• Svar på tråden Vad tycker Du om valresultatet?
  • Mentat

    Total låsning, just nu i alla fall. Det är faktiskt ett av de ytterligt få tillfällen då ett extraval hade kunnat göra nytta. Om ett mandat går över från de rödgröna till Alliansen hade de senare kunnat bilda regering och vi hade kommit ur dagens låsta situation.

    Vi får väl se om de kan lösa upp den ändå. Den regering som tillträder kommer iofs att få hantera en kommande lågkonjunktur och riskerar att få klä skott för att arbetslöshet och budgetunderskott stiger under mandatperioden så det är inget avundsvärt uppdrag regeringsbildaren har framför sig...

  • cb66
    Mentat skrev 2018-09-17 12:29:47 följande:

    Total låsning, just nu i alla fall. Det är faktiskt ett av de ytterligt få tillfällen då ett extraval hade kunnat göra nytta. Om ett mandat går över från de rödgröna till Alliansen hade de senare kunnat bilda regering och vi hade kommit ur dagens låsta situation.

    Vi får väl se om de kan lösa upp den ändå. Den regering som tillträder kommer iofs att få hantera en kommande lågkonjunktur och riskerar att få klä skott för att arbetslöshet och budgetunderskott stiger under mandatperioden så det är inget avundsvärt uppdrag regeringsbildaren har framför sig...


    Alliansen kan bilda regering även med ett mandat mindre, de behöver bara övertyga några cenperpartister och liberaler att det är ok att samarbeta med missnöjesnazister som ljuger.
  • Progressiv
    Salmiakk skrev 2018-09-17 06:29:01 följande:

    Perfekt! Jag fick min vilja.


    Hur löd din vilja?
  • Progressiv
    cb66 skrev 2018-09-17 11:29:26 följande:

    Jobbigt och otydligt. Det blir 4 år av tveksamheter.


    Eller 4 år av begravd blockpolitik, man får ju vara optimist.
  • Progressiv
    Mentat skrev 2018-09-17 12:29:47 följande:

    Total låsning, just nu i alla fall. Det är faktiskt ett av de ytterligt få tillfällen då ett extraval hade kunnat göra nytta. Om ett mandat går över från de rödgröna till Alliansen hade de senare kunnat bilda regering och vi hade kommit ur dagens låsta situation.

    Vi får väl se om de kan lösa upp den ändå. Den regering som tillträder kommer iofs att få hantera en kommande lågkonjunktur och riskerar att få klä skott för att arbetslöshet och budgetunderskott stiger under mandatperioden så det är inget avundsvärt uppdrag regeringsbildaren har framför sig...


    Nej, det är helt sant. Frågan är bara hur en eventuell Alliansregering kommer att få igenom sin budget utan SD-stöd.

    Som jag ser det så finns det inget annat alternativt än det Göran Persson föreslog, nämligen att M och KD går fram tillsammans och på så sätt också få med sig Jan och Annie utan att de två behöver sätta sig i knät på Jimmy.
  • Mentat
    cb66 skrev 2018-09-17 13:04:27 följande:
    Alliansen kan bilda regering även med ett mandat mindre, de behöver bara övertyga några cenperpartister och liberaler att det är ok att samarbeta med missnöjesnazister som ljuger.
    Visst kan de det, men det vore betydligt enklare utan att ge sig in på det.

    För övrigt anser jag att nazism och kommunism är lika illa: Två totalitära folkmordsideologier som borde behandlas på samma sätt.
  • Mentat
    Progressiv skrev 2018-09-17 15:00:08 följande:
    Nej, det är helt sant. Frågan är bara hur en eventuell Alliansregering kommer att få igenom sin budget utan SD-stöd.

    Som jag ser det så finns det inget annat alternativt än det Göran Persson föreslog, nämligen att M och KD går fram tillsammans och på så sätt också få med sig Jan och Annie utan att de två behöver sätta sig i knät på Jimmy.
    Ett annat alternativ vore att Alliansen bildar regering och gör upp med (s) om budgeten. Löfven har ju talat högt och brett i fyra år om hur viktigt det är att bryta upp blockpolitiken så det är ju bara att bevisa att det låg ett uns av allvar bakom orden, inte sant?
  • cb66
    Mentat skrev 2018-09-17 16:38:03 följande:
    Visst kan de det, men det vore betydligt enklare utan att ge sig in på det.

    För övrigt anser jag att nazism och kommunism är lika illa: Två totalitära folkmordsideologier som borde behandlas på samma sätt.
    Tröttsam diskussion som visar på din okunskap. Nazism är en folkmorsideologi där vissa grupper skall utrotas. Kommunism är en ideologi som inte ser skillnad på människor som diktatorer utnyttjat för folkmord. Kommunism i sig är inte en farlig ideologi. Kristendom är också en ideologi där vissa skall utrotas, de som inte tror på den sanna guden skall dö.
Svar på tråden Vad tycker Du om valresultatet?