• AlexSwe

    Ser ner på mig för att jag??

    Hej, Det är så att jag upplever att folk som känner att de inte är lika förmögna som mig ser ner på mig och är nonchalanta. Jag har alltid undrar varför det är så, Har fler polare som upplever samma sak. Jag gillar att klä mig fint, I fin klocka, stilrena chinos , skjorta instoppat, Snygga skor, och ha utseendet fixat. Men till exempel när jag sitter i tunnelbanan så kanske en vanlig människa runt i husby eller Rinkeby kolla på mig, checka in mig och sedan ser jag i hans ansikte att han typ inte gillar mig.

    Varför är det då? Jag är inte så rik som folk tror men jag kanske har någon utstrålning omedvetet? Blir oftast dåligt behandlad av folk som är lite fattigare eller hur man ska säga . men upplever aldrig något sådant av folk som är i samma klass som mig eller rikare/ framgångsrikare. Jag HAR i hela mitt LIV SPARAT mina pengar och aldrig slösat på onödiga saker. FOLK bränner SINA PENGAR I BAREN , KROGEN , SLÖSAR PÅ ANDRA SKITSAKER. men bara för att jag har varit smart
    så känns de som om folk vill trycka ner mig på ett sätt. JAG är alltid artig mot folk och de fattiga kanske tolkar det som att jag tycker synd om dem? jag skryter inte utan är mig själv och har fortfarande respekten.

    Varför är det så? Till exempel när jag var hos mina släktingar så klädde jag mig fint utomlands. Då kände jag att de kände sig underlägsna eller något.

    Vill påpeka att jag är väldigt intellektuell och ser smart ut men jag vill inte leka dum eller klä mig i trasiga kläder för att folk ska Fatta.

    Åsikter/ varför är det så?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-09-04 17:30
    KAN NÅGON SMART KOMMA MED SVARET?

  • Svar på tråden Ser ner på mig för att jag??
  • AlexSwe
    Meriall skrev 2018-09-04 17:08:17 följande:

    De har väl fördomar som de flesta människor antar jag. Ogillar de som är annorlunda kanske.


    Ge exempel ? 
  • Obelisken

    Hur går det till mer konkret när du känner hur andra människor tänker? Du sitter där på t-banan med massa stålar i fickan på din svindyra kavaj och är på väg vart i jösse namn rika nu kan vara på väg med t-banan där ute i orten och känner in deras tankar alltså?

  • Tow2Mater
    AlexSwe skrev 2018-09-04 17:06:10 följande:

    Till exempel när jag var hos mina släktingar så klädde jag mig fint utomlands. Då kände jag att de kände sig underlägsna eller något.


    Du kanske bröt mot normen? I flertalet länder klär man upp sig på jobbet och har mer ledig klädsel till kvällen/fest/middag, medan man i Sverige ofta gör tvärtom.
  • Mongoliet

    Ser ner på dig lite för att du skriver rätt kasst. Hade du varit fattig & skrivit kasst hade jag inte sett ner på dig.

  • Mongoliet
    Obelisken skrev 2018-09-04 20:09:27 följande:

    Hur går det till mer konkret när du känner hur andra människor tänker? Du sitter där på t-banan med massa stålar i fickan på din svindyra kavaj och är på väg vart i jösse namn rika nu kan vara på väg med t-banan där ute i orten och känner in deras tankar alltså?


    Glöm inte att skjortan är instoppad.
  • äldreochklokare

    Du kanske tolkar inte lite för mycket när du sitter där på tunnelbanan? 

    Personer du tänker glor på dig "elakt" kanske hade sett exakt likadana ut även om det satt någon annan där? 

  • Aumeå
    AlexSwe skrev 2018-09-04 17:06:10 följande:

    Hej, Det är så att jag upplever att folk som känner att de inte är lika förmögna som mig ser ner på mig och är nonchalanta. Jag har alltid undrar varför det är så, Har fler polare som upplever samma sak. Jag gillar att klä mig fint, I fin klocka, stilrena chinos , skjorta instoppat, Snygga skor, och ha utseendet fixat. Men till exempel när jag sitter i tunnelbanan så kanske en vanlig människa runt i husby eller Rinkeby kolla på mig, checka in mig och sedan ser jag i hans ansikte att han typ inte gillar mig.

    Varför är det då? Jag är inte så rik som folk tror men jag kanske har någon utstrålning omedvetet? Blir oftast dåligt behandlad av folk som är lite fattigare eller hur man ska säga . men upplever aldrig något sådant av folk som är i samma klass som mig eller rikare/ framgångsrikare. Jag HAR i hela mitt LIV SPARAT mina pengar och aldrig slösat på onödiga saker. FOLK bränner SINA PENGAR I BAREN , KROGEN , SLÖSAR PÅ ANDRA SKITSAKER. men bara för att jag har varit smart
    så känns de som om folk vill trycka ner mig på ett sätt. JAG är alltid artig mot folk och de fattiga kanske tolkar det som att jag tycker synd om dem? jag skryter inte utan är mig själv och har fortfarande respekten.

    Varför är det så? Till exempel när jag var hos mina släktingar så klädde jag mig fint utomlands. Då kände jag att de kände sig underlägsna eller något.

    Vill påpeka att jag är väldigt intellektuell och ser smart ut men jag vill inte leka dum eller klä mig i trasiga kläder för att folk ska Fatta.

    Åsikter/ varför är det så?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-09-04 17:30
    KAN NÅGON SMART KOMMA MED SVARET?


    Vi brukar säga att pengar syns, upplever det liknande du gör, jag är företagare i en norrländsk stad , bästa du kan göra är att leva med lika sinnade, det beror på lite vart du går, jag var på dejt i sthlm, vi gick på söder, där fick vi positiva blickar, tjejen jag dejta var från Växjö , hon reflektera vad folk tittar på oss,hon hade inte upplevt det förut, men jag märker att det inte är någon skillnad från en mindre stad till storstan, man syns ändå.

    Var till Newyork för några år sedan, vi hade förlovat oss, vi gjorde en massa saker, som att fara upp på empire state building , där ropar vakten Ni där! the married couple , ni får gå före i kön, samt tog helikopter tur runt frihetsgudinnan , även där ropar piloten , ni där,  ni får sitta framme och vi gick före kön, herre gud dom kan omöjligt sett förlovningsringarna först, utan någon utstrålning måste det vara. som sagt helt sjukt.

    Ryktena går fortare, kan vara ute på krogen och folk jag prata med kan säga, jag vet vem du är! Jag har aldrig träffat eller ens sett personen i fråga.
    Visst vi är företagare, kör sportbilar, engång skrev expressen dom köpte lyxbilarna i din kommun, självklart var man med där, även om man själv vill hålla en låg profil.
    Samt många som du berätta kan döma en på en gång , beror lite på var man befinner sig, men fördomarna är som du beskriver.
  • BossHoss

    Folk snackar ofta om att man har pengar, och kan köpa saker och har det gott ställt. Men sedan ser man på hur skillnaderna är folks liv.

    Jag sparar till saker och köper dem sedan, alternativt tar ett litet lån och betalar av direkt. Äter matlåda på jobbet, kör en ekonomisk bil som jag betalt och som drar lite, som jag vårdar och tänker köra tills den dör.
    Jag väljer ofta köpa saker på rea eller när det är bra pris och planera mina inköp inte spontanhandla vilket alltid är skitdyrt. Gör saker själv, skall jag åka på semester så planerar jag i god tid så jag betalar hälften än vad de gör osv osv osv det gör att man har råd till en helt annan livsstil än polarna som ibland till och med har mer lön men en idiotisk livsstil (enligt mig)

Svar på tråden Ser ner på mig för att jag??