• Millimillimeter

    Vilket är världens vackraste/finaste flicknamn?

    Jag har en liten dotter på 1 månad som fortfarande är namnlös. Vi har så svårt att hitta det rätta namnet till henne och velar hit och dit.

    Namn som vi diskuterat är: Julia, Lova, Ingrid, Alma och Saga.

    Kom med förslag på era favoritnamn och kommentera gärna ovanstående namn.

  • Svar på tråden Vilket är världens vackraste/finaste flicknamn?
  • Millimillimeter
    Embla twopointoh skrev 2018-09-07 15:17:30 följande:

    Av namnen du räknade upp tycker jag bäst om Ingrid. Ing- är mjukt och vackert, och -rid känns starkt och stabilt.

    Mitt personliga favoritnamn är Judith (samma där, första stavelsen mjuk, andra hård).


    Det har du rätt i! Judith är fint, det är min mammas favorit så det har hon lobbat för.
  • Millimillimeter
    rabbes skrev 2018-09-07 13:29:55 följande:

    Julia, Ingrid och Alma är väldigt vackra!

    Här är några namn som ligger utanför topp 100-listan som jag gillar:

    Anna, Eva, Karin, Kristina, Lena, Kerstin, Johanna, Elisabet, Helena, Lisa, Frida, Rebecka, Sofie, Lina, Louise, Alexandra, Viktoria, Nina, Kajsa, Evelina, Sanna, Fanny, Annie, Gabriella, Tilda, Emmy, Elina, Irma, Andrea, Viola, Laura, Mimmi, Vendela, Judit, Amelie, Elna, Elisa, Engla, Lydia, Mina, Elma, Rakel, Tora, Nikolina, Ottilia, Betty, Eleonora, Louisa, Aurora, Henny, Adele, Lucia, Amalia, Ada, Estrid, Vilhelmina, Adelia


    Oj en rejäl lista!! Många fins namn där och flera har vi också diskuterat. Gillar Louisa, Henny och Aurora framförallt. Elma med med det ratar sambon... Amelie är himla fint men hur ska man uttala det rätt? Som Annelie fast med M?
  • Millimillimeter
    Nimzay skrev 2018-09-07 14:18:38 följande:

    Tycker alla de namnen du radar upp här är ganska fina. Men allra vackrast tycker jag att Ingrid är. Och som sagt tycker jag även att Julia är väldigt vackert. 

    Andra namn jag tycker att är fina, som nog är typ lite i samma stil är:

    Frida, Astrid, Nanna, Freja, Nova, Irma, Tyra, Thyri, Tove, Signe, Tilda, Alva, Alicia, Emilia, Lydia, Ottilia, Olivia, Amelie, Honoria, Virginia, Sabina, Gisela...


    Tack för en gedigen lista! Många vackra namn där minsann!! Håller med om Ingrid och Julia, lutar dock mer åt Julia för hon ser mer ut som det.

    Tyra, Amelie och Ottilia är superfina! Men uttalar man Amelie som Annelie fast med M? Gillar överlag franska namn, de är ofta väldigt vackra.
  • qfnafnjf

    Finns inga fina namn. Bara fina personer. Sluta blanda ihop dessa koncept.

  • Nimzay
    Millimillimeter skrev 2018-09-07 17:28:46 följande:
    Tack för en gedigen lista! Många vackra namn där minsann!! Håller med om Ingrid och Julia, lutar dock mer åt Julia för hon ser mer ut som det.

    Tyra, Amelie och Ottilia är superfina! Men uttalar man Amelie som Annelie fast med M? Gillar överlag franska namn, de är ofta väldigt vackra.
    Ja, jag skulle iaf uttala Amelie som Annelie som med M, är så jag hört det uttalas i varje fall, ja det är sant många franskklingande namn kan vara ganska vackra. ;)
  • Nimzay
    qfnafnjf skrev 2018-09-07 17:34:59 följande:

    Finns inga fina namn. Bara fina personer. Sluta blanda ihop dessa koncept.


    Finns både fina namn och fina personer, och det viktigaste är ju givetvis att en människa, eller ett djur också för den delen, är fin som person. Men det kan vara roligt och intressant med vackra namn ändå, trots detta, det är liksom en helt annan sak med namn helt enkelt. ;)


  • Millimillimeter
    Nimzay skrev 2018-09-07 17:41:53 följande:

    Finns både fina namn och fina personer, och det viktigaste är ju givetvis att en människa, eller ett djur också för den delen, är fin som person. Men det kan vara roligt och intressant med vackra namn ändå, trots detta, det är liksom en helt annan sak med namn helt enkelt. ;)


    Instämmer! Jag var redan innan jag fick barn en "namnnörd" och tycker att det är väldans kul med namn. Jobbar i förskola och stöter därför på en mängd olika namn och olika kategorier av namn, klassiska (Maria, Josefin), fornnordiska (Idun, Tyra), franska (Corinne, Maxime, Celeste) osv och tycker det är intressant överlag. Nu när jag själv blivit mamma och ska hitta ett namn är det dock svårare, har under många år samlat ihop en lång namnlista men är osäker på vad som passar just min lilla tjej, många fina namn förknippar jag t.ex med barn från mina år i förskolan.

    Men snart ska hon minsann få ett namn, lutar just nu är Julia.
  • Millimillimeter
    Popetot skrev 2018-09-07 14:21:28 följande:

    Jag älskar namnet Vigdis. Vanligare i Norge. Fick inte igenom det med min make tyvärr.


    Det var ett nytt namn för mig! Ballt!!
  • Ällingen

    Lova tycker jag inte om, men dom andra är så jättefina. Speciellt Ingrid och Alma. Alva är också ett namn jag tycker om. Ett annat är Esmelina som jag blev förtjust i. Det namnet kom upp i en annan tråd.

Svar på tråden Vilket är världens vackraste/finaste flicknamn?