• Kelsson1

    viktkrav inför IVF

    Det är nu länge sedan men jag behövde också gå ner i vikt.
    Kan säga att efter mina IVF graviditeter hade jag gått upp till mer än jag någonsin vägt.
    Efter andra graviditeten hittade jag det som passar mig bäst, LCHF (inte för alla men super bra för mig).
    Så se till att hitta det sätt som passar dig och din livsstil bäst spelar ingen roll om det är lchf, 5:2, viktväktarna, någon app som räknar kalorier och motion eller något helt annat.
    Det ska vara något du ska kunna leva med resten av ditt liv.
    Meningen är inte att du ska gå ner bara för att få IVF utan du ska även ha ork med barnen när de väl kommer.
    Kan säga att efter att ha tappat över 30kg på ett år så har jag mer ork och energi än jag haft innan.
    Barnen blir trötta innan mig nu .
    Så lycka till och se till att livet känns värt att leva även under tiden du går ner i vikt annars kommer du inte att kunna hålla det resten av ditt liv!

  • Kelsson1
    kvinna29årskåne skrev 2018-08-21 08:41:56 följande:

    Första gången jag hade kontakt med vården angående ofrivillig barnlöshet så sa dem att jag behövde gå ner 10% av min vikt för att få starta ivf :103 kg. Igår hade jag kontakt med gynmottagningen igen.

    Nu väger jag lite mer pga av semester och liknande.

    Idag säger dem att jag måste gå ner 10% till för att dem har bytt läkare?!

    Så istället för 3 kg behöver jag gå ner över 10 kg till.. ????

    fattar ingenting??!!??!!??!!??!!


    Förstår att det känns tungt men tänk på att gå ner i vikt inte endast är bra för att få köra igång med IVF utan det är bra för din hälsa.
    Som jag skrev tidigare så behöver man ha uthållighet att orka med barn också när de väl kommer och det har man inte på samma sätt (åtminstone hade inte jag det även om jag trodde det) om man bär på stor övervikt.
    Försök se det här som en möjlighet att gå ner och må bra istället för ett bakslag.
    Lycka till!
  • Kelsson1

    Jag förstår att det är upprörande, har som sagt varit där själv.
    Men försök att komma ihåg att viktkraven inte finns till för att göra livet surt för någon utan de finns till för att forskning visar att chanserna för graviditet ökar om man går ner i vikt och att själva graviditeten blir säkrare både för barn och mamma.
    Sedan som jag redan har sagt så behövs extra energin (som viktminskning för med sig) när barnet väl är här.
    Lycka till!

  • Kelsson1
    kvinna29årskåne skrev 2018-09-19 10:12:04 följande:
    Men är det konstigt då att beroende på vart du bor i landet så finns det olika BMI krav? Eftersom det nu finns en risk för missfall om man väger för mycket så är det konstigt att vissa har 10% viktminskning, andra BMI 35 och vissa har BMI 30. Borde ju vara lika för alla då 
    Jag håller med om att det är dumt.
    Exakt så som Bunny on speed säger är det mycket som skiljer sig åt mellan landstingen när det gäller IVF, borde vara lika för alla oavsett var man bor.

    Då jag själv har haft BMI 35 vet jag att jag inte mådde bra då.
    Jag hade ont i hela kroppen och all smärta försvann när jag gick ner i vikt.
    Jag har BMI 24 idag och det är en stor skillnad i mående.
    Man inser inte själv hur dåligt man mår när man väger så mycket.
    Skillnaden ser man först när man har gått ner i vikt.

    Så som jag har sagt tidigare, försök att inte vara upprörd över att det finns viktkrav för att de finns där av bra orsaker.
    Försök istället ta tillfället i akt att bli hälsosam och må bra genom att gå ner i vikt.
  • Kelsson1

    Limarie: Det är som tidigare svarat, de säljer en tjänst och har därför inte lika hårda krav som landstinget som vill optimera chanserna.
    Bäst förutsättningar har du både för att bli gravid som att genomgå graviditet utan komplikationer om du lyckas gå ner i vikt.

  • Kelsson1

    Limarie: Det är som tidigare svarat, de säljer en tjänst och har därför inte lika hårda krav som landstinget som vill optimera chanserna.
    Bäst förutsättningar har du både för att bli gravid som att genomgå graviditet utan komplikationer om du lyckas gå ner i vikt.

Svar på tråden viktkrav inför IVF