• Sharper

    Vem ska betala?

    Om ni har 2 barn som bor på halvtid och har varsina mobiler (barnen är 8 och 10) Förälder A betalar för 10-åringens och förälder B för 8-åringens. Förälder A lagade 10-åringens telefon då det var en skada på skärmen när hen köpte den till barnet men den blev även större. Ett par veckor efteråt kommer förälder B med barnen och bara lämpar över telefonen till förälder A "här den är sönder, spricka i skärmen och går inte att starta" och barnen berättar att det bla hade spillts läsk på den. Förälder B hade gett barnet en gammal telefon som hade ännu mer sprucken skärm och man kan inte trycka på "lägg på" när man är i samtal.

    Vems ansvar är det att betala?

  • Svar på tråden Vem ska betala?
  • Sharper
    Fritidsmamman skrev 2018-09-25 11:01:26 följande:

    Det är FÖRÄLDRARNAS ansvar. Gosh! Skärp er och dela på ansvaret för båda barnen.


    Förälder A får alltid betala själv medan förälder B vill dela när hen sår för något. Finns inte pengar till att ha det så just nu.
  • Sharper
    faren skrev 2018-09-25 11:22:29 följande:

    Om ni inte har råd med bra grejer så spara ihop först tills ni kan köpa bättre. Det finns mobiler runt 1000lappen som funkar helt okay. Bra gummiskal är ett måste.


    Det kommer bli så att barnen får ha en telefon hos A och en hos B, har A bestämt då hen inte har råd att betala varenda liten utgift hela tiden. Sen hur länge det blir så att barnen får dela här innan de har varsinn igen återstår att se. Telefonen som gick sönder var en 3 år gammal iPhone som funkade perfekt innan den gick sönder så barnen har inga nya telefoner
  • Sharper
    No Logo skrev 2018-09-25 11:38:42 följande:

    Var det 8-åringens eller 10-åringens mobil som gått sönder?

    Har ni bestämt att betalar allt för respektive barn gällande mobilerna; inköp, reparationer, abnonnemang etc? Isåfall för den förälder betala som är ansvarig för det barnets mobil.

    Jag tycker att ni i framtiden gemensamt ska stå för inköp och reparationer av båda barnens mobiler men stå på varsitt abonnemang åt barnen, om ni inte redan gör på det viset. Det blir rättvisast för föräldrarna (orättvist om ett barn är slarvigt och det andra skötsamt) och rättvisast för barnen (orättvist om ena föräldern har råd med bättre mobil till barnet).


    Det är bara överenskommet om abonnemangen. Eller Ja förälder B valde att skaffa abonnemang till 8-åringen eftersom 10-åringen fick en telefon. Telefonen som 8-åringen har nu är även förälder As gamla då den han fick från B var trasig fr0n början också.
  • Sharper
    No Logo skrev 2018-09-25 11:55:09 följande:

    Så vems telefon gick sönder nu, med spilld läsk etc?


    10-åringens (som förälder A betalt och även reparerat/betalt föe repararion själv nyligen) hos förälder B.
  • Sharper
    No Logo skrev 2018-09-25 12:14:09 följande:

    Och du tycker att förälder B ska betala eftersom du lagade förra gången och det skedde dessutom när barnet var hos B?

    Vad sägs om att låta 10-åringen stå sitt kast (haft sönder den nylagade telefonen och spillt läsk på den) och ha den skruttiga telefonen. (Alternativt betala 50% av reparation med egna pengar, om det går att göra till ett rimligt pris). Säg att en ny mobil kan sättas upp på önskelistan till jul. Några månader med skruttmobil gör att man blir mer försiktig i framtiden.

    Kom sen överens med den andra föräldern om hur ni ska göra framöver. Ska ni gemensamt köpa ny mobil i julklapp till 10-åringen? Hur gör ni med reparationer, skyddsskal, abonnemang etc.


    Jag är ingen utav föräldrarna. Jag tror inte ens 10-åringen råkade göra sönder telefonen. Hon hade tappat den men tror inte det är hon som spillt läsk. Hon brukar nämligen vara försiktig med den. Iallafall hos oss. Föräldrar kan inte komma överens då förälder B anser att förälder A är en bank och har gått om pengar. Vilket inte är fallet. Barnen har inga egna pengar då de inte har veckopeng eller dylikt.
Svar på tråden Vem ska betala?