• Mongoliet

    Är SD:are svagbegåvade?

    Vad är det som gör att det rent procentuellt är fler människor med läs & skrivsvårigheter som väljer att rösta på SD? Känns som att fördumningen i samhället har ökat i samma takt som SD har ökat.

  • Svar på tråden Är SD:are svagbegåvade?
  • Nimzay
    jagärelsaa skrev 2018-08-16 09:13:40 följande:

    Ok. Jag hatar tydligen mig själv då. Fan vad jobbigt.


    Samma härFörvånadGråter
  • Djuping
    Mongoliet skrev 2018-08-16 06:57:28 följande:

    Vad är det som gör att det rent procentuellt är fler människor med läs & skrivsvårigheter som väljer att rösta på SD? Känns som att fördumningen i samhället ha ökat i samma takt som SD har ökat.


    Vad gjorde du i skolan? Läs- och skrivsvårigheter heter det. Vem är det som är dum? Röstar SD 22/8.
  • Mandel

    Jag vet flera högskoleutbildade som röstar SD. Även flera egenföretagare som röstar SD och lyckas man driva företag i detta land så är man nog verkligen inte svagbegåvad!


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Rudbeckius

    Tror att det börjar finnas forskning på området - varför röstar människor på "starka" ledare, varför röstar man nationalistiskt, mot en påstådd hotande grupp i samhället som man tror ligger bakom alla bekymmer (judar, muslimer, invandrare, flyktingar, romer, kapitalister, akademiker, Kina, etablerade parier osv - alla ligger de bakom precis alla problem som man kan finna).

    Om jag förstått forskningen rätt så triggas knappt halva befolkningen genetiskt av responsen "rösta på stark ledare med enkla drastiska lösningar" om de övertygas om att deras samhälle eller livsstil hotas och är i fara. Om de triggas till detta så kan de inte gå tillbaka till en mer balanserad syn på tillvaron, de är inte längre mottagliga för andra argument. De av oss som har den här genetiska responsen slumrande kan inte veta det i förväg, möjliga tecken är kanske att man har förkärlig till ordningsregler och t ex är lite av en språkpolis...

    Ovanstående kan nog tolkas som en sorts svagbegåvning men är sannolikt någon sorts försvarsmekanism som gynnat människogrupper i tider av fara. Då mobiliserar vi gemenskap och styrka mot yttre fiender.

  • Heliena

    Jepp, har också fått det intrycket! När man ser diskussioner på t.ex Facebook så är det lätt att urskilja dem.. Särskriver och kan inte stava direkt bra. Sen klickar man in på deras Facebooksidor och ser direkt att de ser typiskt WT ut.. Tänk USAs rednecks typ. Lika skrattretande varje gång! Och så hittar man en massa delade SD-sidor och sverigeflaggor såklart!

  • Djuping
    Heilena skrev 2018-08-16 10:48:34 följande:

    Jepp, har också fått det intrycket! När man ser diskussioner på t.ex Facebook så är det lätt att urskilja dem.. Särskriver och kan inte stava direkt bra. Sen klickar man in på deras Facebooksidor och ser direkt att de ser typiskt WT ut.. Tänk USAs rednecks typ. Lika skrattretande varje gång! Och så hittar man en massa delade SD-sidor och sverigeflaggor såklart!


    Vad tycker du om TS sätt att skriva och uttrycka sig?
  • Mongoliet
    Heilena skrev 2018-08-16 10:48:34 följande:

    Jepp, har också fått det intrycket! När man ser diskussioner på t.ex Facebook så är det lätt att urskilja dem.. Särskriver och kan inte stava direkt bra. Sen klickar man in på deras Facebooksidor och ser direkt att de ser typiskt WT ut.. Tänk USAs rednecks typ. Lika skrattretande varje gång! Och så hittar man en massa delade SD-sidor och sverigeflaggor såklart!


    De får inte tillräcklig hjälp i skolan & sedan läser de bara andra rasisters texter på Flashback mm så det blir aldrig någon förbättring. Så sorgligt att se. Hur kan vi hjälpa dem?
  • Maya84
    Mongoliet skrev 2018-08-16 06:57:28 följande:

    Vad är det som gör att det rent procentuellt är fler människor med läs & skrivsvårigheter som väljer att rösta på SD? Känns som att fördumningen i samhället har ökat i samma takt som SD har ökat.


    Om du ser dig så överlägsen alla SDare, så tycker jag du ska kliva in i en riktig debatt, med riktiga engagerade politiker och se hur mycket du har att komma med. Jag är övertygad om du lätt skulle kunna vinna en debatt med Jimmie Åkesson, och krossa alla hans argument om hur vi ska tackla alla sociala problem i vårt samhälle, för det har väl du svar på? Du är väl statsvetare, har studerat kriminologi eller nationalekonomi förstår jag? Om du inte har det, och sen anklagar SD som mindre intelligenta, så måste väl ändå sitta på några lösningar, eller? Om inte, lägg ner, du verkar mest arg och verklighetsbefriad.
  • jagärelsaa
    Mongoliet skrev 2018-08-16 14:18:11 följande:

    De får inte tillräcklig hjälp i skolan & sedan läser de bara andra rasisters texter på Flashback mm så det blir aldrig någon förbättring. Så sorgligt att se. Hur kan vi hjälpa dem?


    Börja med att hjälpa dig själv.
  • Mongoliet
    jagärelsaa skrev 2018-08-16 14:47:33 följande:

    Börja med att hjälpa dig själv.


    Ni är så rara.
Svar på tråden Är SD:are svagbegåvade?