• Anonym (Ts)

    Gravid med andra barnet och sambon vill abort

    Fick reda på att jag var gavid för 3 veckor sedan nu, det var högst oplanerat och olägligt och vi har hela tiden skyddat oss utom vid ett enda tillfälle (dagen innan jag skulle ha mens så trodde självklart vi var säkra).

    Saken är att sambon verkligen inte vill ha ett barn till nu, vår dotter är 1,5 år och vi har i våra planer tänkt syskon med minst 4 år emellan. Dessutom läser jag på komvux nu för att påbörja en utbildning nästa höst. Men jag menar på att allt löser sig, visst det blir säkert tufft med 2 år emellan men det är ju knappast ovanligt! Jag ville ju egentligen inte heller ha barn nu och blev ordentligt chockad när jag fick positivt på grav.testet. Men nu har jag smält det och är väldigt glad över gravideteten och ser fram emot syskon. Och att skjuta på utbildningen ett år gör jag nästan hellre så slipper jag avbrott för graviditet och fl precis när man börjat ett nytt jobb kanske...

    Dessutom känner jag egentligen att det är roligare för barnen att vara lite mer närmare i åldrarna så de har mer gemensamt.. Vi är utöver det ganska unga och vill kanske inte ha mer än 2 barn. I så fall skulle vi vara klara och "fria" att njuta ganska tidigt. Vilket känns skönt!

    Men hur ska jag hantera att sambon verkligen inte vill bli pappa nu? Tro mig, jag har övervägt abort och tom bokat tid för det, jag vill absolut inte köra över min man. Men ju närmare tiden det kom destå mer kände jag, nej jag vill inte!

    Idag gjorde vi ett vul för att se så fostret levde, vilket det gjorde så jag var självklart överlycklig. Men sambon blev riktigt besviken och "hotar" med att lämna mig om jag ändå behåller :( Jag anser ju att om jag nu blivit gravid för att vi slarvade en gång så får han ta sitt ansvar som man.. Vi har redan ett barn, en stor lägenhet, jobb osv så inte så att vi är 18 och bor hemma hos föräldrarna... Är det egoistiskt av mig att tänka så?

    Någon som har en solskenshistoria där pappan absolut inte ville ha syskon men det blev bra tillslut ändå? Vill ju bara glädja mig nu men istället går jag runt och mår jättedåligt på grund av allt :(

  • Svar på tråden Gravid med andra barnet och sambon vill abort
  • Anonym (Abc)
    Anonym (cicco) skrev 2018-09-08 05:11:53 följande:

    Tror du att du kan fortsätta leva med din sambo efter att han ställt ett sådant ultimatum? Jag hade tappat förtroendet totalt. Kan du förlåta dig själv om du gör abort för sambons skull? Jag har gått igenom en abort pga uteblivet missfall och det är nog det absolut jobbigaste jag gjort.

    Du bör nog ställa dig frågan om du vill ha ett barn till.

    Bortse från situationen runt omkring.

    Känner du dig det minsta tveksam till abort så gör det inte. Risken finns att om du gör abort mot din vilja så kommer du aldrig förlåta din sambo. Det kommer ligga som en kil mellan er.

    Så du kanske får räkna med att bli ensamstående hur du än gör.


    Det är väl tvärtom bättre att han är tydlig med vad han anser blir den yttersta konsekvensen redan nu framför att låtsas som att allt är frid och fröjd och sedan lämna när barnet är fött? Det om något hade varit ett svekfullt dubbelspel. Först låtsas att han vill men sen när det blir jobbigt drar han och gnäller över att han egentligen inte ville ha barnet. Förstår inte varför mannen ses som en svikare för att han vill abortera när han hela tiden har varit tydlig. Den som har ändrat sig (eller svikit om man vill vara elak) är ju TS som har gjort helt om från det som sades tidigare. Självklart är mannen lika delaktig i att TS är gravid men det är defintivt inte han som sviker sin partner grenom att "ljuga" innan graviditeten.
  • Anonym (N)
    Anonym (Abc) skrev 2018-09-07 23:42:25 följande:

    På vilket sätt sviker mannen dig? Han har hela tiden sagt att han inte vill ha barn och har därmed varit konsekvent. Inget svek i min värld.

    Sen har han förstås varit klantig (för att beskriva honom snällt här) att ha sex med dig utan skydd och troligen sprutat i dig. De flesta vuxna att det är en väldigt vanlig metod för att göra kvinnan gravid. Han är ju också i högsta grad medskyldig i situationen. Som mannen i en stabil relation hade jag dock litat ganska blint på min sambo och hade nog sett det som ett jättestort svek om kvinnan sen väljer att behålla (nu är det ju istället han som riskerar att tvingas till något han inte vill).

    Om inte annat så är det en lärdom för de män som läser tråden med tanke på alla "behåll barnet" råd från (antar jag) primärt kvinnor. Sensmoralen blir tyvärr: Lita aldrig på din fru/sambo hur länge ni än har känt varandra. Skulle hon råka bli gravid så är du helt utlämnad till hennes beslut och vilja att vara konsekvent med det hon tidigare har sagt. För att undvika sådana situationer bör man alltid vara nogrann med var man lägger sina värdefulla droppar.

    Missförstå mig inte här... Känner du att du verkligen vill ha barnet så ska du givetvis behålla det för du har sista ordet, men försök även att se det ur hans perspektiv och förstå hans känsla av desperation. Han är helt maktlös och du maktfullkomlig inför något som kommer påverka honom enormt mycket både praktiskt och ekonomiskt (på ett negativt sätt i hans nuvarande värld... men kanske kan ändras). Tror även att som många säger... ifall du aborterar och egentligen inte vill själv så riskerar du att dina känslor för honom tynar bort snart. Oavsett så riskerar du att förlora honom.


    Och TS har varit konsekvent med att hon inte vill göra abort.

    Ska man inte kunna lita på någon som säger i förväg precis som det är och är konsekvent med den hon tidigare sagt?
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-06 22:08:59 följande:

    Ja exakt, eller han "tror" att han vill ha ett barn till. Bara om några år... Men jag känner lite att han få ta sitt ansvar när vi hamnat i denna situationen. Jag har dessutom alltid sagt till honom att skulle vi hamna i en situation som denna så har jag svårt att tro att jag skulle kunna gå igenom en abort...


  • Anonym (-)
    Richard1986 skrev 2018-09-08 00:51:43 följande:

    I stora drag håller jag med det "ABC" skriver. Detta då jag själv blev pappa "emot min vilja" till mitt äldsta barn. Jag stödjer absolut att kvinnan ska ha sista ordet i denna fråga. Något annat vore fullständigt orimligt då en eventuell abort innebär ett ingrepp i kvinnans kropp. Och man är 2 om att ha "klantat till det". Men det är en svår sits för hur man än gör så riskerar någon att bli lidande. Den framför allt psykiska påverkan man kan få av att tvingas bli pappa emot sin vilja (såvida man inte klarar av att stålsätta sig rejält och trycka undan alla personliga känslor tills vidare) är inte rolig kan jag skriva under på. Med det sagt så ringaktar jag absolut inte de psykiska reaktioner som en abort kan ge kvinnan heller ! Speciellt inte om man upplever sig pressad att göra den emot sin egentliga vilja. Det måste vara fruktansvärt. Jag förstår verkligen att det måste vara skittufft och otroligt spänt mellan er båda just nu.

    Det är jättebra att du eller ni går i terapi för vilket beslut som än tas så riskerar någon att bli väldigt ledsen och svinarg på den andre och känna sig fruktansvärt sårad. Förhållandet riskerar absolut att spricka vilket beslut som än tas med långvarigt agg mellan er som följd, såvida inte någon av er ändrar er helt. Säger inte att det måste bli så men risken finns.


    Bra skrivet! Håller med allt här. Jag är dock den som pressades till abort.

    Det är en otroligt svår situation där ingen kan vinna. Som du säger är nog terapi den enda vägen att gå.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Abc) skrev 2018-09-07 23:42:25 följande:

    På vilket sätt sviker mannen dig? Han har hela tiden sagt att han inte vill ha barn och har därmed varit konsekvent. Inget svek i min värld.

    Sen har han förstås varit klantig (för att beskriva honom snällt här) att ha sex med dig utan skydd och troligen sprutat i dig. De flesta vuxna att det är en väldigt vanlig metod för att göra kvinnan gravid. Han är ju också i högsta grad medskyldig i situationen. Som mannen i en stabil relation hade jag dock litat ganska blint på min sambo och hade nog sett det som ett jättestort svek om kvinnan sen väljer att behålla (nu är det ju istället han som riskerar att tvingas till något han inte vill).

    Om inte annat så är det en lärdom för de män som läser tråden med tanke på alla "behåll barnet" råd från (antar jag) primärt kvinnor. Sensmoralen blir tyvärr: Lita aldrig på din fru/sambo hur länge ni än har känt varandra. Skulle hon råka bli gravid så är du helt utlämnad till hennes beslut och vilja att vara konsekvent med det hon tidigare har sagt. För att undvika sådana situationer bör man alltid vara nogrann med var man lägger sina värdefulla droppar.

    Missförstå mig inte här... Känner du att du verkligen vill ha barnet så ska du givetvis behålla det för du har sista ordet, men försök även att se det ur hans perspektiv och förstå hans känsla av desperation. Han är helt maktlös och du maktfullkomlig inför något som kommer påverka honom enormt mycket både praktiskt och ekonomiskt (på ett negativt sätt i hans nuvarande värld... men kanske kan ändras). Tror även att som många säger... ifall du aborterar och egentligen inte vill själv så riskerar du att dina känslor för honom tynar bort snart. Oavsett så riskerar du att förlora honom.


    Tack för svar! Nyttigt att läsa ur ett annat perspektiv...

    Du har helt rätt, han har ju verkligen imte sviktit mig, om än kan jag tycka det är dåligt att hota med att lämna. Men förstår varför han gör det!

    Vi får helt enkelt prata ännu mer och jag ska försöka vara mer färstående, det är trots allt jag som egentligen har svikit genom att ändra åsikt :( Men det blir ju så svårt när beskyddarinstinkten direkt kommer för det lilla livet...

    Men jag tycker det är viktigt (för alla) som du säger, att diskutera hur båda ser på abort. För hur säker kvinnan än kan vara så verkar kroppen leva sitt eget liv ;) och är ett barn det allra värsta man kan tänka just nu, då är det ju inte så svårt att alltid se till att skydda sig?!
  • Anonym (Kvinna och mamma)

    Jag hade gjort slut och sen abort. Jag hade INTE kunnat leva med en sån man. Man ställer inte såna ultimatum i ett förhållande. Man diskuterar tillsammans, väger för och nackdelar. Alla vet hur barn blir till. Vill man absolut inte ha barn skyddar man sig.

    Hade jag gjort abort (fast jag egentligen inte ville) hade jag skuldbelagt min man resten av livet, och så kan man inte leva.

    Skillnaden kanske är att jag vet att jag klara mig på egen hand, behöver ingen annan.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Not ok.) skrev 2018-09-08 00:11:14 följande:

    Så ni hade planer på att ha 4 år mellan barnen där ni verkade vara överens. Å helt plötsligt för att du råkar bli gravid, så tycker du att man kan bryta den överenskommelsen genom att behålla?? Det där är absolut INTE okej att göra så. Väldigt taskigt mot din man och egoistiskt av dig!


    Tack för svar, som sagt tidigare är det bra att få läsa ur ett annat perspektiv!

    Jag känner ju själv att det är egoistiskt att behålla, det var därför jag bokade tid för abort med. Men jag har inte tänkt på det så att det faktiskt är jag som sviker sambon när jag ändrat åsikt!

    Det som gör det svårt är ju att känslorna till barnet kommer direkt när man plussar och skulle jag gå igenom en abort för min sambos skull, skulle jag förlåta mig själv eller honom? Jag vet inte, men behåller jag är det ju inte säkert att sambon förlåter mig... Så egt lätt val är det ej! Även om jag är skurken i det hela :(
  • Anonym (Jennifer)
    Anonym (Abc) skrev 2018-09-08 08:19:52 följande:

    Det är väl tvärtom bättre att han är tydlig med vad han anser blir den yttersta konsekvensen redan nu framför att låtsas som att allt är frid och fröjd och sedan lämna när barnet är fött? Det om något hade varit ett svekfullt dubbelspel. Först låtsas att han vill men sen när det blir jobbigt drar han och gnäller över att han egentligen inte ville ha barnet. Förstår inte varför mannen ses som en svikare för att han vill abortera när han hela tiden har varit tydlig. Den som har ändrat sig (eller svikit om man vill vara elak) är ju TS som har gjort helt om från det som sades tidigare. Självklart är mannen lika delaktig i att TS är gravid men det är defintivt inte han som sviker sin partner grenom att "ljuga" innan graviditeten.


    Fast det är jävligt fel att försöka pressa någon till abort, speciellt om man säger sig älska den personen. Det är ett mångt mycket större svek än att ångra sig och inte vilja göra abort efter en graviditet är ett faktum.

    Det är helt okej att ts sambo inte vill ha barnet, och det är okej att han är ärlig med det. Men! Man kan visa det utan att ställa oschyssta ultimatum. Han hade kunnat sagt "Nej, jag känner mig inte redo än för ett till barn just nu, så hur ska vi kunna lösa det här som ett team?". Skulle min man börja hota med att lämna mig om jag inte gjorde en abort (mot min vilja) skulle relationen redan vara över för mig.
  • Anonym (Jill)
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-08 10:53:00 följande:

    Tack för svar, som sagt tidigare är det bra att få läsa ur ett annat perspektiv!

    Jag känner ju själv att det är egoistiskt att behålla, det var därför jag bokade tid för abort med. Men jag har inte tänkt på det så att det faktiskt är jag som sviker sambon när jag ändrat åsikt!

    Det som gör det svårt är ju att känslorna till barnet kommer direkt när man plussar och skulle jag gå igenom en abort för min sambos skull, skulle jag förlåta mig själv eller honom? Jag vet inte, men behåller jag är det ju inte säkert att sambon förlåter mig... Så egt lätt val är det ej! Även om jag är skurken i det hela :(


    Varför är du skurken?
  • Anonym (N)
    Anonym (Jill) skrev 2018-09-08 13:22:07 följande:

    Varför är du skurken?


    För att det är alltid kvinnan som är skurken...eller hur?

    Även om hon säger innan graviditen att hon inte gör abort och mannen ändå väljer att ha oskyddat samlag med henne.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Jennifer) skrev 2018-09-08 12:24:27 följande:

    Fast det är jävligt fel att försöka pressa någon till abort, speciellt om man säger sig älska den personen. Det är ett mångt mycket större svek än att ångra sig och inte vilja göra abort efter en graviditet är ett faktum.

    Det är helt okej att ts sambo inte vill ha barnet, och det är okej att han är ärlig med det. Men! Man kan visa det utan att ställa oschyssta ultimatum. Han hade kunnat sagt "Nej, jag känner mig inte redo än för ett till barn just nu, så hur ska vi kunna lösa det här som ett team?". Skulle min man börja hota med att lämna mig om jag inte gjorde en abort (mot min vilja) skulle relationen redan vara över för mig.


    Prova att vända på det... Är det inte fel att påtvinga en annan person ett ofrivilligt föräldraskap med allt vad det innebär..... trots att man säger sig älska den personen och dessutom tidigare har varit överens om att man inte vill ha något barn den närmaste tiden? Är mannen en svikare som är konsekvent och rakryggad, även inför den nya situationen, istället för att nu göra helt om? Kvinnor brukar vilja ha män som "vet vad de vill" och "står upp för vad de känner även när det blåser" fast det gäller kanske bara så länge kvinnan vill samma sak.

    Hade du sagt samma sak om TS hade velat abortera och mannen behålla. "Jag tycker du ska föda fram barnet för annars sviker du din man och du älskar ju honom". Troligen inte.... Då hade argumentet väl varit att "du bestämmer över din kropp och ingen kan tvinga dig genom en graviditet om du inte vill". Även då skulle mannen betraktas som en svikare för att han inte vill samma sak som kvinnan och istället försöker styra över henne. Oförmågan att växla perspektiv till annat än kvinnans är anmärkningsvärd. Med det sagt är det självklart kvinnan som ensam bestämmer över sin kropp men när det gäller graviditeter bör den makten användas med omsorg och respekt för andra eftersom besluten får stora konsekvenser för mannen med avvikande syn på det.

    Mannen är förmodligen ganska desparat i detta läge (han kan ju inte göra något längre) och hur "löser man det som ett team"? Du har två utfall: 1 Någon blir besviken och känner sig jättesviken av den första. 2. Någon (troligen mannen eftersom kvinnan bestämmer) ändrar uppfattning och båda blir (påtvingat) "nöjda".

    Hade mannen använt eufemismer och lindat in det på ett mer diplomatiskt är det inte säkert att kvinnan förstår hur negativt inställd till graviditeten som mannen är. Många män är inte heller helt taktfulla när de pratar eller kan läsa av kvinnors mer subtila kommunikation. Däremot förstår männen tydliga och raka besked fast det kan bli ganska bordust när ämnena är känsliga.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (N) skrev 2018-09-08 14:23:44 följande:

    För att det är alltid kvinnan som är skurken...eller hur?

    Även om hon säger innan graviditen att hon inte gör abort och mannen ändå väljer att ha oskyddat samlag med henne.


    Det där är ju bara feministisk rappakalja och förminskar kvinnor till att alltid vara offer, vilket inte är fallet.

    Nu utgick både TS och mannen ifrån att det var "säkert" och var därför oskyddade. Samtidigt är det allmänt känt att det knappast finns några "säkra perioder" så båda är givetvis bidragande till situationen.
  • Anonym (mor)

    Jag skulle i alla lägen i mitt liv kunnat göra abort utan att blinka. Har aldrig gjort ngn men liksom i princip. Ingen big deal för mig.  MEN ngt jag ALDRIG skulle kunnat göra är att abortera ett foster som skulle bli mitt redan födda barns syskon. Även om pappan övergivit mig och slagit mig på truten och tagit alla mina pengar.........etc....liksom ett litet syskon.

  • Anonym (Nolo)
    Anonym (mor) skrev 2018-09-08 17:56:49 följande:

    Jag skulle i alla lägen i mitt liv kunnat göra abort utan att blinka. Har aldrig gjort ngn men liksom i princip. Ingen big deal för mig.  MEN ngt jag ALDRIG skulle kunnat göra är att abortera ett foster som skulle bli mitt redan födda barns syskon. Även om pappan övergivit mig och slagit mig på truten och tagit alla mina pengar.........etc....liksom ett litet syskon.


    Kom tillbaka när du varit i de situationerna. Onödigt att uttala sig om saker en omöjligt kan veta något om. Det är inte alls säkert en kan hålla fast vid sina principer när livet drabbar en. Princip och praktik är två helt skilda saker.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Nolo) skrev 2018-09-08 18:32:43 följande:
    Kom tillbaka när du varit i de situationerna. Onödigt att uttala sig om saker en omöjligt kan veta något om. Det är inte alls säkert en kan hålla fast vid sina principer när livet drabbar en. Princip och praktik är två helt skilda saker.
    Jag VET att jag skulle hållit fast vid min princip. När jag fått min underbara dotter och väntade hennes lillasyster så skulle hennes pappa kunnat flyga till månen eller gifta sig med grannen. Jag skulle fött mitt barn.
  • Anonym (N)
    Anonym (Abc) skrev 2018-09-08 15:46:24 följande:

    Det där är ju bara feministisk rappakalja och förminskar kvinnor till att alltid vara offer, vilket inte är fallet.

    Nu utgick både TS och mannen ifrån att det var "säkert" och var därför oskyddade. Samtidigt är det allmänt känt att det knappast finns några "säkra perioder" så båda är givetvis bidragande till situationen.


    Och det du skriver är manschauvinistisk rappakalja som förminskar män till att alltid vara offer.

    Ja , det är allmänt känt att det finns inte några säkra perioder , därför ska man inte ha oskyddat sex med en kvinna som har sagt att hon inte ska göra abort.
  • Anonym (Jennifer)
    Anonym (Abc) skrev 2018-09-08 15:36:46 följande:

    Prova att vända på det... Är det inte fel att påtvinga en annan person ett ofrivilligt föräldraskap med allt vad det innebär..... trots att man säger sig älska den personen och dessutom tidigare har varit överens om att man inte vill ha något barn den närmaste tiden? Är mannen en svikare som är konsekvent och rakryggad, även inför den nya situationen, istället för att nu göra helt om? Kvinnor brukar vilja ha män som "vet vad de vill" och "står upp för vad de känner även när det blåser" fast det gäller kanske bara så länge kvinnan vill samma sak.

    Hade du sagt samma sak om TS hade velat abortera och mannen behålla. "Jag tycker du ska föda fram barnet för annars sviker du din man och du älskar ju honom". Troligen inte.... Då hade argumentet väl varit att "du bestämmer över din kropp och ingen kan tvinga dig genom en graviditet om du inte vill". Även då skulle mannen betraktas som en svikare för att han inte vill samma sak som kvinnan och istället försöker styra över henne. Oförmågan att växla perspektiv till annat än kvinnans är anmärkningsvärd. Med det sagt är det självklart kvinnan som ensam bestämmer över sin kropp men när det gäller graviditeter bör den makten användas med omsorg och respekt för andra eftersom besluten får stora konsekvenser för mannen med avvikande syn på det.

    Mannen är förmodligen ganska desparat i detta läge (han kan ju inte göra något längre) och hur "löser man det som ett team"? Du har två utfall: 1 Någon blir besviken och känner sig jättesviken av den första. 2. Någon (troligen mannen eftersom kvinnan bestämmer) ändrar uppfattning och båda blir (påtvingat) "nöjda".

    Hade mannen använt eufemismer och lindat in det på ett mer diplomatiskt är det inte säkert att kvinnan förstår hur negativt inställd till graviditeten som mannen är. Många män är inte heller helt taktfulla när de pratar eller kan läsa av kvinnors mer subtila kommunikation. Däremot förstår männen tydliga och raka besked fast det kan bli ganska bordust när ämnena är känsliga.


    Så oerhört fånigt... Mannen är inte "rakryggad" för att han vill tvinga sin sambo till abort för annars lämnar han henne ensam med hans två barn. Herregud. Och det har ingenting att göra med "vad kvinnor vill ha". Det är ett äckligt beteende att tvinga någon att göra ett ingrepp i sin kropp som personen inte vill göra. Oavsett om det gäller män eller kvinnor. Punkt.

    Mannen visste att det kan bli barn om man har sex. Ville han inte ha något fler barn alls, skulle han ha sett till att använda skydd 100% av gångerna han hade sex. Det är enbart då han kan bestämma vad som händer med hans spermier.

    Såklart kan man lösa det på ett vettigt sätt. Han har ju redan ett barn att ta hänsyn till. Då funkar det inte att bete sig hur som helst bara för att allt inte blev exakt som man tänkt sig. Dags att växa upp och prata om saken istället för att dra upp en massa hot.
  • Richard1986

    Att det inte ska gå att diskutera detta ämne utan att det hela tiden ska dras upp Feminism VS Antifeminism.....Suck

    Inte konstigt att många män och kvinnor ofta har svårt att se varandra i ögonen och ännu svårare att lita på varandra nuförtiden...

    NEJ det år aldrig rätt att pressa en kvinna till abort emot hennes vilja. MEN hon måste då också inse att det kan få negativa konsekvenser under många år framöver även för henne och framför allt för ett blivande barn att göra en man till pappa emot hans vilja. Det är därifrån man måste utgå.

    Jag blev själv pappa emot min vilja i tidig ålder med en tjej som jag inte hade en kärleksrelation med. Jag skyller absolut inte på någon men jag är väl medveten om de psykiska påfrestningarna. Jag reagerade ungefär som TS sambo gör nu. Några år senare när jag var singel och strulade runt med en 2 år äldre kollega (också singel) så blev hon oplanerat gravid trots att vi skyddade oss. Jag stöttade henne på alla tänkbara sätt och klargjorde att om hon ville behålla så är vi 2 om det. Hon valde dock till slut abort och jag stöttade henne genom hela den processen också. Så jag vet något om hur det påverkar både män och kvinnor. Det finns inga enkla svar och inga quick fix-lösningar på detta. Men att börja med att skuldbelägga varandra pga ens kön (han som man borde veta bättre och får skylla sig själv eller hon som kvinna ska lyssna på vad jag vill göra osv) förvärrar bara situationen. Sånt här kommer ohjälpligen att lämna spår hos båda 2 oavsett vad man väljer.

    Inget ont om TS. Hon verkar klok och medveten om detta och har det säkert redan jättetufft. Därför är det bra att hon/dom går i terapi.

Svar på tråden Gravid med andra barnet och sambon vill abort