• Inte jag

    Gym (anonyma svar tillåtna)

    Jag har börjat träna på gym. Jag kör 12 minuter på crosstrainer, tränar armarna pågrund av en axelskada i ca 30 minuter, kör 12 minuter på en roddmaskin. Men känner att jag vill träna överkroppen. Har en dålig hållning och vill köra rygg- och magövningar. Vad tycker ni att jag ska träna det där på gymmet?

  • Svar på tråden Gym (anonyma svar tillåtna)
  • Inte jag
    Anonym (Anonym signatur) skrev 2018-08-18 09:15:11 följande:

    Om du har ekonomi till det så kan jag varmt rekommendera några timmar med personlig tränare. Den bästa investering jag har gjort!


    Det går nog att ordna på det gym jag går till. Jag gör några övningar som jag gjorde på rehab. Men börjar tröttna lite så en personlig tränare kan vara bra. :) Funderar på om simning är bra också? Har ju det i gymkortet. :)
  • Anonym (Anonym signatur)

    Min pt hjälpte mig att sätta ihop fyra olika program, två överkropp och två underkropp. Övningarna i programmen kan jag ju förstås kombinera som jag vill, men det är bra att ha nåt att utgå från. Men framför allt hjälpte han mig att göra övningarna på rätt sätt, det går att göra så mycket tokigt på ett gym om man inte riktigt vet vad man håller på med.

  • Inte jag
    Anonym (Anonym signatur) skrev 2018-08-18 09:32:47 följande:

    Min pt hjälpte mig att sätta ihop fyra olika program, två överkropp och två underkropp. Övningarna i programmen kan jag ju förstås kombinera som jag vill, men det är bra att ha nåt att utgå från. Men framför allt hjälpte han mig att göra övningarna på rätt sätt, det går att göra så mycket tokigt på ett gym om man inte riktigt vet vad man håller på med.


    Ja man blir förvirrad av allt som finns på ett gym. Jag ska kolla upp det där med pt. För vill ju inte skada mig mer än vad jag redan har gjort. Det räcker med axeln tycker jag. :)
  • Mongoliet
    Inte jag skrev 2018-08-18 09:51:48 följande:

    Ja man blir förvirrad av allt som finns på ett gym. Jag ska kolla upp det där med pt. För vill ju inte skada mig mer än vad jag redan har gjort. Det räcker med axeln tycker jag. :)


    Allvarligt talat så är det bättre att du googlar runt än att betala en PT för en massa strunt.
  • Anonym (H)
    Mongoliet skrev 2018-08-18 12:15:03 följande:
    Allvarligt talat så är det bättre att du googlar runt än att betala en PT för en massa strunt.
    Håller med
  • Anonym (Anonym signatur)
    Mongoliet skrev 2018-08-18 12:15:03 följande:

    Allvarligt talat så är det bättre att du googlar runt än att betala en PT för en massa strunt.


    Strunt? Då har du haft otur och drabbats av nån dålig pt antar jag. Min upplevelse var att det var värt varenda krona. Mycket goda råd, individuellt anpassade övningar utifrån mina specifika problem, oerhört mycket pepp, fantastisk språngbräda in i gymvärlden för en medelålders nybörjartant. Så långt från strunt man kan komma helt enkelt. Inte ens på samma planet som träningsbloggare och youtubers.
  • Mongoliet
    Anonym (Anonym signatur) skrev 2018-08-18 15:08:58 följande:

    Strunt? Då har du haft otur och drabbats av nån dålig pt antar jag. Min upplevelse var att det var värt varenda krona. Mycket goda råd, individuellt anpassade övningar utifrån mina specifika problem, oerhört mycket pepp, fantastisk språngbräda in i gymvärlden för en medelålders nybörjartant. Så långt från strunt man kan komma helt enkelt. Inte ens på samma planet som träningsbloggare och youtubers.


    Sagt av en PT. Kom igen nu.
  • nernu

    Vet inte hur din axelskada begränsar dig men om du kan rekommenderar jag knäböj och marklyft. Kommer åt både rygg och core där. Och allt annat också.

  • Inte jag
    nernu skrev 2018-08-18 16:01:14 följande:

    Vet inte hur din axelskada begränsar dig men om du kan rekommenderar jag knäböj och marklyft. Kommer åt både rygg och core där. Och allt annat också.


    Jag har en protes i axeln och jag kollade lite på det där med marklyft och det kan jag nog klara. Men får kanske inte ha för många kg på. :)
  • nernu
    Inte jag skrev 2018-08-18 16:35:48 följande:

    Jag har en protes i axeln och jag kollade lite på det där med marklyft och det kan jag nog klara. Men får kanske inte ha för många kg på. :)


    Tycker att du ska gå till en bra sjukgymnast som har koll på läget och som kan tala om vad du får och inte får göra.
Svar på tråden Gym (anonyma svar tillåtna)