• Luxuz

    Ta ut alla föräldraledighetsdagar?

    Jag har en fråga om föräldraledighet.


    Jag är gravid med mitt femte barn och har fortfarande kvar föräldraledighetsdagar kvar på de två yngsta. Min man och jag har pratat om hur vi ska tänka när det gäller att ta ut dessa dagar och de som vi nu får för nästa bebis.


    Jag har sparat dagar med alla andra barnen, för att kunna vara ledig längre på sommaren, julen, studiedagar osv. Nu har vi båda jobb där vi kan väldigt lätt jobba hemifrån. Jag debiterar per timme och mannen  har förtroendearbetstid.


    Vår tanke nu är att ta ut alla SGI dagar för alla barnen under tiden vi kommer att vara hemma (6-7 månader för mig, 6 månader tillsammans och 7-8 månader för mannen).


    Vi kommer då att ha kvar lägstanivådagarna och möjlighet att vara ledig utan ersättning. Detta för att göra en viss skatteplanering (eftersom vi båda tjänar så att vi betalar statlig skatt).


    Är det någon som ser någon fara i detta? Jag har tex aldrig blivit kollad av min arbetsgivare om jag verkligen har tagit FL under sommaren om jag har en vecka extra ledigt.

  • Svar på tråden Ta ut alla föräldraledighetsdagar?
Svar på tråden Ta ut alla föräldraledighetsdagar?