• demokrati1995

    Man borde förbjuda riskkapitalbolag som ägare för skolor. Vad tycker ni om det?

    Man borde förbjuda riskkapitalbolag som ägare för skolor. Vad tycker ni om det?

    De endast vill kortsiktigt äga skolor.

    Själv hade jag en kompis som gick på Snitz Gymnasium i Stockholm.

    Det var en katastrof skola och ägs av ett riskkapitalbolag.

  • Svar på tråden Man borde förbjuda riskkapitalbolag som ägare för skolor. Vad tycker ni om det?
  • Kjell2
    demokrati1995 skrev 2018-09-04 09:55:13 följande:

    Man borde förbjuda riskkapitalbolag som ägare för skolor. Vad tycker ni om det?

    De endast vill kortsiktigt äga skolor.

    Själv hade jag en kompis som gick på Snitz Gymnasium i Stockholm.

    Det var en katastrof skola och ägs av ett riskkapitalbolag.


    Vilka borde få äga skolor och ska vi tillåta privata skolor över huvud taget?
  • demokrati1995

    Företag som långsiktigt vill äga skolor.

    Jag tycker det är bra att det ska finnas friskolor.

  • Kjell2
    demokrati1995 skrev 2018-09-04 21:35:10 följande:

    Företag som långsiktigt vill äga skolor.

    Jag tycker det är bra att det ska finnas friskolor.


    Och hur särskiljer du ett företag som långsiktigt vill äga en skola och ett riskkapitalbolag? Spelar det roll om bolaget är noterat eller ej?
  • demokrati1995

    Riskkapitalbolag brukar inte ha långsiktigt tänkande.

    Man borde införa att skolorna skriver på ett kontakt att de ska sköta skolorna minst i 10 år.

  • Kjell2
    demokrati1995 skrev 2018-09-04 21:54:33 följande:

    Riskkapitalbolag brukar inte ha långsiktigt tänkande.

    Man borde införa att skolorna skriver på ett kontakt att de ska sköta skolorna minst i 10 år.


    Hur särskiljer du ett bolag med långsiktigt tänk från ett som inte har det?

    Att skriva kontrakt med skolan påverkar inte ägaren. De kan fortfarande sälja några aktier t ex. Eller så ser de bara till att få noll sökande och det blir ingen skola
  • demokrati1995
    Kjell2 skrev 2018-09-04 22:06:09 följande:

    Hur särskiljer du ett bolag med långsiktigt tänk från ett som inte har det?

    Att skriva kontrakt med skolan påverkar inte ägaren. De kan fortfarande sälja några aktier t ex. Eller så ser de bara till att få noll sökande och det blir ingen skola


    Som jag sa tidigare, företag som är riskkapitalbolag.

    Menade att ägarna borde skriva på avtal i 10 års tid.

    Skolorna kunde betala in en massa pengar i förskott.

    Om skolan läggs ned borde ägarna bli betalningskyldiga åtminstone så länge det går elever på skolan.

    Läs vad partierna som är emot riskkapitalbolag har för lösning.
  • KillBill
    demokrati1995 skrev 2018-09-04 09:55:13 följande:

    Man borde förbjuda riskkapitalbolag som ägare för skolor. Vad tycker ni om det?

    De endast vill kortsiktigt äga skolor.

    Själv hade jag en kompis som gick på Snitz Gymnasium i Stockholm.

    Det var en katastrof skola och ägs av ett riskkapitalbolag.


    Systemet med friskolor måste göras om i grunden så att friskolverksamhet blir ointressant för riskkapitalister och andra som driver skolor för att göra snabba vinster. Att inte SD och Alliansen inte inser detta är obegripligt.


    Sverige är det enda land i värden som tillåter privata aktörer att göra stora vinster på att driva offentligfinansierade skolor.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nattuw

    Frågan om friskolor eller inte friskolor är bara ett sätt att slippa ta tag i den verkliga frågan. Hur kan den svenska skolan bli bättre?

    De som argumenterar emot friskolor och vinster i välfärden har i grunden inget att komma med utan det handlar bara om en ideologiskt driven ståndpunkt med lama argument om att det är fel att tjäna pengar. Ofta med ett tillägg att om vi bara öser mer pengar över skolor som inte är vinstdrivande kommer allt att bli bra. Vilket kanske hade varit en bra ide om de haft några idéer om hur de tänkt sig att pengarna skulle lösa de strukturella problem som finns inom skolan. Nu är så inte fallet utan de väljer att istället för att komma med konkreta förslag på hur skolan kan förbättras angripa friskolor då ett angrepp på friskolor inte kräver några egna idéer.

Svar på tråden Man borde förbjuda riskkapitalbolag som ägare för skolor. Vad tycker ni om det?