Inlägg från: Mangoodream |Visa alla inlägg
  • Mangoodream

    Vi som genomgår ivf

    Hej, jag är 43 år och har sedan tidigare två barn på 19 och 20 år. Jag och min sambo har börjar vår första ivf. Vi tar sprutor och snart dags för äggplock. Skulle vara kul att komma i kontakt med andra i samma situation som vill bolla tankar och erfarenheter. Har inte många kompisar som ska ha barn och om allt går bra så kommer vi i den här tråden bli föräldrar. Jag hoppas det blir ett härligt gäng som kan stötta vara dra.

  • Svar på tråden Vi som genomgår ivf
  • Mangoodream

    Hej, min kille har inte heller barn sedan tidigare. Mina barn är 21 och 20år. Igår fick vi två ägg insatta och de var båda 4 celliga. Nu kör jag vagiatorer tre ggr/dag lutinus. Ska testa 11/10 så det är bara ruva på och hoppas. Vilken klinik går du på? Jag går på Stockholm ivf och det är jättebra där.

  • Mangoodream

    Hej, jag går på Stockholm ivf och det har varit jättebra. Fick lugnade tablett att ta hemma och den kickade in ordentligt. På plats kanyl och morfin och smärtstillande. Jag var ganska borta och kände bara lite stick i några sekunder. Så ni kör inget äggplock nu utan väntar på naturlig ägglossning? Har du tagit sprutor ? Bor du i Stockholm?

  • Mangoodream
    Musse1449 skrev 2018-10-04 23:37:57 följande:

    Hej, ny här, 40 år, börjat på ivf idag med global-f, orolig för biverkningar, äggplock......


    Hej och välkommen. Jag är på min ruvardag 8 och jag tycker att det har gått väldigt snabbt och smidigt med allt. Jag tycker inte man hinner tänka då det är massa sprutor ultraljud äggplock insättning. Nu är det jobbigt att bara vänta på testdagen om 6 dagar. Om det är negativt har vi om vi har tur en i frysen. Väntar på svar om den klarade sig. Jag hade Gonal F och kände ingen allvarliga biverkningar. Mest svullen mage.
  • Mangoodream
    sast skrev 2018-10-09 08:58:25 följande:

    Jag är 42 år, min man tio år yngre och han har inga barn. Jag har fyra barn sen ett tidigare äktenskap och de är mellan 9 till 18 år. Vi har försökt få barn i drygt två år men haft fem missfall. Nu gör vi vårt första och enda försök med ivf, igår tog jag ägglossningssprutan och i morgon är det äggplock. Känns riktigt nervöst just nu, inte för ingreppet eller så utan just att vi kör ett enda försök och hur stor kan chansen vara... 

    Jag jobbar alltså med motivationen just nu, känns ju dumt att tappa hoppet innan det ens har hänt nåt 


    Välkommen. Jag har 43 år och plussat inatt på digitaltest. Det är vårt första ivf försök och fick två embryon tillbaka. Nu får man hålla tummarna. Jag har två barn från ett annat förhållande 22 och 20 år. Lycka till med äggplocket- hur många äggblåsor såg de? Jag fick fyra ägg och

    tre befruktades.
  • Mangoodream
    sast skrev 2018-10-11 10:59:29 följande:

    Tack! Det blev sju ägg varav fem har befruktats och vi har en tid för återföring på måndag, så nu är det en nervös väntan några dagar! 

    Stort grattis!! Så roligt att du fått ett plus, jag håller tummarna för er!!


    Hej, testdag idag och väntar att kliniken ringer upp. Har blödning men testat positivt med clearblue digital och vanligt cb. Klinikens test var jättesvagt. Vet inget nu, tidigt missfall just pga blödning. Hoppas kliniken ringer så man vet vad man ska göra. Kul med dina ägg håller tummarna. Kram
  • Mangoodream
    sast skrev 2018-10-13 11:25:37 följande:

    Hur har det gått för dig?


    Började blöda lite till igår och när jag tog cb digital var det negativt. Så vi har haft en sk kemisk graviditet. Nu huvudvärk och väldigt trött. Vårt första försök. Nu vill jag helst ta äggdonation och slippa alla ingrepp. Har två barn sedan tidigare och jag tänker inte att de inte skulle vara mina barn. Min kille vill att vi gör de två sista försöken - vi har köpt trepanera. 79.000:-. Hur går det för dig.
  • Mangoodream
    sast skrev 2018-10-09 08:58:25 följande:

    Jag är 42 år, min man tio år yngre och han har inga barn. Jag har fyra barn sen ett tidigare äktenskap och de är mellan 9 till 18 år. Vi har försökt få barn i drygt två år men haft fem missfall. Nu gör vi vårt första och enda försök med ivf, igår tog jag ägglossningssprutan och i morgon är det äggplock. Känns riktigt nervöst just nu, inte för ingreppet eller så utan just att vi kör ett enda försök och hur stor kan chansen vara... 

    Jag jobbar alltså med motivationen just nu, känns ju dumt att tappa hoppet innan det ens har hänt nåt 


    Ja man pendlar mellan olika sinnesstämningar. Bara att hoppa upp på hästen och göra om allt igen. Min kille är helt emot äggdonation så om det inte fungerar med ivf i Sverige kommer vi åka till Riga och göra pgd. Då tar de alla kromsomtester och kön och sätter tillbaka friska embryon. De som är problemet med vår ålder att många ägg kan vara defekta med olika kromosomfel att de inte fortsätter dela sig och blir tidiga missfall. Varför frös man inte in ägg tidigare:(. Vi ska på nytt läkarbesök och planera in nästa omgång och dosering av sprutor. Fick 300 Gonal - f förra gången till en början som vi ökade till 375 på slutet. Fick 4 ägg och tre befruktade. Skulle vara skönt om man kunde få till frysen och blastocyst. Kram
  • Mangoodream
    Litenkotte skrev 2018-10-15 09:13:36 följande:

    Så trist att höra.... Håller tummarna att allt funkar bra vid nästa försök, hur ni än går vidare. Har ni alltså fått köpa tre gånger paket? Lite nyfiken bara, för jag fick veta att när jag är 43 får jag bara köpa engångsförsök... Du gick i Sthlm, eller hur var det? Har de andra regler i Umeå tro? Förvirrad. 


    Eftersom jag har två barn sedan tidigare och bra värden och äggreserv fick vi trepack. Det kändes skönt. Vi kör korta programmet och börjar vårt andra försök när jag får mens i början av november. Hur går det för er?
  • Mangoodream
    Litenkotte skrev 2018-10-16 09:17:33 följande:

    Fick mensen idag... Väntar på att de ska ringa upp. Vår läkare rekommenderade långa programmet. Bara erbjuden ett försök min stora äggreserv till trots. Så om 21 dagar börjar jag med nässpray... Bra att veta att ni blev erbjuda tre försök, ska fråga varför man gör olika. Vilken klinik går ni till?


    Vi går privat i Stockholm och glada att vi fick paketpris. Känner att man har åldern emot sig. Det kan bli att vi måsten köpa ett trepack till om det inte går vägen. Min kille vill helst inte göra äggdonation utan att det är mina ägg. Finns en klinik i st Petersburg där man för veta mycket om donatorn och även bild hur de såg ut upp till 12 år. Jag har två barn sedan tidigare och är inte främmande för äggdonation. Mindre ingrepp hormoner och större chans. Jag mådde så dåligt under ruvningen. Lutinus tog knäcken på mig, kunde inte sova. Hungrig och åt mackor på nätterna. Vill helst slippa men bara bita ihop. Vi kör andra ivf när jag får min mens nästa gång. Har man tur kan det bli något innan.
  • Mangoodream
    Litenkotte skrev 2018-11-19 21:20:37 följande:

    Mangoodream - Hur har det gått för er? Inne på andra försöket än? Jag har precis kört två veckor på nässpray nu och tog blodprod/östradiol i morse. Mått helt ok, huvudvärk och lite allergisk av nässprayen. Har ändå kunna leva ett hyfsat normalt vardagsliv, hållit igång och tränat m.m. Inväntar besked om att börja med sprutorna, så får man väl se hur man kommer må här framöver. Nervös och känner väl mest att väntan är psykiskt påfrestande. Ovissheten och oron om att det ska gå snett. Vår enda chans liksom. 


    Hej, vårt andra försök nu. Satte in två embryon i fredags och har testdag 7/11. Hoppas det går vägen nu. Du kör långa protokollet? Jag fråga vår läkare men han sa att de alltid körde korta. Blir inte bättre med långa utan vissa läkare är vana med långa. Vet du varför ni gör långa?
  • Mangoodream
    Litenkotte skrev 2018-11-28 20:24:45 följande:

    Glömde ju fråga... Av vilken anledning fick ni sätta in två emryon? Vad jag förstår gör man knappt det längre. Hur resonerade de? Var det ert önskemål?


    Hej, de tänker på min ålder och att vi går bättre chans med två. Vi ville det också.
  • Mangoodream
    Litenkotte skrev 2018-11-28 20:24:45 följande:

    Glömde ju fråga... Av vilken anledning fick ni sätta in två emryon? Vad jag förstår gör man knappt det längre. Hur resonerade de? Var det ert önskemål?


    Hej, de tänker på min ålder och att vi går bättre chans med två. Vi ville det också. H
    Litenkotte skrev 2018-11-28 20:22:14 följande:

    Menar du testdag 7/12 gissar jag? Håller alla tummar. Jag är själv inne i den långa processen som sagt. Fick väl inget vettigt svar varför, men min läkare sa att det ändå ger bättre förutsättningar att få ut fler ägg när man först nedregleras innan man kör på med sprutorna. På så sätt bromsas processen upp och fler ägg "hinner i kapp" och mognar samtidigt. Det var väl förklaringen jag fick. Vi tänkte om det ger bättre chans, så varför inte. Men de första två veckorna med nässpray var väldigt jobbiga. Huvudvärk och smärtor. Torra slemhinnor och fick också blödning dagen innan jag skulle börja med sprutorna. Detta pågick två tre dagar, inte mycket men ändå. Fick inget vettigt svar på om detta var biverkningar, utan snarare stressade en barnmorska upp mig om att det var ovanligt och sedan med massa frågor kring när jag gjorde cellprov senast osv. Såklart hann jag tänka alla möjliga anledningar till detta. Om inte cancer så kanske mina livmoder blivit helt uttunnad av nedregleringen. Jag hade tydligen väldigt låga värden (och det ska kanske vara bra?) Men det var också förklaringen till att jag mått dåligt och haft så ont i huvudet. Blev lite bättre när jag började med sprutorna (dag 7 idag) men vid första blodprovet visade det sig att jag hade för låga värden, så de dubblade min dos from sprutan igårkväll till 450 (Tar Gonal-F). På fredag ska jag göra VUL så jag hoppas verkligen det visar att något hänt och att det finns ägg att ta ut nästa vecka. Tänk om de skickat in mig i klimakteriet och jag inte kan komma tillbaka. Jag är livrädd. Hormonsvängningar på detta. Puh. 


    Hej, spännande med vul. Jag tog också maxdos Gonal förra försöket. Fick då 5 ägg, tre befruktades och två insatta. De tredje gick ej till frys. Håller tummarna för dig imorgon. Vår klinik gör bara vul inga blodprov. Först sprutar och efter 7 dagar vul och ktr blåsor och ev reglerar dosen. Bokar tid för ägguttag en vecka senare.

    Klimakteriet är ingen risk, de skulle inte utsätta folk för detta med medicinerna.
  • Mangoodream
    Litenkotte skrev 2018-11-28 20:22:14 följande:

    Menar du testdag 7/12 gissar jag? Håller alla tummar. Jag är själv inne i den långa processen som sagt. Fick väl inget vettigt svar varför, men min läkare sa att det ändå ger bättre förutsättningar att få ut fler ägg när man först nedregleras innan man kör på med sprutorna. På så sätt bromsas processen upp och fler ägg "hinner i kapp" och mognar samtidigt. Det var väl förklaringen jag fick. Vi tänkte om det ger bättre chans, så varför inte. Men de första två veckorna med nässpray var väldigt jobbiga. Huvudvärk och smärtor. Torra slemhinnor och fick också blödning dagen innan jag skulle börja med sprutorna. Detta pågick två tre dagar, inte mycket men ändå. Fick inget vettigt svar på om detta var biverkningar, utan snarare stressade en barnmorska upp mig om att det var ovanligt och sedan med massa frågor kring när jag gjorde cellprov senast osv. Såklart hann jag tänka alla möjliga anledningar till detta. Om inte cancer så kanske mina livmoder blivit helt uttunnad av nedregleringen. Jag hade tydligen väldigt låga värden (och det ska kanske vara bra?) Men det var också förklaringen till att jag mått dåligt och haft så ont i huvudet. Blev lite bättre när jag började med sprutorna (dag 7 idag) men vid första blodprovet visade det sig att jag hade för låga värden, så de dubblade min dos from sprutan igårkväll till 450 (Tar Gonal-F). På fredag ska jag göra VUL så jag hoppas verkligen det visar att något hänt och att det finns ägg att ta ut nästa vecka. Tänk om de skickat in mig i klimakteriet och jag inte kan komma tillbaka. Jag är livrädd. Hormonsvängningar på detta. Puh. 


    Ja testdag 7/12.. en vecka kvar. Kommer inte tjuvtesta. Tänker faktiskt väldigt lite. Första gången hoppades man så mycket men nu är det inget man kan påverka utan man får bara acceptera läget.
  • Mangoodream
    Litenkotte skrev 2018-12-02 19:46:45 följande:

    Ok. Vilken klinik går ni till? Jag är så förvånad att de gör så olika. Jag har hört att man knappt sätter in två nuförtiden. Dessutom så blev vi ju inte erbjudna 3-paket som ni. Nå väl. Fick tråkiga besked på VUL i fredags. Bara 5 ägg på hö som bara var 10 mm. På vä sida var de mycket mindre. Låga värden än, trots att dosen Gonal-F ökades till 450 i tisdags. Ska tillbaka på tisdag 4/12. Tappat hoppet lite... Mötte ny läkare den här gången och han sa bara att det inte såg så lovande ut och att vi får se på tisdag om vi får avbryta behandlingen eller ej. Blev rätt ledsen och deppig. Nu försöker jag ändå leva på hoppet. Domen kommer på tisdag.


    Hej, jag hade också flest blåsor på högra stocken. Blåsorna kan växa till sig , det gjorde mina. Jag ruvar dag 10 och känner mig trött med huvudvärk. Känslan i kroppen säger att det inte gick vägen. Testdag på fredag. Förra gången var det en torsdag och började blöda på tisdagen. Suck vad man får gå igenom. Håller tummarna för dig.
Svar på tråden Vi som genomgår ivf