr från försäkringen, men det var 1994. Nu får man säkert inte så mycket pengar.
  • Anonym (Sök annan läkare)

    Du har t.ex. werlabs.se om sjukvården inte vill ge dig testet.

    Kostar 795 kr för att testa för glutenintolerans. Du får en remiss för blodprovstagning och kan då välja ställe från deras lista att ta ditt blodprov. Remissen gäller i tre månader. Provet skickas sedan in till werlabs och du får svar inom 3 dygn.

    Tycker ändå att sjukvården egentligen borde bekosta ditt test.

  • Anonym (Sök annan läkare)
    Anonym (Anna) skrev 2018-08-31 22:31:31 följande:

    Jag fick ut 91000 kr från försäkringen, men det var 1994. Nu får man säkert inte så mycket pengar.


    Stämmer, numera klassas celiaki bara som 2% medicinsk invaliditet. Försäkringssumnan brukar vara mellan 10 och 50 ppb, dvs i år är det 455 000-2 275 000 kr. 2% av det blir 9100 - 45500 kr
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Sök annan läkare) skrev 2018-08-31 22:37:51 följande:

    Stämmer, numera klassas celiaki bara som 2% medicinsk invaliditet. Försäkringssumnan brukar vara mellan 10 och 50 ppb, dvs i år är det 455 000-2 275 000 kr. 2% av det blir 9100 - 45500 kr


    Tur jag fick diagnosen tidigt i livet då, på 90-talet, annars hade jag gått miste om pengarna.
  • Anonym (Glutis)
    Anonym (Sök annan läkare) skrev 2018-08-31 22:37:51 följande:

    Stämmer, numera klassas celiaki bara som 2% medicinsk invaliditet. Försäkringssumnan brukar vara mellan 10 och 50 ppb, dvs i år är det 455 000-2 275 000 kr. 2% av det blir 9100 - 45500 kr


    Hur exakt förman försäkringspengar för celiaki? Jag fick ju det för ca 4 år sedan och min försäkring för dyra pengar tig jag för ca tio år sedan. När jag frågade sjukvårdsrådgivningen på mitt försäkringsbolag om ersättning så sa de att jag i te kan få det längre, kan det stämma? (Akademikerförsäkring)
  • Anonym (Sök annan läkare)
    Anonym (Glutis) skrev 2018-08-31 23:11:38 följande:

    Hur exakt förman försäkringspengar för celiaki? Jag fick ju det för ca 4 år sedan och min försäkring för dyra pengar tig jag för ca tio år sedan. När jag frågade sjukvårdsrådgivningen på mitt försäkringsbolag om ersättning så sa de att jag i te kan få det längre, kan det stämma? (Akademikerförsäkring)


    Låter konstigt om de inte har något undantag i villkoren, vilket jag inte tror. Du behöver en sjuk- och olycksfallsförsäkring, då ska celiaki klassas som 2% medicinsk invaliditet.

    I och för sig kan de hävda att sjukdomen uppstod innan du tecknade försäkringen, även om diagnosen kom senare. Jag har haft barn- och ungdomsförsäkring sedan jag föddes och den övergick sedan till en vanlig sjuk- och olycksfallsförsäkring.
Svar på tråden Glutenintolerant