• Jagheteralma

    Omega 3 under graviditet

    Hej! Jag har googlat runt lite men hittar bara jätte gamla trådar från 2005 och liknande.

    Jag känner att jag behöver ta omega3 tillskott då jag inte äter fisk mer än kanske 1 gång varannan vecka.

    Vilken omega 3 är okej att ta som gravid? Vilken tar du och hur mycket?

    Har kronans apotek omega 3 forte hemma men står inget om råd för gravida på den.. tyckte inte apotekspersonalen va kunnig heller, kändes alldeles för osäkra på saken!

    Har frågat min barnmorska men hon visste inte.

  • Svar på tråden Omega 3 under graviditet
  • Teady111

    Det kan du absolut göra. Bara bra om du gör det. Det gör att barnets hjärna och syn utvecklas bättre. Så ät du det, varje dag  :)

  • Teady111
    Teady111 skrev 2018-08-30 19:58:19 följande:

    Det kan du absolut göra. Bara bra om du gör det. Det gör att barnets hjärna och syn utvecklas bättre. Så ät du det, varje dag  :)


    Man kan äta vilken som helst, bara inte fiskleverolja!
  • Anotherone

    Jag fortsatte med samma sort som jag ätit innan graviditeten, minns inte vilket märke men en standard-variant från Hälsokosten.

    Min första barnmorska sa dock att jag skulle sluta med dem, absolut senast innan jag gick in i tredje trimestern, för de kunde öka blödningsrisken. Men hon kändes inte helt uppdaterad för den nya barnmorskan som jag bytte till sa att det inte alls var någon fara.

  • MrsAJ88

    Är själv läkare och var då jag också funderade på samma sak i början av min graviditet ute efter en trovärdig källa, och läste då på i Livsmedelsverkets rekommendationer till mödrahälsovården. Där står att läsa följande:

    "DHA, ett omega- 3-fett: Gravida som aldrig äter fisk rekommenderas tillskott med fiskolja som innehåller den långa omega-3-fettsyran DHA. En lagom dos är cirka 200 milligram DHA per dag, vilket är lägre än vad som vanligtvis rekommenderas på förpackningarna. Anledningen till att Livsmedelsverket inte rekommenderar en högre dos är att eventuella fördelar och risker med höga doser ännu är dåligt utredda. Man bör endast använda produkter där halten DHA tydligt framgår"

    Länk finner du här:

    www.livsmedelsverket.se/globalassets/matvanor-halsa-miljo/kostrad-matvanor/gravida/rad-om-bra-mat-for-gravida.-handledning-for-modrahalsovarden..pdf

    Själv äter jag Omega 3 gravid, men bara en och inte två kapslar som förpackningen påbjuder, eftersom jag vill hålla mig till den dos som Livsmedelsverket rekommenderar.

    Hoppas detta gör dig klokare! Lycka till!

  • Freya18

    Ett tips är att äta chiafrön för dom som inte äter fisk så ofta. :) Dom är superbra för magen och hälsan generellt. Man kan göra pudding av dom till exempel, men jag tycker att det är mycket godare att hälla krossade chiafrön i gröten eller i yoghurt. Varje dag äter jag 2 tsk.

    "Chiafrön innehåller högre halter av fettsyran omega-3 än något annat naturligt livsmedel. Två teskedar chiafrön innehåller mer omega-3 än en normalstor laxfilé."

  • JLES

    Äter Pharbio's Omega 3 (den med endast Omega 3) och har gjort det typ hela graviditeten.. Har också ätit Pikasol's Omega 3 under ett tag. :) Det spelar ingen roll vilken du äter så länge det är fiskolja  och inte fiskleverolja.

    Blödnings"risken" är inte väsentlig. Käka på du!

Svar på tråden Omega 3 under graviditet