• Näckros

    Få honom att byta till napp?

    Min son har helt plötsligt upptäckt att det är gott att snutta på nappflaskan när han behöver tröst. Nu efter ett år av dåliga nätter sover han helt klanderfritt bara han får sin nappflaska å snutta på.

    Jag hade ju helst sett att han valde nappen. -vilken som helst bara vi slapp nappflaskan. Någon som lyckats byta ut sitt barns sugdon till ett annat?

    Allt annat än tips om hur jag kan få till ett byte undanbedes!

  • Svar på tråden Få honom att byta till napp?
  • Meriall

    Har samma problem men allt med nappar ratas. Tänker att man kanske kan dryga ut med vatten tills de bara dricker vatten ur flaskan på natten, det gör ju inget...

  • legomum

    Prova att han får ta nappen dagtid och vänja sig vid den. En som liknar mjukheten som nappflaskan har. Kan ju vara att du får köpa några olika sorter innan du hittar vad som duger. Att bara rakt av byta ut på natten kommer troligtvis inte fungera utan en period behövs så han vänjer sig och får tryggheten i den dagtid.

    (Mina twins hade båda napp men den ene hade vit genomskinnlig sugdel och den andre skulle ha gulgummi... ingen kunde med den andre sorten trots att själva formen var rätt)

    Skönt att ni fått nätterna att fungera, det gör så mycket när man får sova. Hoppas ni hittar något som fungerar för lilleman.

  • Näckros
    Meriall skrev 2018-08-30 21:58:44 följande:

    Har samma problem men allt med nappar ratas. Tänker att man kanske kan dryga ut med vatten tills de bara dricker vatten ur flaskan på natten, det gör ju inget...


    Han dricker gärna vatten på natten. Men efter det att han får den tom så här han sovit helt utan att vakna! Så hade önskat slippa nappflaskan helt! Eftersom den blivit han trygghet!
    legomum skrev 2018-08-30 22:50:45 följande:

    Prova att han får ta nappen dagtid och vänja sig vid den. En som liknar mjukheten som nappflaskan har. Kan ju vara att du får köpa några olika sorter innan du hittar vad som duger. Att bara rakt av byta ut på natten kommer troligtvis inte fungera utan en period behövs så han vänjer sig och får tryggheten i den dagtid.

    (Mina twins hade båda napp men den ene hade vit genomskinnlig sugdel och den andre skulle ha gulgummi... ingen kunde med den andre sorten trots att själva formen var rätt)

    Skönt att ni fått nätterna att fungera, det gör så mycket när man får sova. Hoppas ni hittar något som fungerar för lilleman.


    Har funderat på att försöka börja smått på dagarna oxå. Köpa ett gäng som ligger å dräller, sen kanske peta in en napp när han sover på dagarna oxå! Får ta å testa det!

    Så himla lustigt hur dom väljer sina olika typer av nappar! Vissa har på ett sätt andra på ett annat! Som dina tvillingar som har två olika! Kanske är bra oxå å veta vilken som är vems!

    Ja, det är enormt skönt å slippa vatten, välling och sen blöjbyte för att han slukar så mycket vätska under natten. Många nätter va han ju tröstlös oxå! Nu sover han hela natten, bortsett från någon enstaka gång jag gåt upp och letar rätt på nappflaskan så han får den i mun igen! Det är så värt det får jag erkänna, men Hade varit bättre för honom om han tog napp! :)
  • mammalovis

    Nu framgår inte barnets ålder, men är det över 1 år, så minskar sugbehovet, så då är det smart att plocka bort nappar som tröst. Efter ett års ålder är det föräldrarna som gör att behovet bibehålls har jag läst. Annars kan du väl börja ge vatten i pipmugg om barnet är runt ett halvår, så kanske du också löser situationen. I annat fall får du införa napp på dagtid, som du sedan ska jobba bort när barnet börjar prata. 

    Med amning ska man ju ta bort bröstet innan barnet precis har somnat, så egentligen gäller det säkert med nappflaska också. Men vill man ha ett nappsugande barn är ju saken en annan. Dock tar inte alla barn napp ...

Svar på tråden Få honom att byta till napp?