• Anonym (Nervös)

    Bästa kampsporten för självförsvar mot män

    Jag är rädd för våld och våldtäkt (Har blivit utsatt för ett försök men den mannen var väldigt späd och svag så jag kunde försvara mig). Men nu kan jag inte räkna med att alla våldsverkare är små och svaga. Jag skulle känna mig tryggare om jag faktiskt kunde försvara mig mot en man som är mycket större och starkare. Jag är  ganska liten 155cm lång och 52kg tung men är ganska stark för att vara tjej. Jag gymmar och har tränat friidrott men på gymmet blir det uppenbart att jag är väldigt svag i jämförelse med många män. Till exempel kan jag lyfta 60kg i bänkpress. Det är starkt. Men  jag har sett storväxta män lyfta dubbelt och trippelt mot detta.

    Hur skulle jag kunna klara mig om jag blev angripen av en muskulös man på 110kg som är tre gånger så stark som mig? Jag skulle vara chanslös.

    Jag behöver lära mig kampsport. Någon riktig kampsport så att jag faktiskt kan försvara mig även mot starkare och större personer. Vilken kampsport är bäst?

  • Svar på tråden Bästa kampsporten för självförsvar mot män
  • Anonym (A)

    Bäst är givetvis att undvika riskfyllda situationer.

    Efter en termins träning kan jag numera blocka och skydda huvudet rätt så snabbt. Med en bra blockering minskar risken att bli nedslagen ochskå. Gäller dock att hålla igång träningen för att inte tappa det och reagera tillräckligt snabbt.

  • Aurora Borrealis

    Hej!

    Alla tjejer bör lära sig självförsvar i tonåren. Det gjorde jag och vid flera tillfällen har det räddat mig i hotfulla situationer, mycket nödvändigt att kunna. Sedan har jag själv hållit i kurser i självförsvar. Jag har också tränat Kickboxning och varit lärare i Kung-fu för barn. Det du behöver lära dig är genom en självförsvarskurs är att hindra våld i förväg så att den inte uppstår. Som tjej är en man alltid starkare och det måste man veta. Hur mycket kampsport du än lär dig måste du inse att en man alltid är starkare. Självförsvar handlar om att utifrån den vetskapen klara sig ur hotfulla situationer. Anmäl dig till självförsvarskurs innan kampsport, är min rekommendation så att du först och främst får tekniker för hur du ska klara dig om du utsätts på stan, kroppsspråk, agerande, beslut så att du klarar dig ut ur situationen.

  • Anonym (fd adidaskrigare)
    Anonym (Nervös) skrev 2018-08-30 10:37:25 följande:
    Jag vill vara bekväm med det sistnämnda alternativet. Men jag är inte särskilt aggressiv eller tuff men jag vill bli det. Den enda gången i mitt liv jag har blivit aggressiv var när jag utsattes för ett våldtäktsförsök och enda anledningen till att jag lyckades försvara mig då var att han inte var särskilt mycket större än mig och svagare. Då slog jag sparkade och bets tills han sprang. 

    Jag har prövat litegrann med en kompis pojkvän som var väldigt stor och vägde 180kg innan han opererades. Han ställde upp på att hålla fast mig för att jag ville testa om jag kunde och jag kunde verkligen inte ta mig loss. Jag satt verkligen helt fast och var helt chanslös. Han behövde inte ens ta i...
    Tja, du har ett stort plus. Du fryser uppenbarligen inte till is vid en drastisk situation.
    Det finns mängder av olika knep för att ta sej loss vid närkontakt.

    Kampsporter överlag är rätt överreklamerat på "gatan".
    Slagits mycket i min ungdom, alldeles för mycket.. Visst har jag tränat endel kampsporter men inget seriöst och som en jämförelse hade jag inga problem att ta ner duktiga kampsportare (olika sorter) på gatan, i ringen skulle jag inte haft en chans.
    Som rekommendation skulle jag faktiskt säga att en blanding av kick/thaiboxning ger mest på kort tid, du lär sej slå/sparka/knäa/armbåga, få kraft i slagen, parera.

    Hellre dålig på 3 olika än bra på 1.
  • Anonym (Besserwisser)

    Krav Maga bör vara det rätta.
    Det går ut på att klara "verkliga" situationer, så man kan inte tävla i Krav Maga.

  • Anonym (RN)
    Anonym (Nervös) skrev 2018-08-29 14:44:27 följande:

    Jag är rädd för våld och våldtäkt (Har blivit utsatt för ett försök men den mannen var väldigt späd och svag så jag kunde försvara mig). Men nu kan jag inte räkna med att alla våldsverkare är små och svaga. Jag skulle känna mig tryggare om jag faktiskt kunde försvara mig mot en man som är mycket större och starkare. Jag är  ganska liten 155cm lång och 52kg tung men är ganska stark för att vara tjej. Jag gymmar och har tränat friidrott men på gymmet blir det uppenbart att jag är väldigt svag i jämförelse med många män. Till exempel kan jag lyfta 60kg i bänkpress. Det är starkt. Men  jag har sett storväxta män lyfta dubbelt och trippelt mot detta.

    Hur skulle jag kunna klara mig om jag blev angripen av en muskulös man på 110kg som är tre gånger så stark som mig? Jag skulle vara chanslös.

    Jag behöver lära mig kampsport. Någon riktig kampsport så att jag faktiskt kan försvara mig även mot starkare och större personer. Vilken kampsport är bäst?


    Om skillnaden är 110 muskler mot 52 så är det enbart din tankesnabbhet som kan rädda dig. jag skulle råda dig att börja på nåt som lär dig att hålla huvet kallt under press typ boxning kick boxning eller mma. och köra riktiga pass där man får lite stryk och ont . Då kommer du kunna ha ett mentalt övertag i ett eventuellt krisläge . plus att det e grymt välgörande träning Plus att det hjälper nog mot rädslan.
    Vad gäller det rent fysiska försvaret så finns det en del klubbar som sysslar med just kvinnors försvar mot män osv . jag vet inte var du bor men här i Stockholm vet jag en jag kan rekommendera. 
  • Anonym (Tjejen)

    Intressant tråd. Jag tränade karate i några år som tonåring och har nu funderingar på att börja igen i någon slags form.

    Har precis avslutat en relation med en partner som visade sig vara våldsam, fick ett hårt knytnävsslag i ansiktet från ingenstans vid ett mindre gräl så var totalt oförberedd. Ni som är vana kampsportare, hade det hjälpt mig om jag haft kvar karaten i muskelminnet? Jag var helt avslappnad och oförberedd och såg det aldrig komma, sedan efteråt i säkert 10 sekunder var jag helt paralyserad av smärtan (dubbelvikt, ringande öron) så det var tur att exet inte fortsatte då. Har hört av en bekant som varit boxare på hög nivå att han inte känner smärta just då i ögonblicket men det gjorde sjukt ont på mig.

    Sedan så tycker jag det finns ett annat problem med att försvara sig som tjej, att bedöma om det är värt risken att slå tillbaka. Händelsen jag beskrev hände hemma hos mig så det fanns ingen flyktväg fri. Exet gav sig rasande på mig igen några minuter senare med hårda knuffar medans jag tog mig mot altandörren, smockan hängde verkligen i luften då. Hade jag i det läget slagit tillbaka så hade det kunnat gå hur illa som helst tror jag, nu försvarade jag mig bara med armar/händer. Sedan var jag ute och kunde ringa polisen.

    Det lustiga är att jag tränar mkt styrketräning och är ingen liten timid tjej mentalt men smärtan och rädslan från slaget och den plötsliga våldsamheten hos exet gjorde mig rädd och defensiv. Jag tänkte även att jag inte fick skada exet, det är ju en begränsning om man ändå tvingas kämpa...så dumt.

    Oj, wall of text...

  • Xlr8
    Anonym (44åring) skrev 2018-08-29 19:14:54 följande:

    Att träna valfri kampsport eller för all del gymma och löpträna ökar självförtroendet hos dig. En del idioter till män går igång på lätta offer och dessa slipper du. De totalknäppa våldtäcktsmännen går inte att vinna över. Då gäller bena på ryggen och att gärna känna till området och att inte vara själv eller berusad.


    Suck prata inte om sånt du inte vet ngt om.

    Och gym är helt värdelöst i sig själv i detta syfte
  • Xlr8

    efter 25års erfarenheter av ju-jutsu, Taekwondo, Aikido, BJJ, MMA och thai.
    som nämt tidigare krav-maga eller systema(typ samma sak).
    annars MMA,BJJ eller ju-jutsu.
    Ev Aikido.

    Du måste sparra mycket annars är din kunskap rätt värdelös.
    skippa alla kampsporter som fokuserar på sparkar och slag.
    det är ingen bra ide, du har typ ett slag eller spark sen är det brottning som gäller.
    skippa alla självförsvarskurser det är allt för många som är rena rama skämtet.

  • Anonym (Kvinna)

    Jag har en pyramidformad sten som passar perfekt i handen som jag håller i handen sen ett tag tillbaka. Det är säkert en falsk trygghet men jag känner mig lite säkrare då jag tänker att om jag skulle få in en träff så gör det lite mer skada i alla fall. Jag har funderat lite på kniv och försvarsspray men är rädd att det skulle kunna användas emot mig. 

    När jag känner mig otrygg brukar jag även föreställa mig hur jag lyckas döda den ev förövaren alt oskadliggöra honom för att sedan trycka ner hela min arm i halsen på aset tills han kvävs under stark ånger och dödsångest. Det känns som att det boostar kroppen med lite adrenalin bara utifall att. 

    Rätt så sjukt att man går runt och tänker på sånt här men jag föreställer mig även riktigt sjuka sätt att hämnas ifall jag skulle bli våldtagen och samhället skulle svika mig som offer. 

  • Anonym (Jaha?)
    Anonym (A) skrev 2018-08-30 11:23:19 följande:

    Bäst är givetvis att undvika riskfyllda situationer.

    Efter en termins träning kan jag numera blocka och skydda huvudet rätt så snabbt. Med en bra blockering minskar risken att bli nedslagen ochskå. Gäller dock att hålla igång träningen för att inte tappa det och reagera tillräckligt snabbt.


    Vad är ditt förslag om jag är våldtäktsman och undrar hur jag ska undvika att våldta kvinnor då? 
  • Targaryen

    Krav Maga om du bara ska ha det till självförsvar.

    Ju Jutsu om du är ute efter en sport och hobby att bli kär i också.

    I båda fallen behöver du träna mycket med större och starkare killar.


    Targaryen Blonde
Svar på tråden Bästa kampsporten för självförsvar mot män