• vech42

    Varför frågar man gick det bra? när det är självklart

    Hej,

    jag vet att det är mellan raderna som syftas vid denna frågeställning. Men vill att vi tar ett exempel och ser över saken:

    exempel:

    En man och en kvinna sitter i en porsche någon kastar en flaska på bilen och mannen kör fort som fan därifrån och frågar kvinnan i sitt sällskap "are you okay"? fast än det är tydligt att hon mår bra då hon sitter i bilen med honom.

    Men frågan han ställde var absolut inte relaterad ordagrant, snarare symboliskt, men vad ville han förmedla till henne genom raderna?

  • Svar på tråden Varför frågar man gick det bra? när det är självklart
  • Meriall

    Bara ett sätt att visa omtanke och att man bryr sig om den andra. Sedan kan hon ju mått psykologiskt dåligt tex varit uppskärrad/rädd även om det inte syntes.

  • MeandHim

    Ungefär samma när jag åkte iväg med ambulans och min granne kommer ut och frågar: ?är du dålig?? Är ju oxå ganska uppenbart... det roliga är att sjukvårdaren mumlade lite för sig själv ?nä hon mår jättebra, det är därför vi hämtat henne i ambulans?

  • fjanten

    Men det behöver ju inte bara fysiskt. Frågan inkluderar ju känslomässigt läge också. Jag, till exempel, hade nog blivit rädd om någon kastat flaskor på en bil jag sitter i.

  • viseversa
    MeandHim skrev 2018-08-18 12:08:59 följande:
    Ungefär samma när jag åkte iväg med ambulans och min granne kommer ut och frågar: är du dålig? Är ju oxå ganska uppenbart... det roliga är att sjukvårdaren mumlade lite för sig själv nä hon mår jättebra, det är därför vi hämtat henne i ambulans
    Haha ja exakt. När jag bröt foten och den stod vriden åt helt fel håll fick jag också den frågan. Mår du bra? Eh NEJ!
  • äldreochklokare
    vech42 skrev 2018-08-18 11:45:40 följande:

    Hej,

    jag vet att det är mellan raderna som syftas vid denna frågeställning. Men vill att vi tar ett exempel och ser över saken:

    exempel:

    En man och en kvinna sitter i en porsche någon kastar en flaska på bilen och mannen kör fort som fan därifrån och frågar kvinnan i sitt sällskap "are you okay"? fast än det är tydligt att hon mår bra då hon sitter i bilen med honom.

    Men frågan han ställde var absolut inte relaterad ordagrant, snarare symboliskt, men vad ville han förmedla till henne genom raderna?


    Det är väl inget konstigt? Man visar omsorg om den som det gäller. Man kan bli skärrad även om det inte syns utanpå och det behöver självfallet inte bara handla om tydliga fysiska åkommor. Det är trevligt om personen som är med visar lite omtanke. 
  • MeandHim
    viseversa skrev 2018-08-18 12:15:21 följande:

    Haha ja exakt. När jag bröt foten och den stod vriden åt helt fel håll fick jag också den frågan. Mår du bra? Eh NEJ!


    Haha, ja det är ju märkligt hur människor är funtade :)
  • flygrl

    Som flera andra påpekat kan man mkt väl må taskigt psykiskt efter en sån händelse. Så mannen ville väl helt enkelt kolla hur det va med kvinnan. Inget konstigt med det enligt mig. :)

  • Physalis

    Just ditt exempel fungerar inte så bra, som andra påpekat.

    Däremot förekommer det massor av såna fraser hela tiden. T ex "vad regnigt det är idag" eller "har du klippt dig?" eller "är du vaken?".

    Svaret är dock enkelt. Det är ett sätt att bjuda in till samtal.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Varför frågar man gick det bra? när det är självklart