• K Kalle

    Vilken koalitionsregering vill ni helst se?

    Alliansen är rökt men jag har med det som alternativ ändå. Just nu hoppas jag på en S + M + L-regering, med statsministern från L. Jag vet att det finns flera SD:are på forumet, men ett alternativ M + KD + SD kommer aldrig att gå igenom. S + C + L + Mp skulle också få det knaggligt.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken koalitionsregering vill ni helst se?
  • Padirac
    Tecum skrev 2018-10-02 21:48:21 följande:
    Tycker att det lutar mer och mer åt en ren S-regering i minoritet med passivt stöd av C+L på ena sidan och V+MP på den andra. Då blir det i praktiken en blocköverskridande regering utan att Annie behöver sitta samma regering som S. Frågan är om V kan svälja att S-politiken direkt påverkas av allianspartier?
    V har sagt att de stödjer en S-regering med C och L - de vill 'bara' vara med i budgetutformningen.

    Alla partier i riksdagen blev inte bara vinnare på valnatten, de blev också vågmästare i samma ögonblick
  • Tecum
    Ekonomen från Vellinge skrev 2018-10-02 22:06:44 följande:
    Det är viktigt att tvätta bort DÖ-stämpeln, så jag tror Alliansen sänker en sådan regering.
    Men förr eller senare måste vi få till en fungerande regering och jag ser det som otroligt att S som största parti släpper fram en alliansregering. Flera partier talar ju om blocköverskridande. Då återstår det minst dåliga alternativet om det inte ska bli nyval och det tror jag ingen vill ha. Det lär inte lösa något och politikerna framstår som inkompetenta, ansvarslösa och tjuriga.
  • Anonym (Tja)
    FDFMGA skrev 2018-10-02 17:19:13 följande:
    Och du noterade inte förändringen, att hon nu säger att hennes alternativ är en blocköverskridande regering där S och ett eller flera allianspartier ingår. Hennes alternativ om inte S agerar dörrmatta för en M,KD, L, C-regering ledd av Ulf Kristersson, det vill säga.  

    Och ingen tror väl att det i särklass största partiet ska agera dörrmatta åt det minsta blocketSkrattande

    Personligen tycker jag dock att Lööf borde slippa sitta i en regering som leds av Löfven  - mot bakgrund av att personkemin dem emellan inte tycks vara den bästa - antingen kan Löfven avgå och lämna plats för Andersson, Ygeman eller någon annan lämplig statsministerkandidat - eller varför inte låta Björklund leda en stor mittenregering som även inkluderar S, C och MP.

    Visserligen så tror jag att MP skulle må bra av fyra års eftertanke och opposition - men för Sveriges bästa borde de kunna göra en uppoffring och ingå i regeringen.
    Ja, en sådan mittenregering borde ledas av nån annan än Löfvén. Bäst är kanske någon från C eller L och helst L då. Löfvén borde bytas ut mot Ygeman genast.
  • Anonym (Tja)
    Ekonomen från Vellinge skrev 2018-10-02 20:20:27 följande:
    Med Kristersson som statminister och de andrasom små stödpartier med svansen mellan benen.
    Nej, med Björklund som statsminister.
  • Anonym (Tja)
    Ekonomen från Vellinge skrev 2018-10-02 20:24:16 följande:
    S som dörrmatta åt Björklund. En roande tanke.
    S + M + L kunde vara något och då tror jag att det är bäst att statsministerkandidaten kommer från L.
  • K Kalle
    FDFMGA skrev 2018-10-02 20:50:26 följande:
    Jag ser det inte så, inte för att jag tror att S kommer att släppa det iofs rättmätiga kravet på statsministerposten men det vore elegant att göra detta. I synnerhet nu när L och C börjar söka sig mot S.

    Det är lite lustigt att man kan tänka i termer av dörrmatta som bland andra du gör och det säger kanske en hel del om att ha största möjliga beredskap för att ständigt få njuta av känslan av att vara kränkt.

    Skulle S släppa statsministerposten (och gärna Löfven också) så skulle de i stället kunna kräva desto större politiskt infytande i form av ministerposter och regeringspolitik. 
    Ygeman har sagt flera gånger att de är beredda på stora eftergifter för att få en blocköverskridande regering. Jag tror att han i detta räknar in statsministerposten. Med någon annan som statsminister är det också möjligt att byta ut Lövén. Skulle han bli statsminister kan S inte byta ut honom förrän i samband med nästa val typ.
  • K Kalle
    Ekonomen från Vellinge skrev 2018-10-02 21:53:04 följande:
    Och du menar att de är större än M+SD+KD?
    M + KD verkar tro att de är större än de rödgröna trots att de tillsammans till och med är mindre än S så...
  • K Kalle
    Tecum skrev 2018-10-02 22:15:49 följande:
    Men förr eller senare måste vi få till en fungerande regering och jag ser det som otroligt att S som största parti släpper fram en alliansregering. Flera partier talar ju om blocköverskridande. Då återstår det minst dåliga alternativet om det inte ska bli nyval och det tror jag ingen vill ha. Det lär inte lösa något och politikerna framstår som inkompetenta, ansvarslösa och tjuriga.
    De enda som vill ha nyval är SD.

    Om Alliansen ska klara sig måste de få stöd från SD. SD har sagt att de inte stöttar en Alliansregering utan att få igenom de viktigaste delarna av sin politik. C och L kan inte gå med på detta. Återstår S, men varför ska S stötta Alliansen = Alliansen är rökt
  • Anonym (Öppen och ärlig demokrati)

    K Kalle; du har ingen koll på hur väljarna/gräsrötterna tänker.

    Valstrateger inom olika partier (även röd-gröna!), olika konsulter m fl som jobbar med sådana frågor nära riksdagen, de som utvärderar valresultaten, m fl bedömare, anser som jag att valutgången hade varit helt annorlunda om M+KD+SD redan innan valrörelsen hade presenterat sig som ett tydligt regeringsalternativ.
    Rent sakpolitiskt är detta det enda regeringsalternativ där tre partier har så pass likartad politik.

    Glöm inte att väljarna och Sveriges innevånare anser att integrationspolitiken är den absolut viktigaste frågan.
    Även vård/skola/omsorg, Sveriges Nya Samhällsproblem, Brottsbekämpning/kriminalitet, Nationalekonomi, pengar till pensioner, sjukvårdsköer, alla dessa och liknande problem har mer eller mindre starka kopplingar till den misslyckade integrationspolitiken och de kostnader som detta medför.
    Trots att politiker, svenska media och många andra i absurdum försöker dölja och förneka detta faktum så har väljarna/gräsrötterna förstått sambandet.

    De stora förlorarna hade varit S. Helt naturligt om man ser till andra jämförbara länder och till övriga Europa. Även om S i Sverige inte hade gjort samma katastrofval som i flera jämförbara länder så hade man troligen tappat minst 10%, jämnt fördelat till nya regeringspartierna och även till V. Särskilt när väljarna hade insett att S aldrig skulle kunna bilda en ny regering.

    M+KD+SD hade sannolikt kunnat få ungefär:

    M   26%
    KD  9%
    SD 18%
    =  53%   EGEN MAJORITET, med god marginal!

    M hade inte förlorat något mot förra valresultatet +3% och man hade tagit röster från S, SD, C och L +3% = 26%.
    KD gjorde ett starkt val och hade självfallet gjort ännu bättre som ett tydligt regeringsparti och tagit ytterligare röster som ovan +3% = 9%.
    SD hade förlorat mycket till M och KD -3,5% men hade tagit mycket från S, minst 3% och även från C och L +1% = 18%.

    En mycket brokig samling oppositionspartier hade då fått ungefär:

    S   19%
    V    10% 
    C    7%
    L     5%
    MP 4%
    Övriga 2%

    Om M+KD+SD hade gått fram som tydligt regeringsalternativ är det väl dessutom mycket sannolikt att MP eller L (kanske båda?) hade åkt ur riksdagen.

    Men även om man hade väntat till efter valet, alltså med nuvarande valresultat, så hade man varit det klart starkaste regeringsalternativet med 44%.

    S och MP, som det näst starkaste alternativet har bara 33%. 
    Inom S har man fattat beslut att inte bilda regering tillsammans med V. Men även om man räknar in V så blir man mindre med 41%.

    S+C+L blir också mindre med 42%.
    C och L har fattat beslut att aldrig bilda regering tillsammans med MP eller V. Faktum är att man även har beslut att inte bilda regering tillsammans med S.

    M+KD+SD i ett tidigt valsamarbete hade varit det överlägset starkaste alternativet och man hade med mycket stor sannolikhet fått egen majoritet 51-53%.


    Hur man än vrider och vänder på det så anser väljarna/befolkningen/gräsrötterna att M+KD+MP skulle vara det starkaste regeringsalternativet.

Svar på tråden Vilken koalitionsregering vill ni helst se?