• Kravattsmurfen

    Varför radhus?

    Ni som köper radhus varför gör ni det? Är inte hela grejen när man flyttar från lägenhet att slippa bo vägg i vägg med nån annan. Tycker radhus ofta nästan är lika dyra som villor dessutom.

    Vill man inte hellre bo i en villa om det ligger en i samma område och bara kostar 500 000 till...

  • Svar på tråden Varför radhus?
  • Duckan

    Jag är heller ingen radhus-människa men kan förstå köpet. Du får en uteplats, kanske en tomtplätt, men förmodligen mindre att sköta om och lite billigare än ett fristående hus.

  • sextiotalist
    Kravattsmurfen skrev 2018-09-06 08:48:43 följande:

    Ni som köper radhus varför gör ni det? Är inte hela grejen när man flyttar från lägenhet att slippa bo vägg i vägg med nån annan. Tycker radhus ofta nästan är lika dyra som villor dessutom.

    Vill man inte hellre bo i en villa om det ligger en i samma område och bara kostar 500 000 till...


    Jag är inte heller radhusmänniska och skulle inte valt detta. Men det finns många som trivs med att bo i radhus, en del trivs med att ha nära till grannarna, har inga problem med att bo vägg i vägg.
    Så det är ju jättebra att det finns olika boende som passar olika personer. Personligen så tycker jag bostadsrätter är ett koncept som inte passar min syn på boende, så jag väljer hellre en hyresrätt framför bostadsrätt.
    Hade det funnits ägandelägenheter (finns ett fåtal) så hade det varit något som passade mig bättre
  • PH76
    Kravattsmurfen skrev 2018-09-06 08:48:43 följande:

    Ni som köper radhus varför gör ni det? Är inte hela grejen när man flyttar från lägenhet att slippa bo vägg i vägg med nån annan. Tycker radhus ofta nästan är lika dyra som villor dessutom.

    Vill man inte hellre bo i en villa om det ligger en i samma område och bara kostar 500 000 till...


    Det beror väl lite på var man bor, nu bor vi i hus men radhusen i vårt område ligger på 2-3 miljoner lägre. Sen så är det ju också minde tid man behöver lägga på trädgården samt mycket närmare för barnen till en massa kompisar.

    I vårt område bor det tyvärr mest pensionärer (vi har småbarn) och har några gånger ställt oss frågan om vi vale rätt som köpte hus. Sen är det såklart skönt med en massa space både ute och inne.

  • LFF

    Vi behövde ett större boende och ville inte ha det jobb som en villa kräver med två små barn. Valet blev ett nybyggt BR-radhus med en liten uteplats och en innergård där barnen kan släppas ut och leka utan att man behöver vara med på samma vis som i ett flerfamiljshus.

  • Fjäril kär

    + mindre tomt att sköta om

    + kostar mindre

    + närhet till grannarna men ändå kunna bo ifred

    + barnen har oftast en gemensam gård/lekplats att hänga på, det finns ofta saker att göra för barnen. Skateboardpark, pulkabacke etc är oftast på själva området och de behöver inte gå iväg över gatan och i trafiken

    + trygghet med att ingå i en gemenskap med grannarna

    + de flesta jag känner väljer att bo i samma område som sina vänner och/eller familj vilket löser en hel del logistik och umgänge

  • Anotherone

    I vårt fall så var vi inte intresserade av något stort hus. Absolut ingen stor trädgård som kräver omvårdnad och tar massa tid, då vi har ett sommarställe som vi också har ansvar för.

    Jag hade kunnat fortsätta bo i lägenhet men där vi bor finns inga bostadsrätter som är "radhusliknande" eller där nedersta planet har markplan eller terrass. Det var just uteplatsen och att bo på marken som var önskemålet. Så att barnen kan vara ute och leka och gräva i sandlådan en stund medan man själv står i köket och fixar mat tex. Att inte behöva tvinga in dem för att man bor i ett lägenhetshus.

    Så vi tycker att radhus är perfekt. Det är friköpt, dvs inget BR-radhus med avgift. Vi bor på gaveln så vi har egentligen bara en närmsta granne. Carport vid huset och liten tomt på kanske 450 kvadrat totalt fram-och baksida.

    Det är väl jättehärligt att det finns olika boendeformer! Och gällande priset, OM det nu var så att vi ville ha en villa med uppvuxen tomt så skiljer det mer än 500 000kr i vår kommun. Förmodligen det tredubbla.

  • Fjäril kär

    Många radhus erbjuder en bättre anpassad boyta utan att bli för stort. Det är just därför radhus är precis mittemellan lägenhet och hus.

Svar på tråden Varför radhus?