• Tina81

    Är detta normalt?

    Vår dotter är 2,5. Hon är en härlig, glad och busig tjej!

    Inte så mycket tal än, hon räknar till strax över 10, sjunger mycket och pratar 2-3-ordsmeningar men ibland är det ganska obegripligt:) Hon svarar sällan på tilltal.

    Med andra barn kör hon ofta sin egen grej och verkar inte ha något större behov av att leka med andra. Det blir mycket bredvidlekar. När andra barn tydligt visar att de vill umgås, försöker krama henne etc så drar hon sig undan. Hon är absolut inte blyg utan tar för sig.

    Hon är iofs inte så kramig med oss föräldrar heller. Men visar att hon tycker om oss ändå, vänder sig ofta till oss, vill visa saker, etc :)

    Det finns dock ett gäng hon är väldigt social med och det är hennes gosedjur. De får till och med kramar;)

    Är detta något vi behöver oroa oss för? Tacksam för alla tips och råd:)

  • Svar på tråden Är detta normalt?
  • Anonym (S)

    Det går ju egentligen inte att svara på ännu. Vår son är lika gammal, och också tidig på annat än det sociala (räknar till 40 på engelska och 30 på svenska, kan alfabetet, 3-4-ordsmeningar o.s.v.) - men är sällan sugen på att leka MED andra barn. Leker fortfarande bredvid. BVC säger att det inte är något att oroa sig över - ÄNNU.

  • Tina81
    Anonym (S) skrev 2018-08-26 08:02:59 följande:

    Det går ju egentligen inte att svara på ännu. Vår son är lika gammal, och också tidig på annat än det sociala (räknar till 40 på engelska och 30 på svenska, kan alfabetet, 3-4-ordsmeningar o.s.v.) - men är sällan sugen på att leka MED andra barn. Leker fortfarande bredvid. BVC säger att det inte är något att oroa sig över - ÄNNU.


    Tack för svar! Jag skulle iofs inte säga att vår dotter är tidig på annat än det sociala som er son:) Kanske är hon t.o.m. sen med talet...

    Stöttar ni er son på något sätt i det sociala eller försöker ni bara låta det komma naturligt?
  • Anonym (S)
    Tina81 skrev 2018-08-26 08:13:21 följande:

    Tack för svar! Jag skulle iofs inte säga att vår dotter är tidig på annat än det sociala som er son:) Kanske är hon t.o.m. sen med talet...

    Stöttar ni er son på något sätt i det sociala eller försöker ni bara låta det komma naturligt?


    Njae, litegrann. Vi vill inte lägga oss i riktigt än. Det är ju trots allt inget ovanligt att barn under 3 leker bredvid snarare än med. Däremot uppmuntrar vi kontakt med andra barn, men försöker liksom inte sedan styra upp leken (mer än hjälper barnen dela med sig o.s.v.).
  • Meriall

    Nej jag tycker det låter normalt. Hon är lite senare med det sociala helt enkelt. Jag hade inte varit orolig. Hon är ju så liten än. När talet blir bättre blir hon nog socialare också :) Är hon likadan om 2 år så är det en annan sak men det tror jag inte.

  • Tina81
    Meriall skrev 2018-08-26 14:31:43 följande:

    Nej jag tycker det låter normalt. Hon är lite senare med det sociala helt enkelt. Jag hade inte varit orolig. Hon är ju så liten än. När talet blir bättre blir hon nog socialare också :) Är hon likadan om 2 år så är det en annan sak men det tror jag inte.


    Tack för svar!! Skönt att höra:) Hoppas verkligen det lossnar med tiden!
Svar på tråden Är detta normalt?