• K Kalle

    Bäst schamp/balsam/inpackning/serum för torr hårbotten och torrt och skört skadat hår?

    Jag har diverse problem med mitt hår:

    Torrt
    Skadat
    Skört
    Kliande hårbotten
    Håravfall

    VAD ska jag välja för produkter? Förutom schampo/balsam och inpackning brukar jag använda leav-in-kräm eller hårolja i torrt hår.

  • Svar på tråden Bäst schamp/balsam/inpackning/serum för torr hårbotten och torrt och skört skadat hår?
  • Tihi

    Mitt standardtips mot kliande hårbotten är oparfymerat schampo från apoteket. Om det bara kliar och är torrt då förstås och inte är mjäll eller eksem du har. I längderna kan du använda vilket balsam som helst som passar ditt hår.

  • Glinda från Oz

    För hårbotten rekommenderar jag system 4 climbazole scalp tonic, den är helt fantastisk. Det är en väska som man maskerar in i hårbotten, ungefär som lotion. Jag hade sår och flagande hud i hårbotten och den hjälpte mig.

    Samma märke (system 4) har en hårinpackning för hårbotten (bara hårbotten inte håret) den heter oil cure hair mask.

    Schamponet och balsamet i den serien är hemskt, köp inte det.

    För håret rekommenderar jag rasullera, det är en lera som man tvättar håret med, det är inga kemikalier eller tillsatser bara lera. Bor du i Stockholm rekommenderar jag friekosör på Mariatorget.

  • K Kalle
    Glinda från Oz skrev 2018-08-29 14:52:06 följande:

    För håret rekommenderar jag rasullera, det är en lera som man tvättar håret med, det är inga kemikalier eller tillsatser bara lera. Bor du i Stockholm rekommenderar jag friekosör på Mariatorget.


    Jag har ganska långt hår, ner över brösten. Blir det intejobbigt med lera i ett så långt hår? Eller använde man det precis som schampo? Bor inte i Stockholm, men det går kanske att få tag på på nätet.
  • K Kalle
    Tihi skrev 2018-08-29 14:42:47 följande:

    Mitt standardtips mot kliande hårbotten är oparfymerat schampo från apoteket. Om det bara kliar och är torrt då förstås och inte är mjäll eller eksem du har. I längderna kan du använda vilket balsam som helst som passar ditt hår.


    Inget mjäll och inget eksem. Tack för tipset!
  • Emerencia

    Balsammetoden. Har hår till rumpan och tvättar bara med balsam en gång i veckan. Mycket massage i hårbotten är viktigt för att få bort oönskat fett.

    Har naturligt ljust blont hår, mycket tunna strån som lätt blir förstört. Har lagomt tjockt hår.

  • Tihi
    K Kalle skrev 2018-08-29 15:04:01 följande:
    Inget mjäll och inget eksem. Tack för tipset!
    Då är jag säker på att parfymfritt schampo kommer att hjälpa. Det finns en gele för torr hårbotten på apoteket också som är superskön.
  • Zippygbg
    Finns inget bättre för torrt hår och skadat hår = Arganolja. Saken är den att det måste vara äkta arganolja. Blev tipsad av en väninna att skaffa arganolja. Min son när han var 3 år gammal hade så sköra naglar att dom fläktes och gick av. Testade i en veckas tid med arganolja och problemet löste sig. Använder fortfarande arganolja nu när han är 5 år. Jag hade själv trassligt och tortt hår och kluvmna hårtoppar. Jag masserade in oljan i hårbotten innan läggdags och fick 100% resultat. Ingen torr hårbotten, inga kluvna toppar, osv. Skaffar min olja från Hudroller.


    Fantastisk olja....
  • K Kalle
    Tihi skrev 2018-08-29 20:00:49 följande:
    Då är jag säker på att parfymfritt schampo kommer att hjälpa. Det finns en gele för torr hårbotten på apoteket också som är superskön.
    Jag har sett det på nätet. Har du testat den? ACO, visst?
  • K Kalle
    Zippygbg skrev 2018-08-30 09:36:47 följande:
    Finns inget bättre för torrt hår och skadat hår = Arganolja. Saken är den att det måste vara äkta arganolja. Blev tipsad av en väninna att skaffa arganolja. Min son när han var 3 år gammal hade så sköra naglar att dom fläktes och gick av. Testade i en veckas tid med arganolja och problemet löste sig. Använder fortfarande arganolja nu när han är 5 år. Jag hade själv trassligt och tortt hår och kluvmna hårtoppar. Jag masserade in oljan i hårbotten innan läggdags och fick 100% resultat. Ingen torr hårbotten, inga kluvna toppar, osv. Skaffar min olja från Hudroller.

    Fantastisk olja....
    Använder Moroccan Oil Light då och då.
  • Tihi
    K Kalle skrev 2018-08-30 11:45:44 följande:
    Jag har sett det på nätet. Har du testat den? ACO, visst?
    Jag har använt den ibland om något parfymerat schampo har sabbat mitt hårbotten. Jag brukar bara behöva använda den i några dagar för hårbotten lugnar sig snabbt med parfymfritt schampo för min del. När jag använder parfymfritt så kliar det aldrig nånsin men med parfymerat schampo börjar det klia efter någon dag bara. Aco för gelen och Apolivas schampo funkar bra för mig.
  • Rymdmoln
    Zippygbg skrev 2018-08-30 09:36:47 följande:

    Finns inget bättre för torrt hår och skadat hår = Arganolja. Saken är den att det måste vara äkta arganolja. Blev tipsad av en väninna att skaffa arganolja. Min son när han var 3 år gammal hade så sköra naglar att dom fläktes och gick av. Testade i en veckas tid med arganolja och problemet löste sig. Använder fortfarande arganolja nu när han är 5 år. Jag hade själv trassligt och tortt hår och kluvmna hårtoppar. Jag masserade in oljan i hårbotten innan läggdags och fick 100% resultat. Ingen torr hårbotten, inga kluvna toppar, osv. Skaffar min olja från Hudroller.

    Fantastisk olja....


    Arganolja är verkligen fantastiskt. Har samma erfarenheter som dig men måste bara inflika att den absolut inte lagar kluvna hårtoppar. Däremot kan den ge känslan att det blir bättre men när hårtopparna är kluvna så är dom. Det går inte att laga. Men ja, den är verkligen toppen! Den skyddar hårstråna när man har klippt sig dock så de inte blir lika snabbt slitna.

    Brukar alltid tipsa mina kunder om det om de inte har råd att köpa dyra oljor från märken.

    /frisör :))
  • Rymdmoln
    K Kalle skrev 2018-08-30 11:46:51 följande:

    Använder Moroccan Oil Light då och då.


    Billigare med ren arganolja :) tillsätt gärna lite honung och aloe Vera-gel (kolla ingredienserna) och använd som inpackning.
  • K Kalle

    Faktiskt är kluvna hårtoppar det enda som jag inte har problem med. Jag hade det till för något år sedan, men sedan började jag använda Moroccan Oil och en del leave-in-produkter. Håret är dock lika skört, går sönder bara man tittar på det, och trillar av. Varje gång jag kammar håret får jag med en massa hårstrån och det dröslar hår överallt i bostaden och på nackstödet på skrivbordsstolen på jobbet. Jag känner när jag ska sätta upp håret i hästsvans att det är hälften så tjockt som för 5-10 år sedan.

  • K Kalle
    Rymdmoln skrev 2018-08-30 22:05:50 följande:
    Billigare med ren arganolja :) tillsätt gärna lite honung och aloe Vera-gel (kolla ingredienserna) och använd som inpackning.
    Vilken använder du?
Svar på tråden Bäst schamp/balsam/inpackning/serum för torr hårbotten och torrt och skört skadat hår?