• Magnusw32

    Andrahandsgäst som inte städar

    Har sagt upp vår andrahandshyresgäst i juni och han flyttade nu. Sa att han hade städat men när vi kommer till lägenheten så är den så snuskig. Han har på som höjd dammsugit. Kyl/frys ej uttorkad eller avfrostad. Toaletten e ett skämt. Inte avtorkat eller rengjort alls. Massa damm på hatthyllan. Golvbrunn så äcklig och vattenlåsen är ej rensade. Vi har haft kontakt med honom och han blir bara irriterad och säger att det såg värre ut när han flyttade in och att han visst städat. Vi har tagit bilder och det är verkligen INTE städat. Vi hade en deal vid inflyttning(hans förslag) eftersom det var ganska stressigt runt tiden vi skulle flytta därifrån att han tog över städningen mot avdrag på hyran. Med det sagt så betyder ju inte det att det är ok att han lämnar i det skicket. Man flyttstädar ju alltid när man lämnar lägenhet om inte annat är sagt. Jag har stor erfarenhet av att bo i andrahand och jag har då aldrig lämnat en lägenhet i det skicket. Nån som varit med om samma och hur har ni gjort? Han svarar inte på senaste sms:et där vi skrev att han kan få en chans att göra det ordentligt eller så får vi anlita en städfirma på hans bekostnad.

    Ps. Är en väns lillebror som är andrahandshyresgästen så man känner ju att han borde verkligen tänka på att sköta sig ds.

  • Svar på tråden Andrahandsgäst som inte städar
  • Magnusw32
    viseversa skrev 2018-09-06 06:52:28 följande:

    Säg att ni kommer anställa en städfirma och han betalar räkningen. Ni fakturerar den till honom.


    Jag tolkar ditt svar som att du håller med mig om att han agerar fel?

    Vi väntar fortfarande på att han ska svara om han kan göra det själv annars är det ju absolut alternativet.
  • Videung7634

    Första gången det hände mig städade vi fint, vet inte vad man har för rättigheter. Då lärde vi oss av misstaget.

    Nu senast fick dom betala en deposition, vilket vi skrev in i kontraktet, som dom fick tillbaka när vi kollat städningen. Plus att vi fotade hur det såg ut innan dom flyttade in.

  • riboflavin

    Vad står i kontraktet? Oavsett vad som är kutym så måste man avtala om saker för att vara säker på att det blir gjort.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Magnusw32
    Videung7634 skrev 2018-09-06 07:14:59 följande:

    Första gången det hände mig städade vi fint, vet inte vad man har för rättigheter. Då lärde vi oss av misstaget.

    Nu senast fick dom betala en deposition, vilket vi skrev in i kontraktet, som dom fick tillbaka när vi kollat städningen. Plus att vi fotade hur det såg ut innan dom flyttade in.


    Han betalade en deposition ifall det skulle bli nåt strul med hyran. Men allt funka fint så då använde vi den så att han inte betalade sista hyran. Tycker verkligen vi gjort rätt från vår sida och kan inte förstå hur man inte kan städa när man flyttar ut!
  • viseversa
    Magnusw32 skrev 2018-09-06 07:08:49 följande:
    Jag tolkar ditt svar som att du håller med mig om att han agerar fel?

    Vi väntar fortfarande på att han ska svara om han kan göra det själv annars är det ju absolut alternativet.
    Ja han har gjort fel. Min kompis var med om samma. Hennes andrahandsgäst lämnade lägenheten i liknande skick som du beskriver. Hon hade även haft sönder saker utan att berätta det. Min kompis städade själv en hel dag men skickade en räkning för sitt jobb för till andrahandsgästen. Som blev sur men betalade ändå.
  • nevermind
    Magnusw32 skrev 2018-09-06 07:38:50 följande:

    Han betalade en deposition ifall det skulle bli nåt strul med hyran. Men allt funka fint så då använde vi den så att han inte betalade sista hyran. Tycker verkligen vi gjort rätt från vår sida och kan inte förstå hur man inte kan städa när man flyttar ut!


    Till nästa gång, behåll depositionen tills de har flyttat ut.
  • Anna60

    Se till att fota av allt som är ostädat. Sen tar ni dit en städfirma och fakturerar hyresgästen. På fakturan skriver ni också sista betalningsdatum. Betalar han inte så skicka åtminstone EN påminnelse skriftligt. I påminnelsen skriver ni sista betalningsdatum och "om betalning inte sker på förfallodagen kommer ni ansöka om betalningsföreläggande från Kronofogdemyndigheten med påförande av dess avgifter". Det brukar få fart på geldenären. Om han inte betalar då så laddar ni ner en blankett från kronofogden.se där ni fyller i allt. Denna skickar ni samt fakturakopior, påminnelser, foton på ostädad lägenhet och allt. 

    Detta kräver lite arbete, men det är det värt! Se till att ha kopior på ALLT.

  • Magnusw32
    Anna60 skrev 2018-09-06 10:54:54 följande:

    Se till att fota av allt som är ostädat. Sen tar ni dit en städfirma och fakturerar hyresgästen. På fakturan skriver ni också sista betalningsdatum. Betalar han inte så skicka åtminstone EN påminnelse skriftligt. I påminnelsen skriver ni sista betalningsdatum och "om betalning inte sker på förfallodagen kommer ni ansöka om betalningsföreläggande från Kronofogdemyndigheten med påförande av dess avgifter". Det brukar få fart på geldenären. Om han inte betalar då så laddar ni ner en blankett från kronofogden.se där ni fyller i allt. Denna skickar ni samt fakturakopior, påminnelser, foton på ostädad lägenhet och allt. 

    Detta kräver lite arbete, men det är det värt! Se till att ha kopior på ALLT.


    Han har äntligen hört av sig efter många om och men. Jag har varit i kontakt med hyresgästföreningen och vår hyresvärd och de håller med mig. Så nu blir det så att vi antingen fixar städfirma eller gör det själva så får han bekosta det. Helt sjukt att man ska behöva jaga folk och lägga ner så mycket tid själv. Tack för svar!:)
  • Anna60
    Magnusw32 skrev 2018-09-06 12:23:08 följande:
    Han har äntligen hört av sig efter många om och men. Jag har varit i kontakt med hyresgästföreningen och vår hyresvärd och de håller med mig. Så nu blir det så att vi antingen fixar städfirma eller gör det själva så får han bekosta det. Helt sjukt att man ska behöva jaga folk och lägga ner så mycket tid själv. Tack för svar!:)
    Städa inte själva. Då är det lite svårare att värdera kostnaden. Men 50 kr per kvm är rimligt. Och lite svårt att fakturera som privatperson. 
Svar på tråden Andrahandsgäst som inte städar