Inlägg från: anonym128 |Visa alla inlägg
  • anonym128

    Klarar inte av högskolestudier.. orolig

    Hej! Pluggar till Sjuksköterska T1 och har världens klump i magen. Jag kan inte tillgodose mig någon kunskap alls, jag förstår i princip ingenting.. Jag har alltid velat bli SSK men som det ser ut nu kommer jag inte klara av studier på högskolenivå, det är alldeles för svårt för mig.

    Skulle så gärna vilja plugga till undersköterska via komvux men det verkar i princip omöjligt, då jag har slutbetyg från gymnasiet + högskoleförberedande ämnen. Då komvux främst tar in de som inte har slutbetyg. Är det någon som vet om komvux kan se att jag studerar på högskola? Har inte fått betyg från någon kurs än, men undrar om dom kan se det på något sätt. Då minskar mina chanser ännu mer..

    Alla mina vägar är stängda. Jag har verkligen ingen framtid. Vad fan ska jag göra?

    Lider dessutom av djup depression och ångest vilket inte gör saken lättare.

    Någon annan som känner igen sig? Vad gör man om man inte klarar av studier på högskolenivå?

  • Svar på tråden Klarar inte av högskolestudier.. orolig
  • anonym128

    2 av mina kompisar hade nämligen fullständiga gymnasiebetyg och fick ändå plugga som undersköterska. Men är osäker om komvux kan se att en pluggar på högskola, är det någon offentlig uppgift? Har alltså inte fått betyg i något än..

  • anonym128
    Woopsie skrev 2018-09-08 18:00:21 följande:

    Det har ju bara gått typ 2 veckor än! Att börja på högskola är lite omtumlande. Om du dessutom har ångestproblematik och depression är det ju inte alls konstigt att det låser sig för dig. Ge det lite tid, försök slappna av. Läs böckerna som om det vore skönlitteratur och se om det blir lite lättare? Vilken kurs läser du nu?

    Om det efter första terminen inte har funkat alls kan du börja fundera på vad du ska göra istället. Vill du jobba inom vården rekommenderar jag dig att försöka få vikariat inom äldrevården. Där är det oftast lätt att få jobb och du måste inte alltid vara utbildad utan kan jobba som vårdbiträde. Det är sen inte ovanligt att du genom jobbet sen kan plugga till undersköterska på kvällstid. Därefter kan du ju söka dig till sjukhus om du hellre vill jobba på vårdavdelning. Det är aldrig kört!! Kram!


    Läser omvårdnad - profession, ämne och vetenskap. Sjukt svår och flummig kurs med massa vetenskap som jag avskyr helt. Har dessutom blivit rädd och skrämd för allt ansvar en SSK har och skulle mycket hellre vilja plugga till undersköterska.. vill ha chanser till fast tjänst i framtiden och det går inte att få som VB. Vägrar ha en otrygg anställning liksom. Usch har sån panik..
  • anonym128
    Woopsie skrev 2018-09-08 18:05:23 följande:

    Vet du om komvux verkligen bryr sig om högskolestudier?


    Ja det gör dom tydligen, har gjort research.
  • anonym128
    Anonym (H) skrev 2018-09-08 18:51:57 följande:

    Du behöver inte plugga på Komvux för att bli undersköterska. Du kan plugga via en KY-utbildning. Jag har både slutbetyg och har pluggat på universitet, men jag läser en KY-utbildning och kom utan några som helst problem. Ge inte upp!


    Undersköterska är på gymnasialnivå, har kollat upp detta väldigt noga. Man kan bara gå via komvux.
Svar på tråden Klarar inte av högskolestudier.. orolig