• Anonym (Vetej)

    Dotters kompis bjöd ej dotter på kalas - funderar på om vi ska bjuda henne eller ej.

    Min dotter blev inte bjuden på sin "bästis" kalas i våras, vilket gjorde henne väldigt ledsen och mig - ja, arg. Flickorna har haft en lite trasslig relation och "bästisen" beter sig inte helt schysst mot min dotter alltid. Utesluter henne och tar på sig offerrollen vid konflikter etc. 


     


    Jag vill gärna att min dotter skyddar sig mot destruktiva relationer och sätter ner foten om hon blir dåligt behandlad. Ett tag sa jag faktiskt att jag inte ville att hon skulle leka med tjejen. Det blev dagligen konflikter och min dotter blir mer och mer ledsen. Hon förstår liksom inte att själv ta avstånd, så ja.. Jag valde att "förbjuda" henne, tills det funkar bättre mellan dem.


     


    Nu ska det vara bättre enligt dottern, och de har lekt ett par gånger sedan sommarlovet. Nu senast i parken och det såg ut att gå jättebra.


     


    Jag har tänkt göra något annat roligt med dottern i år än att ha kalas. Vi diskuterar det fortfarande, men det lutar ditåt. Dock lyfte hon idag igen frågan om vi kunde bjuda flickan på kalas. Om vi har ett kalas är jag väldigt motvillig till att bjuda henne, trots att min dotter vill. Jag tycker inte man gör så som hon gjort, och att FÖRÄLDRARNA tillåtit det! Hur kan man göra så? Resonemangen hos föräldrarna har hela tiden varit att deras barn har svårt att säga nej och att man inte måste något man inte vill. Medan jag tycker att det får finnas vissa gränser ändå.

    Hur hade ni gjort? Är jag helt ute och cyklar som tänker att flickan inte ska bjudas, trots att min dotter vill? Är jag rent av elak?

  • Svar på tråden Dotters kompis bjöd ej dotter på kalas - funderar på om vi ska bjuda henne eller ej.
  • Anonym (H)
    Bondbönan skrev 2018-08-19 15:43:57 följande:
    Jag skulle fokusera på att lära min dotter hur man ska bete sig mot andra i världen, att utesluta är en form av mobbning och inget jag vill att mina barn ska lära sig. 
    Håller med
  • Anonym (fattar inte)

    Jag fattar inte varför du vill utesluta barnet trots att ditt barn vill bjuda henne!

    Under uppväxten är det ofta en massa intriger och byte av bästisar, det är inga konstigheter, hör till utvecklingen . Dessutom kommer man under hela livet att möta människor som gör en ledsen eller som man själv råkar såra. Det är bra att träna på sånt och du som vuxen bör ju lära din dotter att hantera sånt här. Och i det här fallet har kompisen sagt förlåt, din dotter har accepterar förlåtet och de vill gå vidare med sin vänskap. Så kommer du och lägger dig i och vill förstöra för dem av skäl som är ganska grumliga tycker jag. Låt istället din dotter bestämma vilka hon vill bjuda och vilka hon vill vara vän med. 

  • Physalis

    Jag tycker dib dotter ska få bjuda kompisen om de är vänner nu. Sen tycker jag du ska fundera över om din dotter behöver hjälp med att sätta gränser och inte acceptera dålig behandling från människor. Blir hon ofta överkörd eller tvingad att göra saker hon inte vill? Får ultimatum om att inte få vara med om hon inte gör si eller så?

    Titta på ett längre perspektiv där hon kan lära sig att skydda sig själv hela livet, istället för ett statement just idag.

    Tycker du din dotter redan hanterar sådant bra så finns det ingen anledning att lägga sig i. Barn måste få ha konflikter och få lösa dessa själva.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Jonna)

    Låt din dotter bestämma..men informera henne om att hon inte själv blev bjuden innan..och att hon inte ska behöva ta vilken skit som helst..lycka till !

  • Glinda från Oz
    Bondbönan skrev 2018-08-19 15:43:57 följande:

    Jag skulle fokusera på att lära min dotter hur man ska bete sig mot andra i världen, att utesluta är en form av mobbning och inget jag vill att mina barn ska lära sig. 


    Hur gör du när du har fest och måste bjuda hela arbetsplatsen på 300 personer för annars mobbar du, det måste bli ganska jobbigt. Du kan aldrig ha parmiddagar heller för alla du känner måste bjudas ovs
  • Bondbönan
    Glinda från Oz skrev 2018-08-20 17:35:08 följande:
    Hur gör du när du har fest och måste bjuda hela arbetsplatsen på 300 personer för annars mobbar du, det måste bli ganska jobbigt. Du kan aldrig ha parmiddagar heller för alla du känner måste bjudas ovs
    Oj, där fick du krysta rejält. Jag har aldrig haft en parmiddag, har aldrig förstått mig på dom och har alltid öppna inbjudningar. 
  • Anonym (I-landsproblem)
    Anonym (Vetej) skrev 2018-08-19 15:24:20 följande:

    Min dotter blev inte bjuden på sin "bästis" kalas i våras, vilket gjorde henne väldigt ledsen och mig - ja, arg. Flickorna har haft en lite trasslig relation och "bästisen" beter sig inte helt schysst mot min dotter alltid. Utesluter henne och tar på sig offerrollen vid konflikter etc. 


     


    Jag vill gärna att min dotter skyddar sig mot destruktiva relationer och sätter ner foten om hon blir dåligt behandlad. Ett tag sa jag faktiskt att jag inte ville att hon skulle leka med tjejen. Det blev dagligen konflikter och min dotter blir mer och mer ledsen. Hon förstår liksom inte att själv ta avstånd, så ja.. Jag valde att "förbjuda" henne, tills det funkar bättre mellan dem.


     


    Nu ska det vara bättre enligt dottern, och de har lekt ett par gånger sedan sommarlovet. Nu senast i parken och det såg ut att gå jättebra.


     


    Jag har tänkt göra något annat roligt med dottern i år än att ha kalas. Vi diskuterar det fortfarande, men det lutar ditåt. Dock lyfte hon idag igen frågan om vi kunde bjuda flickan på kalas. Om vi har ett kalas är jag väldigt motvillig till att bjuda henne, trots att min dotter vill. Jag tycker inte man gör så som hon gjort, och att FÖRÄLDRARNA tillåtit det! Hur kan man göra så? Resonemangen hos föräldrarna har hela tiden varit att deras barn har svårt att säga nej och att man inte måste något man inte vill. Medan jag tycker att det får finnas vissa gränser ändå.

    Hur hade ni gjort? Är jag helt ute och cyklar som tänker att flickan inte ska bjudas, trots att min dotter vill? Är jag rent av elak?


    Lösningen är så enkel! Varför inte fråga dottern om hon vill bjuda flickan. Svaret blir ja eller nej. Punkt.
  • Anonym (fattar inte)
    Glinda från Oz skrev 2018-08-20 17:35:08 följande:
    Hur gör du när du har fest och måste bjuda hela arbetsplatsen på 300 personer för annars mobbar du, det måste bli ganska jobbigt. Du kan aldrig ha parmiddagar heller för alla du känner måste bjudas ovs
    Vilket fjantigt inlägg.

    Det är väl ingen som bjuder en hel arbetsplats med 300 pers hem till sig. Men man kanske bjuder sin arbetsgrupp på 10 pers och då är det direkt elakt att bjuda 9 och utesluta en.
  • Glinda från Oz
    Bondbönan skrev 2018-08-20 17:55:16 följande:

    Oj, där fick du krysta rejält. Jag har aldrig haft en parmiddag, har aldrig förstått mig på dom och har alltid öppna inbjudningar. 


    Krysta? Umgås du aldrig med kompisar själv, din partner, dina barn, övrig familj ovs? Idag ska jag bara umgås med mitt barn, hennes kompis och kompisens mamma, är jag en mobbare för det?
  • Glinda från Oz
    Anonym (fattar inte) skrev 2018-08-21 09:45:47 följande:

    Vilket fjantigt inlägg.

    Det är väl ingen som bjuder en hel arbetsplats med 300 pers hem till sig. Men man kanske bjuder sin arbetsgrupp på 10 pers och då är det direkt elakt att bjuda 9 och utesluta en.


    Man får de svar man förtjänar.

    Som jag har tolkat det ska ts inte bjuda alla utom en, det handlar om hon ska bjuda just den här kompisen.
  • Anonym (Vetej)

    Andra skoldagen igår och dottern var ledsen igen. "Kompisen" hade lovat att leka på rasten och sedan förnekat att hon gjort det. Nåt skumt pågår med det barnet. Dottern var ledsen och sa "xx tycker visst inte om mig" och var orolig resten av dan.

    Nu ska vi tack och lov inte ha kalas. Men hade vi haft det hade jag valt att låta bjuda andra vänner som behandlar min dotter bra. Min dotters välmående går före mitt ansvar för andras barn.

    Men tack för alla åsikter.

  • BossHoss
    Anonym (Vetej) skrev 2018-08-19 15:24:20 följande:

    Min dotter blev inte bjuden på sin "bästis" kalas i våras, vilket gjorde henne väldigt ledsen och mig - ja, arg. Flickorna har haft en lite trasslig relation och "bästisen" beter sig inte helt schysst mot min dotter alltid. Utesluter henne och tar på sig offerrollen vid konflikter etc. 


    Har inte läst tråden.

    Har ni frågat dottern vad hon vill?
  • Anonym (Vetej)
    BossHoss skrev 2018-08-22 09:10:40 följande:

    Har inte läst tråden.

    Har ni frågat dottern vad hon vill?


    Ja, senast för nån dag sedan ville hon bjuda henne. Jag tycker dock hon verkar för beroende av att den här kompisen godkänner och tycker bra om henne vilket inte är bra. Hon blir jämt besviken och ledsen. Det är ingen bra vänskap.
  • BossHoss
    Anonym (Vetej) skrev 2018-08-22 09:13:06 följande:
    Ja, senast för nån dag sedan ville hon bjuda henne. Jag tycker dock hon verkar för beroende av att den här kompisen godkänner och tycker bra om henne vilket inte är bra. Hon blir jämt besviken och ledsen. Det är ingen bra vänskap.
    Ah jag förstår, då är det ju lite knivigare.
    JAG är ju inte så insatt som du är och kan därav inte tolka och veta allt, men jag TROR jag hade chansat att bjuda henne och vaka lite extra för att se hur det går. 
    Men jag förstår dilemmat
  • Anonym (fattar inte)
    Anonym (Vetej) skrev 2018-08-22 09:13:06 följande:
    Ja, senast för nån dag sedan ville hon bjuda henne. Jag tycker dock hon verkar för beroende av att den här kompisen godkänner och tycker bra om henne vilket inte är bra. Hon blir jämt besviken och ledsen. Det är ingen bra vänskap.
    Du bör stärka din dotter i att hantera vänskaper och relationer i det stora hela. Att stå på sig och sätta gränser. Men att utesluta någon från sitt kalas sådär avsiktligt blir ett statement som också får konsekvenser.

    Det finns möjlighet att bjuda det här barnet och samtidigt ha ett pågående samtal med din dotter om förhållningssätt gentemot den här kompisen och andra (hon kommer ju under hela livet att stöta på människor och relationer som blir jobbiga).

    Alla som bjuds på kalas behöver ju inte vara bästisar.
Svar på tråden Dotters kompis bjöd ej dotter på kalas - funderar på om vi ska bjuda henne eller ej.