• GashH

    Hur tillaga lövbiff?

    Hur tillagar man lövbiff på bästa sätt så det inte blir segt?

    Vad steker ni i?
    Hur länge ska man steka?
    Samt kryddor?

    Vilken sås är godast till

  • Svar på tråden Hur tillaga lövbiff?
  • scanmia
    Nymphaea skrev 2018-09-20 22:46:44 följande:
    My god, har du några recept på surkålsfyllningen med ölsås och sardellröran, de låter fantastiska?!

    Jag höftar alltid så recepten är ungefärliga. De är alla försök till att kopiera min pappas rätter?


     


    Fyll rulladerna generöst med surkål och bryn till fin färg. Choppa upp en gullök och fräs i lite smör. Pudra över lite mjöl mot slutet och späd sedan med ca 2 dl ljust öl och någon dl buljong. Krydda med timjan, salt och peppar, persilja är också gott. Ploppa i rulladerna. Gillar du mer surkål kan du slänga ner lite till här. Låt puttra i 20 minuter. Servera med extra surkål, potatis och någon tomatsallad.


     


    Mecka ihop sardeller, någon dl finhackad saltgurka och finhackad lök. Bred ut på lövbiffarna och rulla ihop. Salta och peppra och bryn till vacker färg i en panna med lite högre kanter (alternativ flytta över till en ugnssäker form) och häll på ett par dl grädde och ungefär lika mycket buljong. Låt puttra i 20 minuter. Servera med potatis.


     
  • Pope Joan II
    scanmia skrev 2018-09-21 03:26:09 följande:

    Jag höftar alltid så recepten är ungefärliga. De är alla försök till att kopiera min pappas rätter?


     


    Fyll rulladerna generöst med surkål och bryn till fin färg. Choppa upp en gullök och fräs i lite smör. Pudra över lite mjöl mot slutet och späd sedan med ca 2 dl ljust öl och någon dl buljong. Krydda med timjan, salt och peppar, persilja är också gott. Ploppa i rulladerna. Gillar du mer surkål kan du slänga ner lite till här. Låt puttra i 20 minuter. Servera med extra surkål, potatis och någon tomatsallad.


     


    Mecka ihop sardeller, någon dl finhackad saltgurka och finhackad lök. Bred ut på lövbiffarna och rulla ihop. Salta och peppra och bryn till vacker färg i en panna med lite högre kanter (alternativ flytta över till en ugnssäker form) och häll på ett par dl grädde och ungefär lika mycket buljong. Låt puttra i 20 minuter. Servera med potatis.


     
    Jag älskar din pappa. 
  • Duckan

    Aniiee, jo förvisso, men det är ju om man steker den i en evighet, men det har ju ts fått veta att hon inte ska göra

  • Bertram

    Gör strimlor stek med örtsalt och peppar och gör sedan biffstroganoff av det :) 

  • Rikard
    GashH skrev 2018-09-20 13:26:22 följande:

    Hur tillagar man lövbiff på bästa sätt så det inte blir segt?

    Vad steker ni i?
    Hur länge ska man steka?
    Samt kryddor?

    Vilken sås är godast till


    Snabbt, gärna på ganska hög värme. Bara salt och pepper.
    Vill man ha sås till passar en svampsås, en grönpepparsås eller varför inte en vinsås av något slag.

    Eller:

    Som rullader i gräddsås. Låt puttra en stund.

    Eller:

    Klippt eller skuren i strimlor marinerat i valfria kryddor i en wok. Stek grönsakerna först och sedan köttet snabbt och hett Det heter "stir fry" på engelska och det stämmer att man ska röra mycket och ha ganska hett.
  • Rikard
    scanmia skrev 2018-09-21 03:26:09 följande:

    Jag höftar alltid så recepten är ungefärliga. De är alla försök till att kopiera min pappas rätter?


     


    Fyll rulladerna generöst med surkål och bryn till fin färg. Choppa upp en gullök och fräs i lite smör. Pudra över lite mjöl mot slutet och späd sedan med ca 2 dl ljust öl och någon dl buljong. Krydda med timjan, salt och peppar, persilja är också gott. Ploppa i rulladerna. Gillar du mer surkål kan du slänga ner lite till här. Låt puttra i 20 minuter. Servera med extra surkål, potatis och någon tomatsallad.


     


    Mecka ihop sardeller, någon dl finhackad saltgurka och finhackad lök. Bred ut på lövbiffarna och rulla ihop. Salta och peppra och bryn till vacker färg i en panna med lite högre kanter (alternativ flytta över till en ugnssäker form) och häll på ett par dl grädde och ungefär lika mycket buljong. Låt puttra i 20 minuter. Servera med potatis.


     
    Ja tack!
  • Aniiee
    Duckan skrev 2018-09-21 08:37:56 följande:

    Aniiee, jo förvisso, men det är ju om man steker den i en evighet, men det har ju ts fått veta att hon inte ska göra


    Yupp =P

    Själv är jag så där tråkigt med lövbiff att jag bara steker upp och slänger ner i en skål tillsammans med nudlar och tillbehör....
    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • Rikard
    Aniiee skrev 2018-09-21 15:55:33 följande:
    Yupp =P

    Själv är jag så där tråkigt med lövbiff att jag bara steker upp och slänger ner i en skål tillsammans med nudlar och tillbehör....
    Låter som ett helt ok sätt att vara tråkig på.
  • Duckan

    Aniiee, min bästa vardagsmiddag ju! Strimlad lövbiff, glasnudlar, morot, koriander och sweet chilisås.

  • Duckan

    Aniiee, min bästa vardagsmiddag ju! Strimlad lövbiff, glasnudlar, morot, koriander, gurka och sweet chilisås.

  • tobbe01

    Kan man tillaga lövbiff så den blir "seg"? Den är ju så TUNN så vips man kastar den i pannan så är den klar och jag kan inte ens tänka mig att den är seg som rå?

  • klyban

    Oj så många sätt man kan tillaga lövbiff på.
    Ska man steka den, så steker man bara på en sida.
    Men fajitas, rullader, steka bara, grytor och listan kan göras lång.


     


    Gjorde nått österriskiskt en gång, där man kladda senap på en sida, sen hel ättiksgurka och en bit majrova, rulla, stek och sen puttra en stund i nån gräddblandning.
    Det var en lite annorlunda smak, men mycket gott.


     


    Annars en favorit att grilla lövbiff, med fajitas kryddat(spiskummin, vitlök, öl, salt, lime).
    Låta dom få lite olja på sig, och sen grilla på hög värme, och droppandes ned i kolen.
    Det blir galet gott.


    hur många meter var det?
Svar på tråden Hur tillaga lövbiff?