• Louisejp

    Bebisar med stora huvudomfång 0-6 mån

    Ni som har barn med stora huvuden, vad har dom haft för huvudomfång från nyfödd till 6 månader?!

    Ska göra ultraljud på sonens huvud imorgon, så nojig!!!! Han har nu vid snart 6 månader 47.2 cm i omfång... när han föddes hade han 38.

    Snälla lugna mig! :(

  • Svar på tråden Bebisar med stora huvudomfång 0-6 mån
  • Louisejp
    Meriall skrev 2018-09-05 18:07:46 följande:

    Min bebis hade jättestort huvud men minns inte siffror, kan kolla ikväll och skriva.


    Ja tack!!!
  • Meriall
    Louisejp skrev 2018-09-05 11:15:35 följande:

    Ni som har barn med stora huvuden, vad har dom haft för huvudomfång från nyfödd till 6 månader?!

    Ska göra ultraljud på sonens huvud imorgon, så nojig!!!! Han har nu vid snart 6 månader 47.2 cm i omfång... när han föddes hade han 38.

    Snälla lugna mig! :(


    Hon hade 39 i huvudmått på BF och 6 månader efter hade hon 46,4. Så lite långsammare tillväxt men också stort. Nu är hon 22 mån och har 52 i huvudmått.
  • Louisejp
    Meriall skrev 2018-09-06 17:16:00 följande:

    Hon hade 39 i huvudmått på BF och 6 månader efter hade hon 46,4. Så lite långsammare tillväxt men också stort. Nu är hon 22 mån och har 52 i huvudmått.


    Okej! Han hade precis 46,4 vid 5 månader. Var på ultraljud idag men får inte svar förrän imorgon, dom mätte vätska och så för o se om det är vattenskalle. Läkaren såg ingen tumör eller något sånt läskigt iaf så det känns ju väldigt skönt.
  • Fliselisan

    Vi fick också extra kontroller. Vid födsel var det 35 cm och låg precis på normalkurvan, sen 2 veckor senare 2 kurvor över hos BVC. Vi gjorde kontroller 1g/ v men huvudet låg stadigt kvar på 2 kurvor över. Han ligger precis på samma kurva nu 6 månader senare. som jag förstår det är det viktigaste att de följer samma kurva. Både jag & maken har stora huvuden.

    Troligen var huvudet tillplattat vid födseln och rätade till sig sedan så stort det skulle vara.

    Här är några av måtten:

    Födsel: 35cm

    4 veckor: 39,5

    3 månader: 43.3

    6 mån 1 v: 46,6

  • Louisejp
    Fliselisan skrev 2018-09-06 21:14:11 följande:

    Vi fick också extra kontroller. Vid födsel var det 35 cm och låg precis på normalkurvan, sen 2 veckor senare 2 kurvor över hos BVC. Vi gjorde kontroller 1g/ v men huvudet låg stadigt kvar på 2 kurvor över. Han ligger precis på samma kurva nu 6 månader senare. som jag förstår det är det viktigaste att de följer samma kurva. Både jag & maken har stora huvuden.

    Troligen var huvudet tillplattat vid födseln och rätade till sig sedan så stort det skulle vara.

    Här är några av måtten:

    Födsel: 35cm

    4 veckor: 39,5

    3 månader: 43.3

    6 mån 1 v: 46,6


    Okej! Jo precis. Han hoppade upp någon kurva vid 3-4-5 månader, men inte något jätteskutt. Imorgon får vi förhoppningsvis svar på ultraljudet iallafall..
  • Eightbelow

    Vår dotter har också stort huvud. När hon föddes hade hon 35 och när hon va 6 månader hade hon 45,6. Vi fick en extra kontroll men det planade ut och hon ligger nu perfekt i sin egen kurva högre upp än ?normalt?. Läkaren förklarade det som att det är ärftligt med stora huvuden och eftersom både jag och min sambo har stora huvuden så är det antagligen därför hon har det och eftersom hon ligger stabilt i sin kurva så har dom inte kollat upp det ytterligare!

    Håller tummarna för att det bara är så att ditt barn har lite större huvud och inget annat!

  • Louisejp
    Eightbelow skrev 2018-09-06 22:48:12 följande:

    Vår dotter har också stort huvud. När hon föddes hade hon 35 och när hon va 6 månader hade hon 45,6. Vi fick en extra kontroll men det planade ut och hon ligger nu perfekt i sin egen kurva högre upp än ?normalt?. Läkaren förklarade det som att det är ärftligt med stora huvuden och eftersom både jag och min sambo har stora huvuden så är det antagligen därför hon har det och eftersom hon ligger stabilt i sin kurva så har dom inte kollat upp det ytterligare!

    Håller tummarna för att det bara är så att ditt barn har lite större huvud och inget annat!


    Okej! Jag har nog ganska litet huvud men min sambo och en den av hans släkt har något större huvuden så hoppas det är därför och inte vattenskalle!

    Tack!
  • Louisejp
    Fliselisan skrev 2018-09-10 16:26:31 följande:

    Åh, vad tråkigt att höra....blir han opererad eller hur går ni vidare nu? Mår han bra för övrigt?


    Vet inte riktigt än, vi ska få remiss till neurokirurgen i Lund (bor i Skåne) för o se hur vi ska gå vidare! Men denna väntan på 4 veckor tills vi får mer svar är ju sådär....
  • Anonym (My)

    Hur har det gått?

    Har själv en pojke på 10 månader som ska in på ultraljud för att han har stort huvud, är så orolig att det ska vara något som är fel ...

Svar på tråden Bebisar med stora huvudomfång 0-6 mån