• K Kalle

    Vad tycker ni som gillar SD om dessa typiska svenska värderingar?

    Enligt World Value Survey är detta typiska svenska värderingar - och de är väldigt unika i världen:

    - Positiv syn på jämställdhet och kvinnors frihet att forma sig liv som de själva vill

    - Positiv syn på HBTQ-personers rättigheter

    - Positiv till det sekulära samhället

    - Positiv till individuell frihet

    - Positiv syn på det som är nytt i förhållande till traditioner

    Vad tycker ni som gillar SD om dessa typiska svenska värderingar?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-09-06 12:49
    Till jämställdhet och kvinnors frihet hör rätten till abort, och till HBTQ-personers rättigheter hör rätt till att gifta sig och skaffa barn.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni som gillar SD om dessa typiska svenska värderingar?
  • K Kalle
    Anonym (VemVad) skrev 2018-09-07 13:42:58 följande:
    Det skulle man ju kunna tro, men konsekvenserna är tvärt emot de svenska värderingarna. Kontraproduktivt med andra ord!
    På vilket sätt är konsekvenserna tvärtom?
  • K Kalle
    Anonym (E) skrev 2018-09-07 11:30:38 följande:

    Med ditt tillägg där längst ner i trådstarten, angående vad du menar ingår i dessa värderingar, i åtanke så röstade jag på dåligt. Är totalt emot abort och är emot att homosexuella ska ha lagstiftad rätt att gifta sig i kyrka eller annat liknande. Att tvinga på politik och värderingar i folks religioner anser jag fel, trots att jag inte är religiös själv. Om en religion är emot homogifte är det inget mer än hyckleri och oäkta om man viger homosexuella ändå på grund av lagstiftning. Är inte heller positiv till det som är nytt i förhållande till traditioner. Traditioner ska vara samma år efter år, det är liksom hela grejen med traditioner.


    Du har inte svenska värderingar. Det har inte SD heller så inte konstigt om du röstar på dem. Felet blir när SD:are påstår att de värnar om svenska värderingar när de inte håller med om dem.
  • Anonym (An)
    Anonym (V) skrev 2018-09-06 20:43:12 följande:

    Är positiv förutom att jag tycker kvinnors frihet går väl långt och HBTQ är ett rent vänsterkommunistiskt påhitt.


    På vilket sätt går kvinnors rättigheter för långt, borde kvinnor ha mindre rättigheter än männen?

    Så mänskliga rättigheter är ett vänsterkommunistiskt påhitt, bra, då är jag med stolthet för vänsterkommunistiska påhitt.
    Jag gillar mänskliga rättigheter - för alla..
  • Anonym (An)
    Anonym (VemVad) skrev 2018-09-06 22:32:17 följande:

    Dessa värderingar är precis det som får stryka på foten med invandringen - ironiskt nog.


    Och det är skrämmande både när det kommer från andra kulturer och från svenskt håll.
    K Kalle skrev 2018-09-07 07:31:14 följande:
    Fast det är ju ännu mer korkat att rösta in dessa värderingar in i riksdagen. Det är ju som att rösta på ett parti med enbart konservativa invandrare.
    Exakt. 
    Dom värderingar du räknat upp i din trådstart, ska vi vara väldigt glada att vi har och aldrig glömma att kämpa för att få behålla dom.
  • Anonym (An)
    K Kalle skrev 2018-09-07 07:32:11 följande:
    "kvinnors frihet går väl långt"? På vilket sätt då? Tycker du inte att kvinnor ska ha samma frihet som män?
    Great mind thinks alike. 
    Skål
  • Anonym (An)
    Furti skrev 2018-09-07 09:43:11 följande:
    Jag skulle säga att det är väl som att medvetet ta ett mindre steg i fel riktning. Att låta nuvarande "goda" politik fortsätta innebär däremot betydligt större steg i fel riktning.
    Varför är det ett större fel att fortsätta med den politik som genomsyras av dom värderingar vi vill behålla.
    Det verkar jag helknäppt att överge en sån politik. 
  • Anonym (An)
    Anonym (E) skrev 2018-09-07 11:30:38 följande:

    Med ditt tillägg där längst ner i trådstarten, angående vad du menar ingår i dessa värderingar, i åtanke så röstade jag på dåligt. Är totalt emot abort och är emot att homosexuella ska ha lagstiftad rätt att gifta sig i kyrka eller annat liknande. Att tvinga på politik och värderingar i folks religioner anser jag fel, trots att jag inte är religiös själv. Om en religion är emot homogifte är det inget mer än hyckleri och oäkta om man viger homosexuella ändå på grund av lagstiftning. Är inte heller positiv till det som är nytt i förhållande till traditioner. Traditioner ska vara samma år efter år, det är liksom hela grejen med traditioner.


    Totalt emot?
    Även om kvinnan blivit gravid genom våldtäkt?
    Eller när fostret inte har en chans att överleva alternativt bli ett kolli utan chans till bättring efter förlossningen?
    Även om kvinnans liv är hotat av graviditeten?
  • Anonym (An)
    K Kalle skrev 2018-09-07 13:50:19 följande:
    På vilket sätt är konsekvenserna tvärtom?
    Det skulle jag också vilja få ett svar på.
    Hur kan en politik som värnar mänskliga rättigheter och gjort stora framsteg inom det, kanske rentav världsledande såna.
    Hur kan helt plötsligt få en motsatt effekt? 
  • Crash Man
    K Kalle skrev 2018-09-06 12:47:45 följande:

    Enligt World Value Survey är detta typiska svenska värderingar - och de är väldigt unika i världen:

    - Positiv syn på jämställdhet och kvinnors frihet att forma sig liv som de själva vill

    - Positiv syn på HBTQ-personers rättigheter

    - Positiv till det sekulära samhället

    - Positiv till individuell frihet

    - Positiv syn på det som är nytt i förhållande till traditioner

    Vad tycker ni som gillar SD om dessa typiska svenska värderingar?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-09-06 12:49
    Till jämställdhet och kvinnors frihet hör rätten till abort, och till HBTQ-personers rättigheter hör rätt till att gifta sig och skaffa barn.


    Jag är för jämnställdhet, vilket nästan alla är i dagens Sverige. Undantagen är troligtvis anhängare av fredens religion. Jag är dock emot tredje vågen feminism och är glad att SD vill ta bort genustramset från skolan. Oavsett vilket är jag helt för abort; jag är till och med för abort i nionde månaden. Jag stödjer inte SD i alla frågor, vilket få personer lär göra. Abortfrågan är en av dem.

    Jag tycker dock att abortdebatten är tagen helt ur sin proportion i Sverige. Sd vill sänka abortgränsen till tolv veckor, vilket är standard i nästan hela Europa. Det är bara i Sverige det betraktas som extremt att vilja minska abortgränsen från 18 till 12 veckor..

    Jag är även helt för HBTQ-personers rättigheter. Jag bryr mig inte hur andra lever sina liv så länge det inte skadar mig. Jag är dock emot pride-rörelsen då den ligger väldigt långt åt vänster. Dessutom stödjer faktiskt SD homosexullas rättigheter.

    Jag är positiv till det sekulära samhället, vilket är en anledning till varför jag kommer rösta SD. Jag vill inte att wahabistiska moskéer poppar upp som svampar i svenska samhället där de gormar ut att Allah är bäst en gång i veckan, det kommer bli mer tro mig. Islam är en motkultur och SD verkar vara det enda partiet som förstår sig på det.

    Inget av de åtta partierna i Sveriges riksdag är för individuell frihet. Åtminstånde inte som jag vill ha det. Tyvärr.

    Jag är varken traditionalist eller progressiv. Det är inte viktigt för mig om folk håller fast vid sina traditioner eller inte.
  • Anonym (jupp)

    - Positiv syn på jämställdhet och kvinnors frihet att forma sig liv som de själva vill
    Stödjer jag helt och är inget som SD är emot. Det enda negativa SD har är sänkningen av abortgränsen och det är en stor negativ punkt för mig. Kanske den största.

    - Positiv syn på HBTQ-personers rättigheter
    Stödjer HBTQ-personers rättigheter. Antar att du tänker på giftemålsfrågan? Jag anser att dom bör få gifta sig. 

    - Positiv till det sekulära samhället
    För ett helt sekulärt samhälle, med mer restriktioner på olika religiösa rörelser. Något SD på dom flesta punkter stödjer. Trist att dom inte stödjer förbud av religiösa skolor dock.

    - Positiv till individuell frihet
    Jupp. SD tror på individers rätt att välja istället för att staten ska lägga sig i på dom flesta punkter. 

    - Positiv syn på det som är nytt i förhållande till traditioner
    Varken eller. Saker är inte bra eller dåliga för att dom är nya eller traditioner. Jag tror dock att det är viktigt att ha en gemensam kultur och traditioner. Dock behöver dessa inte vara fixerade i sten man kan skapa nya delar av kulturer och traditioner. 

  • Furti
    K Kalle skrev 2018-09-07 13:50:19 följande:
    På vilket sätt är konsekvenserna tvärtom?
    Säg att man är för öppenhet och jämställdhet, och det innebär att nya invånare kommer och begränsar både öppenheten och jämställdheten.
  • Aniiee
    Anonym (A) skrev 2018-09-06 19:55:13 följande:

    Det enda jag har problem med är traditionerna. Jag älskar våra högtider och är väldigt för att fortsätta ge mina barn samma glädje i dem. Men däremot är jag för annan mat i dessa högtider. Jag har den kristna tron men är öppen för att mina barn inte känner samma eller har en framtida känsla för någon annan.


    Jag tror du missförstår formuleringen en aning. Det handlar alltså inte om att slänga ut traditionerna, utan att uppskatta ÄVEN det som inte är "traditionellt svenskt". Det handlar inte direkt eller bara om högtider utan i allmänhet. Liksom, både vasalopp och bowling, inte bowling istället för vasalopp. Grisfötter OCH kebab. Astrid Lindgren OCH Rick Riordan. Tyska i språkvalet i skolan OCH kinesiska. Dalahästar OCH origami.

    Nyheter I FÖRHÅLLABDE TILL traditioellt.
    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • Anonym (E)
    Anonym (An) skrev 2018-09-07 14:04:12 följande:

    Totalt emot?

    Även om kvinnan blivit gravid genom våldtäkt?

    Eller när fostret inte har en chans att överleva alternativt bli ett kolli utan chans till bättring efter förlossningen?

    Även om kvinnans liv är hotat av graviditeten?


    Totalt emot ja.
  • Lejonkronspil
    - Positiv syn på jämställdhet och kvinnors frihet att forma sig liv som de själva vill. Till jämställdhet och kvinnors frihet hör rätten till abort.
    Jag är för att ge alla lika rättigheter. Emot kvotering av föräldraförsäkringen, kvotering till styrelser, gnäll om att det finns "för få" män/kvinnor inom vissa yrken och utbildningar och så vidare. När det gäller abort är jag emot det med två undantag. 1) om kvinnan har blivit våldtagen. Men då det finnas strikta specifika regler kring detta. T.ex. hon ska anmäla detta direkt innan det finns någon som helst chans till att hon vet om hon blivit gravid eller inte. Alltså inom 3-4 dagar från våldtäkten ska det anmälas. Det ska också finnas något som stärker hennes historia - exempelvis skador, sperma eller videoinspelning. Hon ska också kunna bevisa att hon tagit ett "dagen efter piller" inom ett dygn från våldtäkten (i extrema fall där det bevisats att hon omöjligt skulle kunna gjort det, typ hon blev våldtagen och lämnad i norrlands inskog eller inlåst i en källare efteråt, kan det göras undantag). Hon ska ta blodprov 14 dagar efter våldtäkten och sen igen 21 dagar efter. Visar det positivt för graviditet vid något av proven ska hon ha max 10 dagar därifrån på sig att välja abort eller inte, och den ska ske senast den 10:e dagen. Väljer hon att inte göra det ska hon inte kunna ångra sig efter dessa 10 dagar.
    Eller 2) Om hon sannolikt kommer att avlida av graviditeten. Då ska minst 2 oberoende läkare göra bedömningen att graviditeten på allvar är livshotande, att risken alltså är stor att hon dör, och att det inte finns någon annan lösning eller behandling som minskar risken. Aborten ska då ske så fort som möjligt efter att det konstaterats.
    I övrigt anser inte jag abort ska vara tillåtet, nej.

    - Positiv syn på HBTQ-personers rättigheter. Till HBTQ-personers rättigheter hör rätt till att gifta sig och skaffa barn.
    Jag tycker de kan ha rätt att gifta sig borgerligt men när det gäller att gifta sig i kyrkan/moskén/synagogan så anser jag det ska vara upp till varje trossamfund att avgöra vilka regler kring detta de ska ha. Inget staten ska lägga sig i. Barn har jag inga problem med att de skaffar.

    - Positiv till det sekulära samhället
    Jag är agnostiker så du kanske kan lista ut mitt svar på det själv. Om inte så ja.

    - Positiv till individuell frihet
    Ja, det beror ju på vad du menar med detta. Så länge man inte skadar någon eller tvingar på något på andra så visst får man vara fri att leva som man vill.

    - Positiv syn på det som är nytt i förhållande till traditioner
    Även detta beror på vad du menar men utifrån vad jag tänker mig så nej.
Svar på tråden Vad tycker ni som gillar SD om dessa typiska svenska värderingar?