• Anonym (Anni)

    Besök på badhus med skolan

    Har ett barn som börjat förskolelass. Fick en smärre chock när de meddelade att de ska åka till badhuset vid flera tillfällen nu under hösten.

    Jag absolut vägrar låta någon annan ta över detta ansvar för mitt barn. Får jag inte vara med och vakta kommer jag hålla mitt barn hemma. Aldrig i livet att jag tar risken att mitt barn drunknar. Jag litar inte på någon annan än mig själv när det gäller vatten och bad. 


    Inte så lätt att bara ta ledigt från jobbet. I värsta fall får man väl ljuga och sjukanmäla sig, vilket jag principiellt är väldigt emot. Men här går barnets säkerhet före allt annat.


    Det måste väl vara fler som tänker som jag? 
    Finns det någon som utan problem skulle släppa iväg barnen?


     

  • Svar på tråden Besök på badhus med skolan
  • Anonym (Världen går under)

    Alltså nu får du väll lägga ner? Ditt liv måste vara fruktansvärt jobbigt!

    Låt barnet åka till badhuset utan att behöva skämmas för att hon/han måste ta med sin mamma !

    Stackars barn.......

  • Vikinga10

    Jag tänkte exakt likadan och har alltid varit rädd tills min son var typ 10 år gammal. En gång i början på skolåret när jag såg att de skulle till simhallen med klassen, så sade jag till min son att jag skulle komma förbi simhallen med hans badbyxor lite senare, på det sättet hade jag den perfekta ursäkten för att komma och kolla hur det gick till. Det lugnade mig mycket. Jag så att bassängen de övade på var inte så djup och att det fanns två klasslärare och simläraren som hade koll på dem. De är supernoga för ingen vill ha det ansvaret över sitt huvud att ett barn har drunknat under lektionen. Ett par år efter flyttades de över till den stora bassängen och jag fick panik igen. Så jag gjorde samma sak. Jag såg när de dök i den stora bassängen för att leta efter ringar under en lek. Det var samma där, lärarna var med och simläraren också... men då var jag ändå orolig... 20 barn i en 25meters lång bassäng där barnen var överallt hur kan de ha koll? ja, de hade också en kamera i den stora bassängen som en personal kollade hela tiden. Jag tycker att det är superviktig att alla barn lär sig att simma och är tacksam att de har det på schema i skolan. Jag skulle förslå dig att följ med en gång och ser du något som inte tycker om, prata med lärarna, berätta om din rädsla och påpeka om något måste bli säkrare eller bättre, för det är i allas intresse att barnen ska lära sig att simma i en trygg miljö. Idag är jag tacksam att mina nästan 14 och 2 x 12 år gamla barn kan simma. Nu känner mig jag så pass trygg att de får, från och med augusti i år, gå själva till simhallen. Tidigare har jag alltid varit med om de ville simma på fritiden. Lycka till!  

  • Vikinga10
    Richi3 skrev 2018-09-14 10:53:08 följande:
    Tycker precis som du och är inte heller en stor fantast mig själv över att skolan åker till badh. med mina ungar hur som helst så där.. men skolan insisterar och svär på att de har hyrt in en *äkta Bodyguard, Baywatch-kille och inte en finnig tonåring som sitter med en platta i handen högt upp på en stol och struntar glatt i om barnen så drunknar, PlayerUnknown's Battlegrounds spelet är viktigare i mobilen. Killen kan inte heller simma och har fått jobbet via en Praktiktjänst som badhuset satte ut på Arbetsförnedringen osv. Stället kan helt vara utan vakter det är skit samma vilket egentligen.

    Om det nu bara varit skolan som skulle ta hand om situationen själva med agera livräddare i simbassängen, så Nej, det hade jag inte litat på! -Fråga om där är en 'Havslivräddare utbildad person på plats hela tiden med och så, framhäv din oro till Skolan, viktigt. Lycka till, ts.
    Det är aldrig andra barn eller tonåringar i samma bassäng under lektionstiden som är under skoltiden. De är noga med det, iaf i min kommun.
  • cosinus

    Alla mina har haft bad i sexårs.

    De har med en vuxen i bägge omklädningsrummen, de har med en badvakt från simhallen som är ansvarig för simundervisningen och sen börjar alla barn i lilla bassängen (där alla bottnar och där en vuxen kan hoppa i och slita upp en unge utan att ens bli blöt ovanför midjan)

    Första lektionen brukar vara lek. Därefter börjar man kolla hur långt barnen kommit i sin utveckling. När de visat att de kan simma i lilla bassängen får de gå över till stora bassängen och simma "korta längder" d v s på tvärsen på det grunda där de bottnar. När de kan simma där får de simma långa längder. Först efter kanten så de kan stanna och ta fast sig. Där går även någon av fröknarna med och håller koll samt har med en sån här pinne de kan stoppa i om barnet behöver vila. Först när barnen är väldigt säkra får de börja simma i mitten på bassängen.

    Jag är rätt hönsig med vatten, tveksam till att släppa barnen med en del av kompisarnas föräldrar på stranden. Men skolbadet har jag aldrig varit tveksam till och de gånger jag varit med har det varit väldigt uppstyrt.

  • Vikinga10
    Anonym (riktigt) skrev 2018-09-14 11:42:42 följande:

    Är ni på riktigt?? 

    Hur överbeskyddande är ni som föräldrar egentligen? Hur ska era ungar nånsin kunna klara sig och börja göra egna riskbedömningar om de aldrig får ta några som helst risker? 

    Det är dåligt att linda in barn i bomull under uppväxten, det ökar faktiskt risken för att något ska hända dem för att de aldrig tränat på att bedöma risker och klara sig ur dem.

    Vid vatten ska vuxna ha noggrann kontroll. Men ni som inte ens låter era ungar cykla själva eller vara utanför trädgården hemma, hur i hela friden tänker ni?


    Allt har sin tid... Mina fick inte ens cykla till skolan själva tills de var 9 år gamla och hade alltid med sig mobilen. De fick inte gå heller hem ensamma, de skulle alltid minst två när de började skolan tills 3:an typ.... överbeskyddande nej, men försiktig ja! Som barn blev jag våldtagen av en barnkörledare, jag var 5-7år gammal och kommer ihåg hans frågor som jag vågade inte säga nej till ÄVEN om min mamma pratade med mig jättemycket om det. Mycket har att göra hur mogen ett barn är till att konfrontera olika situationer. Mina barn får inte vara hemma hos kompisar om jag inte känner föräldrarna bra, vilka de är, hur de tänker angående spel... Jag är mycket försiktig men ändå uppmuntrar dem i att vara självständiga under kontrollerade former beroende på åldern. Det jag vill komma till är att allt har sin tid och låta ditt 6 åring gå till simhallen med andra vuxna som inte älskar ditt barn som du gör, som troligen inte kommer att ge sina liv för ditt barn som du skulle ha gjort som förälder om något händer, skapar oro. 
  • modsey

    Säkert har någon redan skrivit detta men det är inte osannolikt att de i nästa år när ditt barn går i ettan. Att det ingår i gymnastiken....

  • LitenBlomma

    Jag har jobbat i en förskoleklass och varit med under simundervisning. Vi var 2 fröknar och en simlärare. Jag har själv 6 barn och förstår din känsla av att vilja ha koll. Vi hade en fröken i vattnet och en uppe med större överblick. Man räknar huvuden hela tiden.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Anonym (riktigt)
    Vikinga10 skrev 2018-09-14 14:53:12 följande:
    Allt har sin tid... Mina fick inte ens cykla till skolan själva tills de var 9 år gamla och hade alltid med sig mobilen. De fick inte gå heller hem ensamma, de skulle alltid minst två när de började skolan tills 3:an typ.... överbeskyddande nej, men försiktig ja! Som barn blev jag våldtagen av en barnkörledare, jag var 5-7år gammal och kommer ihåg hans frågor som jag vågade inte säga nej till ÄVEN om min mamma pratade med mig jättemycket om det. Mycket har att göra hur mogen ett barn är till att konfrontera olika situationer. Mina barn får inte vara hemma hos kompisar om jag inte känner föräldrarna bra, vilka de är, hur de tänker angående spel... Jag är mycket försiktig men ändå uppmuntrar dem i att vara självständiga under kontrollerade former beroende på åldern. Det jag vill komma till är att allt har sin tid och låta ditt 6 åring gå till simhallen med andra vuxna som inte älskar ditt barn som du gör, som troligen inte kommer att ge sina liv för ditt barn som du skulle ha gjort som förälder om något händer, skapar oro. 
    Det är förståeligt om du är extra försiktig med dina erfarenheter. men det är rätt stor skillnad på att riskera att bli våldtagen som barn eller att cykla omkring utan vuxen på trottoaren utanför sitt hus. Cykla omkring ensam utanför sitt hus och senare lite längre sträckor tycker jag ingår i en normal barndom. Likaså att gå till badhuset och ha vuxna omkring sig som kan se till att inget allvarligt händer.

    Man behöver inte älska ett barn för att rädda dess liv. Skulle du själv strunta i ett främmande barn som drunknade på en strand, bara för att du inte är hens förälder och älskar hen? En läkare som räddar liv på akuten älskar inte alla barn som räddas. 

    Skolpersonal har i sitt arbetsuppdrag att skydda barnen så det är nog rätt stor prioritet att inte låta ett barn drunkna på badhuset under en simlektion. 
  • hammarhajen

    Ingen vill ha en olycka på sitt samvete,

    På vanliga  simskolor är de inte heller en vuxen per barn, utan ett flertal per vuxen. De skolor jag arbetat på har alla haft uppstyrda rutiner kring simning, t.ex. att man bara badar i barnpoolen och vuxna har alltid koll. 

  • Anonym (Anni)
    Anonym (...) skrev 2018-09-14 13:41:09 följande:
    Vad sa personalen i skolan när du frågade om upplägget?

    Det har inga detaljer, bara att personal från badet ska hjälpa till.

Svar på tråden Besök på badhus med skolan