• Anonym (G)

    Förtur till fskplats?

    Fått höra att vi får plats tidigast i januari, men jag måste få plats NU. Är heltidssjukskriven.

    Hur gör man?

  • Svar på tråden Förtur till fskplats?
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (G) skrev 2018-09-17 11:24:58 följande:
    Nej, mitt behov är lika stort.
    Verkligen INTE.

    Jag förstår ditt behov av att vila men att en annan människa inte skulle kunna sköta sitt jobb för att du tycker att du har förtur?
    Du hör inte själv hur galet det låter??

    Då får du väl ta den förskola där det ges plats?
  • Anonym (k)

    Har du det jobbigt så att du inte kan ta hand om ditt barn (och ingen annan finns som avlastning?) och du är utan fsk-plats får du nog ta och prata med socialtjänstens familje-enhet för stöd och råd. Kanske en kontaktperson eller kontaktfamilj kan hjälpa dig tills det löst sig med förskolan. Eller så kanske du får en break och får en plats på fsk tidigare.
    Lycka till. 

  • Anonym (G)
    Anonym (skattebetalare och mamma) skrev 2018-09-17 11:41:01 följande:

    Ni har precis missat skolstarten. Augusti och september brukar vara de stora månaderna för dagisplatser.

    Hur gammalt är barnet och hur var tänket innan du blev sjukskriven?

    Skulle inte barnet på dagis och du jobba eller studera. Är du arbetslös?


    Nej, hen skulle vara hemma tills skolstarten egentligen, jag pluggade på distans. Hen är snart fyra år och har autism och adhd.
  • Anonym (G)
    Anonym (Förälder) skrev 2018-09-17 11:43:23 följande:

    Verkligen INTE.

    Jag förstår ditt behov av att vila men att en annan människa inte skulle kunna sköta sitt jobb för att du tycker att du har förtur?

    Du hör inte själv hur galet det låter??

    Då får du väl ta den förskola där det ges plats?


    Nej det är inget galet med det, men tänker inte gå in på några detaljer.
  • Anonym (nag)
    Anonym (G) skrev 2018-09-17 11:53:40 följande:

    Nej, hen skulle vara hemma tills skolstarten egentligen, jag pluggade på distans. Hen är snart fyra år och har autism och adhd.


    I så fall är det snarare socialtjänsten, eller om ni har kontakt med någon annan typ av stöd tex via barnhabilitering, som du bör gå genom, eftersom det rör sig om en plats som troligen kommer kräva anpassning.
  • Anonym (G)
    Anonym (nag) skrev 2018-09-17 12:03:55 följande:

    I så fall är det snarare socialtjänsten, eller om ni har kontakt med någon annan typ av stöd tex via barnhabilitering, som du bör gå genom, eftersom det rör sig om en plats som troligen kommer kräva anpassning.


    Nej, vanlig förskola är det som gäller.
  • Anonym (nag)
    Anonym (G) skrev 2018-09-17 12:08:49 följande:

    Nej, vanlig förskola är det som gäller.


    Kommer barnet klara det helt plötsligt utan någon form av extrainsatser?

    Jag tror ändå den alternativa vägen jag föreslog ovan är din bästa chans.
  • Anonym (skattebetalare och mamma)

    Nu är jag fördomsfull, 
    DU har kämpat med ditt barn i flera år och är nu utbränd.

  • cosinus
    Anonym (nag) skrev 2018-09-17 12:03:55 följande:
    I så fall är det snarare socialtjänsten, eller om ni har kontakt med någon annan typ av stöd tex via barnhabilitering, som du bör gå genom, eftersom det rör sig om en plats som troligen kommer kräva anpassning.
    Tror också det är bästa vägen att gå. Eftersom barnet helt verkar sakna möjlighet till barnpassning när mamman nu är sjukskriven borde det landa på socialtjänsten precis som om man som ensamstående helt utan kontaktnät blir svårt sjuk och inskriven på sjukhus.

    BUP/habiliteringen borde dessutom kunna skriva intyg om vikten av snar placering för barnets bästa.

    Dock är det ju ett problem att inte barnet kan gå på någon annan skola än de två närmsta men det kanske går lösa med någon form av skolskjuts om behovet för förskola anses nog stort. Klart är iaf att man inte kan slänga ut några barn som redan går på de aktuella förskolorna.
  • Anonym (S)

    Men finns det ingen annan förälder som kan vara hemma om du är sjuk? Och om inte, vad tänkte du då göra på kvällar/helger när förskolan är stängd?

Svar på tråden Förtur till fskplats?