• Fritidsmamman

    Hur ofta tränar ditt barn?

    Hej!

    Jag undrar hur ofta ditt barn tränar (fysiskt)?

    ---> Vanlig lek ute i parkerna/på stranden/promenader i skogen eller till affären räknas INTE med här. <---

    Min 8-åring har en fysisk aktivitet cirka 1-1,5h om dagen, två dagar i veckan (tisdagar och torsdagar) + tävlingar inom sporten på lördagar och/eller söndagar.

    Sedan tillkommer idrotten i skolan, två ggr i veckan (måndag och fredag), där måndagens timma är vanlig inomhus/utomhusidrott och fredagens är i simhallen (så snart de spolar banorna här, så byter man måndagens timma till skridskor).

    Hur ser det ut för era barn med fysisk aktivitet på fritiden och i skolan?

  • Svar på tråden Hur ofta tränar ditt barn?
  • Duckan

    Fotbollsträning två dagar i veckan á 1,5 tim. Match en dag i veckan under säsong.
    Gympa två dagar i veckan. Ej full insyn i hur aktiv den är då de endast har tillgång till gympasal en av dagarna.

  • LFF

    Den enda regelrätta träningen de har är fotbollsträning på lördagar, en timme. Men, de är bara snart 5 år gamla också.

  • Fritidsmamman
    Duckan skrev 2018-09-18 12:20:42 följande:

    Fotbollsträning två dagar i veckan á 1,5 tim. Match en dag i veckan under säsong.

    Gympa två dagar i veckan. Ej full insyn i hur aktiv den är då de endast har tillgång till gympasal en av dagarna.


    Hej! :D

    Du har svarat i en annan tråd jag haft om aktiviteter, kul! :D Tack för att du tog dig tid att svara även i denna tråd. <3
  • Fritidsmamman
    LFF skrev 2018-09-18 12:26:36 följande:

    Den enda regelrätta träningen de har är fotbollsträning på lördagar, en timme. Men, de är bara snart 5 år gamla också.


    Kul! Det ska börjas i tid - men börjas så smått, så klart! ;)

    Om ett par år är det två dagar i veckan + poolspel. Så njut så länge de kör med endast en dag. ;P
  • Anonym (Anonym)

    Min 10-åring tränar handboll två dagar i veckan, 1,5timme åt gången plus skoljympan 2 timmar/vecka.

    Min 6-åring tränar konståkning sju timmar i veckan plus skoljympan 2 timmar/vecka.

  • Anotherone

    Träning på kvällstid 3 ggr vecka á 1,5h.
    Match nästan varje helg.

    Skolidrott 2 ggr varannan vecka, 1g varannan vecka. 
    Den lektionen som är varje vecka är på 2h, den andra på 1h. Är tacksam för att de gjort på det viset istället för att ha två korta lektioner varje vecka.

    Sen skulle man ju inte räkna med utelek men jag upplever att vår son (12 år) är ute klart mer än tex. hans klasskompisar. Vi bor på en gata med många barn och alltid är det någon som skjuter lite bandy på ett mål, åker kick-bike eller cykel, eller så tar man en fotboll eller en basketboll och går bort på skolgården och lirar lite. 

  • Anonym (Unni)

    Son på 7 år:

    Skolidrott 2 ggr/veckan

    Fotboll 1gång/vecka

    Orientering 1 gång/vecka

    Match/tävling/löptur i skogen minst en gång per helg

    Vid tillfälle ytterligare springtur i skogen (han älskar verkligen detta)

  • Plärtan

    Gympa 2 gånger i veckan i skolan, annars inget organiserat på fritiden.

    Dock går/cyklar han en halv mil om dagen till och från skolan och är ute och spelar fotboll och hoppar studsmatta typ hela eftermiddagen så känner att han får motion ändå ;)

  • Fritidsmamman
    Anonym (Anonym) skrev 2018-09-18 12:31:55 följande:

    Min 10-åring tränar handboll två dagar i veckan, 1,5timme åt gången plus skoljympan 2 timmar/vecka.

    Min 6-åring tränar konståkning sju timmar i veckan plus skoljympan 2 timmar/vecka.


    Wow! 7h/v!? Låter helt underbart! Hur många dagar är dessa 7 h fördelade på?
Svar på tråden Hur ofta tränar ditt barn?