Inlägg från: Anonym (..) |Visa alla inlägg
  • Anonym (..)

    Akutsnitt hur vanligt?

    Hur vanligt är det att man får göra ett icke planerat snitt pga att förlossningen tar för lång tid , pga olika komplikationer eller att det helt enkelt inte går att föda vaginalt?

  • Svar på tråden Akutsnitt hur vanligt?
  • Anonym (..)
    Anonym (M) skrev 2018-08-29 13:40:08 följande:

    Borde vara lätt att hitta riktig statistik på hur många akutsnitt det görs per födande kvinna om man googlar.


    Men finns det fall där det faktiskt inte går att föda genom slidan pga att man inte kan öppnas tillräckligt mycket?
  • Anonym (..)
    Fia 28 skrev 2018-08-29 14:13:59 följande:

    Ja det finns de som har för trångt bäcken. Mer vanligt är nog att man öppnar sej för långsamt och bebisen blir stressad, och därför väljer snitt innan det går tokigt. Det hände mej.


    Är man vaken under snittet eller blir man sövd? Hur lång tid brukar det ta?
  • Anonym (..)
    Fia 28 skrev 2018-08-29 14:32:04 följande:

    Om det är urakut så sövs du, annars inte. Mitt vara bara akut och det tog 20 min från det att beslut om snitt gjordes tills bebisen var ute. 


    Va du vaken när dom skar?
  • Anonym (..)
    Anotherone skrev 2018-08-29 21:06:57 följande:

    Har varit med om samma sak. Mitt första barn är fött med akut kejsarsnitt på g4und av att förloppet stannade upp och till slut behövde bebisen komma ut.

    Vid min andra förlossning brast livmodern i ärret så därför blev det urakut kejsarsnitt, jag sövdes och det handlar om minuter innan bebisen var ute. Så otroligt tacksam att det gick så bra ändå.

    Lyssna på Kejsarsnittsguiden samt Babyz podcast när de pratar om kejsarsnitt, de brukar ha med en del statistik.


    Men det är väl bara kvinnor som tidigare gjort kejsarsnitt som drabbas av brusten livmoder?
  • Anonym (..)
    Anonym (M) skrev 2018-08-29 21:57:18 följande:

    Nej.


    det låter farligt med brusten livmoder...
  • Anonym (..)
    Anonym (Sprack) skrev 2018-08-30 18:07:39 följande:

    Jag mer eller mindre tvingades till ett icke medicinskt nödvändigt k.s men jag förstod inte bättre utan "lydde" läkaren! Bytte sjukhus till andra förlossningen och där gick allt annorlunda till. Avråder bestämt från k.s om det inte är absolut nödvändigt!! Att kvinnor frivilligt utan egentliga skäl vill genomgå det helvetiska övergår mitt förstånd. De vet inte vad de önskar helt enkelt.


    Men dom kan väl inte tvinga en till kejsarsnitt om man inte vill???
  • Anonym (..)
    Anotherone skrev 2018-08-30 06:27:27 följande:

    Håller helt med!

    Något som förstgångsföderskor kanske inte tänker på.

    Vill man ha många barn så bör man inte inleda sin barnafödar-karriär med snitt.


    Kan man bli steril av brusten livmoder?
  • Anonym (..)
    Anonym (Sprack) skrev 2018-08-30 18:16:18 följande:

    Jodå, psykopatläkare kan med fruktansvärd övertalning, skrik och hot.


    Vadå för hot? Ingen har rätt att våldföra sig på någons kropp mot dens vilja, det är som att tvinga någon till abort
  • Anonym (..)
    Anonym (Sprack) skrev 2018-08-30 18:07:39 följande:

    Jag mer eller mindre tvingades till ett icke medicinskt nödvändigt k.s men jag förstod inte bättre utan "lydde" läkaren! Bytte sjukhus till andra förlossningen och där gick allt annorlunda till. Avråder bestämt från k.s om det inte är absolut nödvändigt!! Att kvinnor frivilligt utan egentliga skäl vill genomgå det helvetiska övergår mitt förstånd. De vet inte vad de önskar helt enkelt.


    Får jag fråga vad det va för sjukhus ? Vill inte råka föda på det sjukhuset
    Anonym (Sprack) skrev 2018-08-30 18:07:39 följande:

    Jag mer eller mindre tvingades till ett icke medicinskt nödvändigt k.s men jag förstod inte bättre utan "lydde" läkaren! Bytte sjukhus till andra förlossningen och där gick allt annorlunda till. Avråder bestämt från k.s om det inte är absolut nödvändigt!! Att kvinnor frivilligt utan egentliga skäl vill genomgå det helvetiska övergår mitt förstånd. De vet inte vad de önskar helt enkelt.


  • Anonym (..)
    Anonym (mumin) skrev 2018-08-30 18:45:26 följande:

    Kan det vara så att läget var mer allvarligt än vad du insåg?


    Även om det är allvarligt så är det väl ändå kvinnan som väljer ?
  • Anonym (..)
    Anonym (Sprack) skrev 2018-08-30 19:36:06 följande:

    Nej, det var det sannerligen inte!! Läkaren ljög rakt upp och ner vilket kom fram nu min andra graviditet. Fick själv läsa regler på antenatalen och hela bemötandet, all behandling och alla planer runt min andra graviditet var 100% annorlunda mot den första fast omständigheterna var helt densamma. En av barnmorskorna på det nya sjukhuset hade jobbat där jag fick barn första gången och hon sa aldrig mer så även personalen var drabbade av minst en maktfullkomlig läkare.


    Vilket sjukhus va det??
  • Anonym (..)
    Anotherone skrev 2018-08-30 20:15:33 följande:

    Det som kan hända är att man gör ett urakut snitt och får ut barnet levande men att man inte lyckas 'laga' livmodern. Eller att det uppstår en blödning som är så stor att man tvingas ta bort den av den orsaken.

    Det funderade jag inte ens över de första dygnen efter min förlossning, jag var bara glad att vi båda hade klarat oss. Men läkaren tog upp det direkt när vi hade ett samtal innan jag åkte hem, att jag hade livmodern kvar om det var så att vi önskade att bli gravida igen.


    Kan man få brusten livmoder även när man inte gjort kejsarsnitt?
  • Anonym (..)

    Vad gör man om man hamnar i den sitsen att en läkare försöker tvinga en till kejsarsnitt mot ens vilja? Man kan ju inte gå där ifrån.!

Svar på tråden Akutsnitt hur vanligt?