• Kurt Sune

    Heltid, deltid, förskola

    Är det möjligt att gå ned i tid utan att ta ut föräldrapenning? Jag vill arbeta 50 % för att få tid för utbildningar som på sikt kan leda till ett nytt yrke. Jag vill inte ta ut föräldrapenning, men min arbetsgivare ber mig att registrera tiden som föräldraledig. Kan jag göra det utan att ta ut föräldrapenning från Försäkringskassan?

    Och en relaterad fråga, måste jag hämta på förskolan så snart jag går från jobbet? Har jag rätt till heltid i förskola även om jag arbetar 50 %? Jag bor i Stockholms stad.

  • Svar på tråden Heltid, deltid, förskola
  • Meriall

    Kommer du utbilda dig 50% och det är csn-grundande utbildning så får du ha barn på fsk under den tiden också. Gör du inget och arbetar bara 50% så får du bara ha barn där 50%.

  • Fiona M

    Vad är anledningen till att de vill att du ska vara föräldraledig istället för tjänstledig?

  • twinboymom

    Du har rätt att gå ner i tid enl lag (ner till max 75%) om du tar ut föräldradagar. Annars kan de neka dig. Du kan dock alltid sök en 50% tjänst, men är du anställd på 100% så kan du alltså få nej på vanlig tjänstledighet.

  • Fiona M
    twinboymom skrev 2018-09-09 20:48:52 följande:

    Du har rätt att gå ner i tid enl lag (ner till max 75%) om du tar ut föräldradagar. Annars kan de neka dig. Du kan dock alltid sök en 50% tjänst, men är du anställd på 100% så kan du alltså få nej på vanlig tjänstledighet.


    Du behöver inte ta ut föräldradagar om barnet är under 8.
    www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/foraldraledighet/foraldraledig-medarbetare
  • twinboymom

    Nej förresten det handlar mer om SGI.. Hm... Tror du får gå ner till 75% oavsett om du tar ut fp-dagar eller inte. Om du tar ut föräldradagar får du gå ner mer i procent. Men de kan neka att du jobbar mindre än 75% om du inte tar ut fp.

  • Fiona M
    twinboymom skrev 2018-09-09 20:53:23 följande:
    Kom på det också .

    Men det gäller väl endast ner till 75%?
    Ja, bara till 75%.
  • Jamesdio

    Man har väl rätt att ta tjänstledigt för studier? Så pluggar du 50% bör du ju kunna ta tjänstledigt istället. Det verkar ju inte vara problem med att få ledigt, bara hur ledigheten registreras här?
    Och jobbar du 50% och pluggar 50% måste du ju få ha barnomsorg 100%.

    Du får inte ha barnomsorg på den tid du är ledig för vård av barn.

  • nnnnnnnn

    Som flera skrivit:

    * Är du ledig för studier så tar du och lämnar in en tjänstledighetsansökan för studier.
    * Studerar du 50% eller mer och tar CSN-bidraget så är SGI skyddat och du riskerar inte att vara utförsäkrad om du blir gravid, behöver VABBA, du blir sjuk eller anhörig blir svårt sjuk.

    Så det mest ärliga och bäst ekonomiskt är att du söker tjänstledigt för studier och söker CSN-bidrag (du får såklart även söka lånet om du vill).

Svar på tråden Heltid, deltid, förskola