Inlägg från: Visomvet1978 |Visa alla inlägg
  • Visomvet1978

    [SERIÖS DEBATT] Varför har vänstern minskat trots att klasskillnaderna ökat?

    Detta är en seriös debatt och jag vill inte veta av smädelser och hån!

    1% av världens befolkning äger 50% av världens tillgångar och idag är klasskillnaderna därför större än någonsin tidigare. Ändå är risken för en kommunistisk revolution längre bort än någonsin och vänsterns inflytande har tynat bort mer och mer sedan 1980-talet. Istället är det högerpopulismen som tagit fart och fyllt igen det vakuum som vänstern lämnat efter sig, vilket man kan se världen över. I USA är Donald Trump president, Storbritannien har lämnat den Europeiska Unionen, Indiens premiärminister Modi för en aggressiv retorik mot landets kristna och muslimer, I Brasilien vinner högerpopulismen mark inför det stundade presidentvalet, and the list goes on... Idag är det högern som "vunnit" mark på de ökade klasskillnaderna.

    Vad beror detta på? Varför har vänstern, som alltid haft ett aggressivt motstånd mot klasskillnaderna som sin främsta politiska framtoning, förlorat sina missnöjesväljare till den auktoritära högern?

  • Svar på tråden [SERIÖS DEBATT] Varför har vänstern minskat trots att klasskillnaderna ökat?
  • Visomvet1978
    Crash Man skrev 2018-09-29 12:54:27 följande:

    VPK fick 8% av rösterna i valet i år

    Valet 2014% fick de 5,72

    Valet 2010 fick de 5,6

    Valet 2006 5,85

    Valet 2002 fick de 8,38

    Valet i år är första gången på sexton år de fick över 8%, så jag förstår inte riktigt varför anser de minskat. Dessutom skulle jag vilja påstå att klassskillnaderna har ökat snarare tvärtom. Så du har två fel av två möjliga.


    Ja, men i förhållande till högerpopulismen har de inte ökat varken i Sverige eller internationellt. Det var min poäng och det missade du verkar det som. Och sen skrev jag också att klasskillnaderna har ökat, inte minskat, så du läste fel.

    "Två fel av två möjliga"
  • Visomvet1978
    asdweasdfsdf skrev 2018-09-29 13:17:20 följande:

    Det är väl ingen högerpopulism som har växt i Sverige?


    Sverigedemokraterna? Från 1,44% 2002 till 17,53% 2018.
  • Visomvet1978
    Crash Man skrev 2018-09-29 19:34:41 följande:

    Du skrev ingenting om att vänstern minskat i förhållande till högerpopulism - du skrev att vänstern minskat. Du får lära dig att uttrycka dig lite tydligare. Dessutom vet jag att du påstod att klyftorna ökat. Det var jag som påstod att klyftorna minskat, vilket de har gjort.


    Eftersom att mitt inlägg hade en internationell prägel så förmodade jag att de flesta skulle fatta att detta inte enbart var en debatt om Sverige, men okej. Jag ska vara övertydlig nästa gång.

    Nej, du skrev följande: "Dessutom skulle jag vilja påstå att klassskillnaderna har ökat snarare tvärtom"

    Men jag antar att du glömde skriva "inte".
  • Visomvet1978

    Många bra svar i tråden. En följdfråga: Vad tror ni vänstern gjort för fel?

  • Visomvet1978
    jrockyracoon skrev 2018-09-30 01:23:43 följande:

    Internationellt tror jag att förklaringen finns i högervindar. Trender kommer och går, så även politiskt. Det som är otäckt med denna trend är förstås inte enbart högerkrafterna utan även de nationalistiska partierna som är på frammarsch.

    I Sverige när det gäller SD så har jag följande teori. När Fredrik Reinfeldt sänkte skatten så mycket och sålde ut de statliga bolagen för struntsummor, satte det större press på vårt välfärdssystem. Folk fick det gradvis sämre. När de arbetslösa gick och slog dank utan någon vettig ersättning utan ett kvalitativt liv och när pensionärerna knappt kunde äta sig mätta blev de bittra och olyckliga. De behövde därför hitta en syndabock som de kunde få ut all sin frustration på. SD presenterade den gamla klassikern: "Invandrarna är boven".

    Sedan rullade det på därifrån.


    Men dessa högervindar har nu varit gällande sedan 1970-talets andra hälft. Vänstern i dess forna form har aldrig återhämtat sig ordentligt från dess förfall på 70-talet, och har blivit mer av en marginell rörelse än tidigare.
  • Visomvet1978

    Tar upp tråden igen.

    En fråga: har vänsterfolket sig själva att skylla för vänsterns fall?

Svar på tråden [SERIÖS DEBATT] Varför har vänstern minskat trots att klasskillnaderna ökat?